Tips på recept
Vi gör matlista för varje vecka, just för middagarna.
Sitter nu & kommer inte på för de 2 sista dagarna. Har ni tips?
OBS: inget med grönsaker i ;)
Lax, kotlett och lövbiff finns redan på listan ;)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Kalops
Stroganoff
Fisksoppa
#1 Aldrig gjort kalops sedan jag flyttade hemifrån, men det kanske jag ska testa att göra själv :D
Gör det, det är ju sååå gott och det sköter sig själv :)
#3 Ja det är ju himla gott :)
ja precis ^^, sätter in det i listan hihi
Pulled pork eller pulled beef, sköter sig självt i ugnen helt, men tar flera timmar. Gott med tortillas eller annat bröd, eller med ris. Grönsaker till om man vill.
I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet
#5 Vad är det förnågot? Aldrig hört talas om :D
#7 Tack :)
#7 oh, vad gott det lät! tror jag ska prova det någongång 
#9 Tycker med det lät gott, måste testas någon gång :D
Varför inte grönsaker? :O
#11 Jag äter inte grönsaker, gillar inte det, enbart gurka :)
oooookej :O
#13 ?
14# Jag blev bara förvånad faktiskt :)
#15 Har testat olika sorter, och oliak tillagningar på det men går bara inte :/
16# Nej det är så ibland. Jag vart så innan med, men hade typ "glömt" det ;) Haha… Så det kan ju ändras med! :)
#17 Har försökt, men går inte ;) Har nämligen vissa grönsaker hemma hela tiden till marsvinen, men går inte ändå ¨^
Jo så kan det vara :O
Schnitzel som är hemmagjord är gott annars ;)
18 en dag släpper det ska du se. För det handlar ju inte om smak och konsistens med tanke på alla olika sorter som finns. Verkar vara en fix ide och jag tror att det kommer gå en dag :)
#20 Jo mycket handlar om just smak och konsistens.
Det är ingen fix idé, det vet jag till 100% :)
#21 Med tanke på den variation som det är med just smak och konsistens bland grönsaker är det knappast det det handlar om när du inte äter NÅGON grönsak :) Det är helt orimligt att du inte skulle gilla något av det med den variationen. Det finns ingen "grönsakssmak" så att säga att det är därför man inte äter grönsaker går inte riktigt faktiskt.
Men det spelar mindre roll varför du inte äter dom. Jag är övertygad om att det kommer gå över med åren.
Såhär under vintern tycker jag att det är gott med olika grytor, det kanske kan vara något?
Annars är jag en sucker för allt som har med kyckling att göra. Det går att variera så otroligt mycket! :)Pannbiff annars kanske? Gott, enkelt och faktiskt ganska snabbt att sveva ihop!
Ang grönsaker så vill jag bara inflika att jag lärde mig äta kokta morötter i höst, efter fyllda 38 bast. Så det är möjligt att ändra sig med tiden, även om det tar tid… Jag har lärt mig äta rotfrukter öht i höst, men de flesta gillar jag ännu bara ugnsbakade. Blomkål och broccoli kan jag fortfarande inte med, trots ihärdiga försök. Det SER ju gott ut, men näe, det är inte gott i min mun.
Ebmfh
Trollcaféet
Kom på ett till mattips frida :)
Sjömansbiff :) Riktigt gott!
#22 Nu är det inte det tråden handlar om, varför jag inte äter grönsaker. Och jag känner mig bäst själv, vet att det inte är fixidé, har inte ätit grönsaker sedan jag var liten ;) Är 22 år nu :)
#23 Ja kyckling är alltid gott! Av olika slag :D
#24 Tro mig, har testat ofta, men går inte, smakar inte gott helt enkelt ^^, Inte hittat någon jag gillar i varken smak eller konsistens :) Mer än gurka ;)
Broccoli och blomkål har jag är just 2 grönsaker som brukar vara svåra att lära sig gilla ^^ Mina marsvin älskar det dock! haha
#26 Som sagt, det kan komma med tiden. Smaken förändras ofta under hela livet.
vad ssäger du om sjömansbiff?
