Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikettträning
Läst 1642 ggr
emelie__88
1

Styrketräning vs kondition.

Jag har mellan 10-20 kilo jag vill gå ner i vikt… Om jag går ner 10 kilo är jag mer än nöjd, allt annat ser jag som bonus :) Min fråga är till er, hur gör jag det på bästa sätt? Vill gärna kombinera dessa två men folk säger ofta att man bara ska träna kondition om man vill gå ner i vikt, tror ni det stämmer? Man måste väl gå ner lite i vikt om man styrketränar också?

Planen är att bygga lite muskelmassa på min kropp men planen var väl också den att jag skulle gå ner i vikt först men det kanske jag inte behöver eller vad tror ni? Väger 79 kilo och ska ner då till minst 69.. Tror ni jag kan satsa på en kombination av dessa eller sinkar det viktnedgången? Är medveten om att muskler väger mer än fett så jag förstår ju om jag bygger muskler går jag ju inte ner så mycket i vikt kanske.. svårt att formulera vad jag tänker men jag hoppas ni förstår ungefär vad jag menar.. Någon här kanske gjort ungefär samma :) Vill alltså till slut ha ganska uttalade muskler som syns något mer än vanligt.

Tack på förhand.

//Emelie

[melodier]
2

Om du styrketränar får du fart på din ämnesomsättning och det gör ju i sin tur att du lättare går ner i vikt. Så absolut, du kan bli smal av styrketräning!

Jag hade nog satsat på en kombination, dela gärna upp styrketräningen och kondition på olika dagar, då får du det mesta ut av träningen.

Framför allt är det ju viktigt att du tränar på det sättet som känns bäst för dig! :)

ManU77
1

Jag hade satsat mest på styrketräning, men kom då ihåg att du bygger muskler samtidigt, så själva viktminskningen i kg kan bli liten.

[TheMiko]
1

Styrketräning ger också att du har en högre kaloriförbrukning då även muskler i vila kräver mer energi. Det jag märkt som styrketränar mycket är att det går långsamt neråt. Ligger nog i snitt på -0,3 i veckan snarare än -0,5 men samtidigt så börjar jag se muskler och framförallt så minskar cm runt lår och midja. Jag tränar styrka 2-4 ggr i veckan, kondispass 1 gång samt att jag promenerar ganska snabba promenader med hunden varje dag.

Känner nog att jag skulle behöva bygga upp lite mer flås så på sista tiden har det blivit lite jogg på löpbandet i slutet på mina styrkepass.

[Devya]
3

Du gör det som känns roligaste. Annars blir det lite svårare att hålla upp motivationen.

Själv joggar jag och har byggt upp en hel del muskler genom det och mina olika stretch-övningar samt ett kort litet pass av olika övningar efter att jag har joggat. De övningarna har jag gjort sedan början av året har edan börjat ge resultat i form av en mycket tydligare six-pack mage och mina biceps är verkligen stora nu samt att rumpan har blivit mycket mer upplyft.

Så man behöver inte egentligen anstränga sig så mycket och gå till gymmet och hålla på med olika maskiner. Jag gör allt hemma på min yoga-matta, utan några "tillbehör". Varannan dag så har jag 1 timmes joggning, 20 min yoga-stretchning och sen 30min olika roliga övningar som stärker magmuskler, rump-och lårmuskler och benmuskler. Härligt att det finns youtube-videos!

Mina muskler syns nog mer än vanligt enligt mig själv och sambon som nyligen har upptäckt resultatet. :) Det härliga var att det krävs ju inte så mycket från en att uppnå det här, bara att man ser till att det är roligt så att motivationen hålls uppe!

meadow
2

Jag skulle säga; gör det du tycker är roligast!
Men själv kör jag på en kombination av dom båda, men mest konditionsträning. :)

emelie__88
1

Tack för era tips! Har precis svullat lite mat efter ett hårt pass.. Är helt slut, men svinkul är det.. Och skönt efteråt! Perfekt sätt att bli av med överskottsenergi som jag vanligen lider av ;)

Imorgon blir det på´t igen! :D

jagga-ewe
1

Åhh, jag längtar efter att den här förkylningen ska ge med sig så jag kan träna igen! Har inte hunnit komma igång efter juluppehållet än. Jobbmöten, operation, mer möten o nu denna förkylning! Har tre lunchpass jag vill gå på, utöver simning, ridning o dans. Simma tar nån vecka till innan jag får pga såren. Dansen ska jag försöka klara av, bara jag inte hostar för mycket imorrn. Ridningen är inte SÅ mycket till träning egentligen. Tvivlar på att det blir nåt lunchpass på måndag, är jättesnorig ännu, men kanske torsdag o fredag. Borde köra styrkemaskiner oxo nån dag, eller fria vikter.

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet