Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikettkost
Läst 3027 ggr
GinaCosmo
0

GI metoden.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tänkte att en tråd om GI inte skulle skada här inne.
Vet inte om det redan finns och jag bara missat den.

Jag o mannen har gått på GI sen den 8e januari.
Vi har hjälp av Olas bok GI i praktiken och har laddat ner appen Runkeeper.

I denna tråden tänkte jag att vi kunde dela med oss av recept och tips när det gäller GI.

Lättast är väl om man skriver i början av sitt inlägg om det gäller Rivstarten, fas 2 eller fas 3.

Vi går på Rivstarten.

Välkomna att dela med er =)

// I like beeing a mess, that´s who I am.

GinaCosmo
2

Startvikt den 8e januari 2013 - 85 kg.

Vikt den 16e januari 2013 - 81 kg.

Karmatarerskanise
1

Oj, det var inte dåligt :)

komet
1

Det kallar jag rivstart det :-)

GinaCosmo
1

Ja vi kör hårt.

Han har gått ner från 105 till 101,5 =)

Karmatarerskanise
0

Ska bli kul att följa er :)

Gillar ni maten? Vad innebär rivstarten och de andra faserna?

GinaCosmo
0

Jag står på 80,5 idag!

Woho!

Maten är jätte god.

Man får ju äta protein, fett och så men inte kolhydrater.

Vi äter mkt fisk,kött o fågel o som tillbehör (där är vi ganska fantaislösa) blir det grönsaker och turkisk yoghurt bland annat.

Ägg, citron, linfrön och fett är ju sånt som sänker GI i resten av maten så vi har mkt citron i maten oxå.

Ägg äter vi till frukost och till kvällsmat då och då.

Linfrön på filen till frukost.

Undviker koffein (kaffe o te) då det påverkar insulinet.

Köp hem en bok om GI, det är min rekomendation.
För visst kan man sitta o googla allt o jag googlar vissa saker men det är skönt att ha en bok man kan kladda i, stryka under viktiga saker, färglägga det bra o dåliga i olika färg osv.

Karmatarerskanise
0

6 men visst äter man väl kolhydrater med lågt gi i gi metoden? Jag har böcker om det hemma. Du rasar på bra :)

GinaCosmo
0

Ja, man får ju såklart i sig kolhydrater i det man äter men man ska läsa på o se för det beror inte alltid på kolhydrats mängden utan hur man tillagar något, vad man äter till osv.

Om man t ex äter kassler (som är inlagt i druvsocker för de som inte visste) och som innehåller en hel del salt så kan man komplettera det med citronsås eller dricka citronvatten till.

Om man äter morötter så handlar det om konsistensen.

Råa morötter har lägre GI än kokta morötter.

GinaCosmo
1

Glömde skriva att jag dricker 1 msk äppelcidervinäger i ett stort glas vatten varje dag 30 min innan middag.

Det innehåller väldigt mkt bra saker så jag dricker det inte enbart för att gå ner i vikt utan oxå för att få bättre hy, minska celluiter, rensa kroppen, få i mig viktiga vitaminer osv.

Jag rekommenderar det varmt! =)

hjartelyckanskaniner
2

Jag tror det är den ''dieten'' (vill kalla det livsstil, diet låter så tråkigt och ''hårt'') jag kör.. Jag kollar recept på fitnesstävlarnas bloggar och kör som dem =) Det onyttigaste man äter är klyftpotatis och det är ändå inte i klass med bulgur och pasta i kalorimängden.

Käkar en massa protein, keso, kesella och en stor sallad. Sen antingen proteinsmootie och knäckebröd eller fibergröt till frukost med ägg i.
Gått ner från 74 till 71.3kg sedan 2a Jan =) Och inte nog med det, jag mår toppenbra! energin är tillbaka. Jag har egentligen överskottsenergi så det skriker om det, men efter att ha ätit dålig mat i 6 år så försvann energin.
Jag kan träna 6h på en dag men ändå ha energi kvar tills man ska sova, då somnar man som en klubbad oxe haha. Jag jobbar ändå som siminstruktör och simmar/springer i vattnet + har uppvärmning på land där man hoppar, springer osv, i 3h på kvällen.

Grymt bra jobbat!

Mvh Emma
Hjärtelyckans kaningård www.hjartelyckanskaningard.weebly.com
Sajtvärd för Jättekanin Ifokus och Harkaniner Ifokus
http://emmisen.myshowroom.se/

GinaCosmo
0

#10  Bra jobbat!

Vi får peppa varandra här inne då tycker jag =)

Jag står fortfarande still nu på 80,5 kg.

Vill ner under 80, då ska jag fira!

Hmm..med kolsyrat vatten!!! Woho! *s*

Förresten, köpte en Soda streamer i söndags och är kär.
Har länge letat för jag älskar vatten, speciellt kolsyrat.
Det känns lite som läsk då =)

O på tal om läsk.

Hade varit i affären förra veckan o köpt kolsyrat vatten (trodde jag) o vi hällde upp varsitt stort glas.

Tog en klunk o trodde vi skulle kräkas.

Det va läsk!!!