#27 Tror inte att jag kommer börja att gilla det huxflux ^^, Inte när man testat det flera gånger i flera år ;)
Har listan klar nu ^^, Men kan ha sjömansbiff i tankarna till nästa matlista! :D
Tack :)
Frida, så sa jag för ett halvår sen oxo. Miracles do occur. Men man vet ju aldrig. :)
Hur är det med tomat, äter du det i nån form? Min bästa kompis avskyr färska tomater, men han äter dem som soltorkade, passerade, krossade eller vad som helst som inte är just färska tomater.
Äter du frukt, som bananer o så, i mat? Flygande Jacob är ju en gammal klassiker som inte är så dum. Fast jag tycker det ska vara stora mängder chili i sådan, det är ju en grönsak förstås. Men det går kanske att fuska till med chilipulver? O så får du ta det lugnt med jordnötterna, annars är det ingen bantarmat. Är det kanske inte ändå om jag tänker efter, det ska ju vara vispgrädde med… Men det är gott! :)
Ebmfh
Trollcaféet
#28 Säg aldrig aldrig. Det har hänt mig att jag plötsligt börjat gilla sådant jag aldrig gillat förr. Jag är äldre än vad du är :) Ha öppet sinne och bestäm dig inte redan nu för att du aldrig kommer gilla något nytt.
en dag kanske du smakar något som är så bra tillagat att du inte kan annat än gilla det ;)
Så som sagt, man ska aldrig säga aldrig, även om det uttrycket är aningen motsägelsefullt hehe :P
#29 Tomat = enbart ketschup eller tomtatpuré :)
Äter inte frukt i mat nej, bara som dem är eller som efterrätt.
Det är väl inte frukt i flygande jakob? Inte i den jag ätit i alla fall :P
Kollade recept nu, ser att det är banan i men det hade inte vi xD Inte det receptet vi gick efter hehe
Jordnötter = går inte i våran mat, då min sambo är lite allergisk mot det :)
#30 Testar lite då och då så går inte att göra mat med grönsaker här ;)
#31 det är banan i flygande jakob.
#30 Är inte chili en frukt?
#33 Läs vad jag skrev: inte i den jag har ätit, någonsin :) Stod inte ens med i det receptet ;)
Det ska vara banan i flygande Jacob, annars är det inte en flygande Jacob. Kyckling, ris, banan och jordnötter är grundstenarna, sen brukar det vara chili i gräddsås oxo.
O vad det gäller att ändra sig - hade nån frågat mig i somras hade jag sagt att kokade morötter var det mest oätliga som nån fått för sig att lägga på en tallrik. Morötter ska vara färska. Idag tycker jag fortfarande bäst om rå morot, men kokad går faktiskt att äta o kan vara gott. Och som jag skrev förut, jag hade fyllt 38 år (jupp trettioåtta!) när jag ändrade mig. Så du har sexton år på dig… ;) Men, som Hera skrev, det vill till ett öppet sinne.
Ebmfh
Trollcaféet
#34 Jag bara talar om att orginalreceptet på flygande Jakob innehåller banan. Sedan kallar folk rätten utan banan för samma sak, men enigt mig är det fel. Flygande jakob som görs korrekt innehåller banan och jordnötter :) Andra recept borde kallas för annat.
#36 Då rycker flygande jakob för att vi kan inte ha jordnötter i, och varm banan är inte gott :P
Det hette det på receptet i alla fall, jaja, då går inte det då ^^
#35 Tro mig, har försökt. Spelar ingen roll hur positivt jag tänker ang det, smakar inte godare för det :)
#37 Visst kan ni göra det utan banan om ni tycker det är gott, självklart. Men orginalet ser itne ut så :)
#37 Men förstår du inte vad vi menar? Du gillar inte det nu, det förstår vi. Men du inser väl själv att du inte kan förutse framtiden och hur dina smaklökar utvecklas? Varför skulle itne DU kunna börja gilla något du inte gillar nu, om 20 år när det händer hos så många andra? Du är bara människa du med.
#38 Jo jag förstår mycket väl vad ni menar.
