Vad ska jag inte äta?
Hej…
Jag skulle vilja gå ned några kilo i vikt. Visst, jag är inte överviktig men jag känner att jag lagt på mig några kilo nu och gränsar till övervikt, och vill gärna ta tag i det hela innan det blir ett större problem. Jag ska börja träna regelbundet, men mitt största problem med vikten är framförallt kosten. Jag äter bara en gång om dagen på helgerna, och då blir det nästan bara snabbmat, i skolan är det mer struktur men då känns det inte som jag gör något annat än att äta och äta. Under helgerna häller jag i mig alldeles för mycket coca cola också, någonting jag ska försöka dra ned på ordentligt. Dessutom ska jag självklart försöka äta nyttigare och bara unna mig snabbmat någon gång i veckan eller så, och inte hela helgen.
Jag bor på skolan mån-fred eftermiddag och de serverar frukost, lunch, eftermiddagsfika, middag och kvällsfika (macka). Hur många mål om dagen borde jag äta?
Vad ska jag undvika att äta och vad borde jag äta mer av? Har hört att man ska undvika bröd och pasta och äta så mycket kött och grönsaker som möjligt istället, stämmer det? Jag har inte tänkt följa någon speciell diet eller så, bara äta nyttigare i allmänhet och kombinera det med träning, det borde leda till viktminskning i mitt fall. Eller?
I ditt fall skulle jag tro att det räcker att skippa Colan och försöka strukturera upp dina helger. Försök att följa mattiderna du har i skolan och ät samma sorts mat Tre mål och två mellis är bra för att hålla sig på en jämn blodsocketnivå hela dagen. Då blir man inte så sugen på sötsaker och snabbmat. Det stämmer att man ska vara lite försiktig med bröd, pasta och rotfrukter pga att de innehåller mycket kolhydrater som enkelt förklarat omvandlas till socker i kroppen. Vissa dieter utesluter det helt men det krävs lite kunskap fr detta. Men en medvetenhet är bra att ha. Försök ta mer av grönsakerna så du blir mätt och när du väljer bröd - grova sorter. Hur är det med motionen? Det är jättebra att röra sig minst 30 min om dagen såpass så man får upp flåset litegrann. Har du smartphone så kan jag tipsa om appen shape up. Den är jättebra och kul att använda. Lycka till!
#1 - Okej, tack så mycket för ditt svar!
Som sagt, jag vill inte följa någon diet alls, jag vill bara äta hälsosamt. Det är min största prio just nu. Ja, grönsaker äter jag till de flesta målen och grovt bröd om jag ens äter bröd också för den delen, så det blir inte svårt. 
Jag rör mig nog ca 1 h dagligen bara i vardagsmotion, utöver det ska jag börja gymma och springa igen. Det är som sagt bara kosten som är ett problem för mig, jag kan träna hur mycket som helst men det blir aldrig några vidare resultat för jag inte skött kosten innan.
Jag ska kolla upp den appen, tack så mycket för slaget! Åter igen, tack!
Kan ju bara berätta att generellt sätt lagar skolor mycket halv och helfabrikat. Speciellt på folkhögskolor och så. Men öka grönsakerna, dra ner pastan, riset potatisen och brödet. Ät med allmänt vett så tror jag det kan gå bra för dig. Mindre portioner är ju en bov också ;)
Själv förespråkar jag LCHF, men tror dock inte detta är en diet som passar alla. Dessutom funkar det väldigt ofta att bara äta nyttigare, och strunta i skitmaten. Dock inte så för mig men för många :)
#3 - Om jag inte minns fel så lagar skolan all mat själv.. Den mesta iallafall. Jag vet t.ex att svampsoppan som vi åt några gånger under svamp-perioden gick kökspersonalen ut och plockade själva på sin fritid och använde i skolan. Dessutom är det mycket ekologisk mat.
Tack så mycket för förslagen! Jag kommer inte börja med LCHF eller någon annan diet dock. :)
4# Uhu, det låter ju bra det att de lagar själva. Men mkt halvfabrikat kan ändå slinka in ;)
Nope, rekommenderar inte dig att börja en speciell diet heller. Dra bara ner på det onödiga så blir det nog bra! :)
#5 - Jadå, det gör det väl alltid. Men det är det faktiskt här hemma också för den delen så det gör ingen skillnad. Vi har inte ens grönsaker hemma haha… Får nog bli för min kära mor att lägga om kosten åtminstone på helger också :)
Nej jag vet, jag förtydligade bara. Ja precis. :)