Men alla gillar helt enkelt inte vissa saker, sånt är livet. Klarar mig bra utan det också :)
Skulle jag börja gilla det: Ok med det, men tänker inte äta massa mat med det när jag inte gillar det i alla fall :)
#37 - Varm banan är kanske inte gott i din mun, men är den enda formen av banan som smakar gott i min. Tänk på att smaken är olika.
Gör nån form av kycklinggryta med ris och chilisås då, utan de fasansfulla bananerna och allerogena nötterna. Det kanske kan vara en Flygande Eskil, vad vet jag?
Ebmfh
Trollcaféet
#40 Ja jag har inte sagt att smaken är olika heller :)
Ja kycklinggryta och ris är gott :D
Banan äter jag som dem är, det är gott, också den enda form jag äter dem, plus i viss yoggi (dock ej så nyttigt så blir ytterst sällan bananyoggi) :)
Alltid varit kräsen med maten, det vet jag själv :) Jag är bara sån ^^,
Ser inte ut som du riktigt förstår ändå. Men vi lämnar det.
Säg till nsta gång du behöver hjälp med mattips. har många på lager :)
Nu höll jag på att ge förslaget "köttfärsfyllda paprikor". Sen "ah, just det. paprika." haha. Smart.
Men annars är järpar, potatis och brunsås eller gräddsås sjuukt gott tycker jag! :D http://www.kokaihop.se/recept/jarpar-med-graddsas-3
(äter man inte lök så är den ju bara att skippa ^^)
/Mea - som vid 23 års ålder började äta champinjoner (även sådana slemmiga stekta), kokta morötter, blomkål och tomater värmda i ugnen, som jag alltid HATAT förut :D (ville bara få upp lite hopp kanske, haha. men man kan ju leva utan grönsaker med, men det förgyller livet när man gillar det, för det är ju supergott och innehåller ju få kalorier med :D)
#43 Järpar är hyfsat gott :)
-----------------------------------
Varför tar alla upp detta ang att jag inte gillar grönsaker? xD Vill bara ha tips på recept och bra god mat, ingenting annat ;) (inget illa menat till någon) :P Och jordnöt är ju en ärtväxt ;)
Äter du/ni fisk? Isf tycker jag du ska göra lax i ugn på nåt vis. Tex denna, du kan ju skippa tillbehören.
Eller nåt så enkelt som kokt torsk med äggsås, har inget bra webrecept men det är bara att googla.
Bara kokt fisk med ris är oxo gott om man kryddar det lite. Godare med potatis, men det är ju en grönsak. ;)
Jag antar att tomatsås går bort, men annars är det här gott även utan lök och ärtor. Ja, jag blundar för att vitlök och chili är grönsaker om man är noga, för mig är de mer av kryddor.
Och sen kan man ju bara steka fisk oxo, det är väldigt gott. Men jag är svag för torskblock som lagat sig självt i ugnen med nån form av klegg uppepå. Två torskblock, en burk creme fraiche över och så mandelspån på toppen, svårare behöver det inte vara. Om sambon tål mandel vill säga. Funkar nog med ströbröd annars. Fisk är dessutom nyttigt och det rekommenderas att man äter det tre gånger i veckan.
Till helgen ska jag testa att koka fisk i kokosmjölk med svamp, ingefära och rödcurry. O så en del grönsaker, men de kan du ju skippa. Vet inte än om det blir bra, det är ett test. :D
Att många tar upp att du inte gillar grönsaker är för att det smalnar av utbudet så vansinnigt, det är ju ofta nån form av grönsaker med i många rätter. I stort sett allt jag lagar innehåller chili, vitlök, lök, tomat och/eller paprika. Ska grönsakerna undvikas helt är egentligen rådet rent krasst "Ta en bit av ett dött djur och koka eller stek det. Servera med ris eller pasta."
Btw så är bananen inte en frukt utan en ört, om det ska vara noga. Tomat däremot är ett bär.
Ebmfh
Trollcaféet
#15 Chili är som sagt en frukt, en pepparfrukt. Likasåpaprika om vi ska vara petiga :P Båda tillhör släktet spansk peppar.
Banan är väl ett bär som växer på en örtplanta?
Ahh, torsk med mandelspån är gott :)
#45 Ja fisk är en stor favorit hos mig :)
Lax har jag på listan som ska göras i helgen :D Riktigt gott är det tycker jag :)
Potatis äter jag.Jag räknar inte det som grönsak, så som tomtater osv (om du fattar hur jag menar?) För mig är potatis ingen grönsak ;) (vet att det är det, men itne för mig haha).
Vitlök kan jag ha som lätt krydda, men får ej smaka eller lukta (hatar luktar, mår illa av den brrr).
Ja han tål mandel, är bara jordnötter han inte tål :)
Saksamma för mig om det räknas till frukt eller ört ;) Gott är det i alla fall :)
Tomat äter varken jag eller sambon, han gillar däremot olika andra grönsaker :)
Hera: Jo, jag vet att chili är en frukt i grönsaksdisken, en av flera. Men precis som potatisen är det många som inte räknar den som "grönsak" ändå. Mycket av det vi köper torkat i kryddhyllan är ju nåt helt annat när det är färskt, för att inte tala om hur mycket som är blandningar.
Frida: vad bra att ni gillar fisk, då går det ju lättare att variera matsedeln lite. Varannan dag fisk lixom, så blir Livsmedelsverket glada! Mandeltorsk är en verklig höjdare och snabbt att göra. Man kan ju ta en creme fraiche med smaksättning man gillar om man vill, eller ta vanlig naturell och smaksätta själv. Landar nånstans runt 200kcal/100g så det är inte så illa. Mandeln drar upp en hel del, tyvärr. Mumsigt till både ris och potatismos.
Ebmfh
Trollcaféet
#48 Ja precis :)
Vi försöker ha fisk 2 dagar/vecka, minst :)
Låter gott ^^,
Fick ett nytt recept idag av min handledare på praktikplatsen jag tänkte dela med mig av:
Du steker på lite kyckling och slänger det sedan i en ugnsform tillsammans med paprika. Sen kan man ha i svamp och/eller bacon om man vill. Sen häller du också på grädde, samt creme fraich som är smaksatt med chili.
In i ugnen (vet inte tid) och servera med ris. :)
Kanske inte det mest hälsosammaste med tanke på ris, grädde etc. Men vatusan, ibland måste man strunta i sånt!
Hm, det ÄR svårt att ge tips på god, nyttig mat utan grönsaker… insåg jag precis :)
Jag skulle dock vilja tipsa om tofu! Vet att du försöker äta vegetariskt ibland och då tror jag att det skulle kunna passa. Tofu kan man ofta köpa mycket billigt i asien-affärer och ibland i vanliga mataffärer (fast då mycket dyrare, naturligtvis), det är relativt smaklöst (men tar åt sig smak mycket bra) och innehåller väldigt lite av både fett och kolhydrater men ganska mycket protein.
Man kan skiva den, lägga i marinad över natten och sedan steka och äta med potatis och någon sås. Man kan också smula sönder den och steka med tacokrydda och använda som tacofärs.
Här är ett recept på "fisk"gratäng med tofu som sjukt nog smakar väldigt likt fiskgratäng (inte så "smal" mat naturligtvis, men man kan ju byta grädde mot mjölk osv)
http://www.vardagsmatad.se/2011/04/18/fiskgratang-pa-tofu/
Och här är ett recept på "panerad havstofu" där man ju kan ta lite av remouladsåsen, eller byta ut den helt mot keso med citronpeppar i eller något (på samma vis kan man ju ta bort t.ex. nori ifall man inte hittar det)
http://www.vardagsmatad.se/2011/08/08/panerad-havstofu-med-remouladsas/
Och så skagenröra med tofu som man ju också kan byta ut delar av majonnäsen i om man vill (jag har faktiskt inte provat denna inser jag nu, måste göras :))
#51 Har inga asien-affärer här, dt är om jag hittar i vanlig butik då :) Har aldrig testat det, men kan vara helt klart värt att testa :) tack :P