Så sliskigt o äckligt det va!
Nä fy fan….ut i vasken med eländet och vatten i glaset så va det som det skulle igen =)

hjartelyckanskaniner
0

#11 Min läsk är bubbelvatten med fun light =) Riktigt gott! Smakar som hallonsoda fast 100ggr godare :D

Jag var uppe på 85kg ett tag för 4 år sedan.. Men då bestämde jag mig att det var nog och slutade med onyttigheter men åt vanlig mat. Gick ner till 75kg på 2 år. Nu ska jag ner till 60kg. Mitt mål är att bli vältränad med magmuskler. De första i mitt liv haha. Skulle vilja tävla bikini fitness, men vi får se =) Är svindyrt! Tror en enda tävling går på 10.000kr med bikini, resa, hotell, hår, naglar osv.

Mvh Emma

GinaCosmo
0

Vi saknar inte alls läsken så vi kär på vatten här hemma.

Enligt GI får man ju dricka light läsk och light saft men vi har inget sug efter sött så då är det dumt att dricka det "bara för att vi kan" =)

Vad duktig du är!

Jag har varit vältränad, ångrar så att jag slappade till mig.
Jag va ju fkt ganska snygg då… =(

MEN om man ska se det positiva i det så vet jag ju att jag kan BLI snygg igen =)
Muskler byggde jag skitsnabbt o lätt.
Träningen ska igång igen när jag börjar äta kolhydrater igen.

Nu blir det bara promenader med hunden.

hjartelyckanskaniner
1

Jag gillar egentligen inte läsk men älskar fun light hallon, så jag gör det som en läsk istället =)

Jag har med varit vältränad.. för 6-7 år sedan =( Men ja, det är bara att fortsätta och inte ge upp..

Jag ska börja med ''fitnessdieten'' i Maj tror jag.. den ska man hålla i 12-16v. Eller så kör jag den inför jul.. dieten bygger inte muskler utan framhäver de mer..

Mvh Emma

GinaCosmo
0

Jag började träna 2007 i april och tränade hårt ett par år.

Tog t ex 110 kg i knäböj och 22,5 kg hantel, biceps.

Jag var stark!

Men sen blev det avbrott pga personliga skäl o jag kom aldrig tillbaka.

Nu ska jag ner i vikt o sen ska jag börja träna igen.

Ska bli så skönt!

Vad innebär Fitnessdieten?

hjartelyckanskaniner
0

#15 Jag är också stark för att vara tjej. Jag tar 95-100kg i benpress och alla höjer på ögonbrynen när man säger det. Sen är jag fd simmare och simmade 5ggr/v och 5km/gång. Lite mindre än 1km/10e min. Jag skulle fortsatt för då hade jag tävlat i stora tävlingar nu. Men man är tyvärr efterklok. På morgonen dricker man 1glas vatten + kaffe innan 45 min PW Efter det 1dl gröt med 5 äggvitor och kanel, 3 omega 3 och vitaminer Sen 1 proteinshake och äpple/päron till mellis x2 (ett efter träning). Till lunch är det 150g lax, kyckling eller torsk med 100g kokt råris och en stor skål med sallad. Sen mellis igen efter träningen. Till middag är det 150g lax, kyckling eller torsk med en stor sallad Till kvällsmål är det antingen 100g räkor eller 1 proteinshake + 2 omega 3. :)

Mvh Emma

GinaCosmo
0

Aha, inga kolhydrater där heller eller?

Vi äter oxå mkt lax, kyckling o kött med grönsaker eller sallad.

Bakade Oopsies igår igen och det åt vi med lax, sallad, pepparrotskräm (yoghurt, färskost och pepparrot)

Sjukt gott blev det!

Karmatarerskanise
1

17 tex gröt, äpple och ris innehåller mycket kolhydrater.

hjartelyckanskaniner
0

#17 Knappt några snabba. Grönsaker är ju kolhydrater men långsamma:) Vi åt oxfilé, klyftpotatis, rödbetor i ugn, sallad, oliver, fetaost och kesella :) mamma åt beasås istället och pappa åt pommes. Det är ingen mat man måste hålla för näsan och verkligen ratar egentligen. Maten är riktigt god!

Mvh Emma

GinaCosmo
0

Ja, vi äter ju inte ris, pasta, potatis eller friterat.

Har inte så mkt koll på vilka grönsaker som är "fel" att äta under rivstarten, någon annan som har det?

Klyftpotatis?

Varför är det bättre än pommes?

Karmatarerskanise
0

Klyftpotatis har samma mäng kolhydrater som pommes, men pommes kokas ju i olja och är fetare.

hjartelyckanskaniner
0

#20 är ju inte vanligt vitt ris utan råris. Om du läser alla fitnessbloggar så äter alla de klyftpotatis till middag och inte pommes. Det är ju bara potatis och lite olja+ timjan. Jag har ätit det säkert 5ggr denna veckan och har ändå gått ner i vikt av det. Man äter ju inga enorma mängder. Om vi tar Ako aka Toro på gladiatorerna. Han kan sitta och käka en massa kokt potatis och riskakor som mellanmål inför en fitnesstävling och han är otroligt vältränad! Citerar Athena på gladiatorerna "Kolhydrater är bränslet". Man kan äta det men det ska inte vara enorma mängder. Mycket protein och grönsaker men även lite kolhydrater som klyftpotatis eller råris.

Mvh Emma

GinaCosmo
0

Ja men fett är ju bra vid GI för det kan ju sänka GI, men all potatis är "dåligt" vid rivstarten som jag fattat det.

Men läste att om man kokar potatis och sen låter den bli kall så sänks GI.

Det är en jävla massa att tänka på i GI =)

hjartelyckanskaniner
0

#23 Jag följer inte det sådär strikt. Jag har gått från att äta godis 3ggr/v (fre-sön), äta mycket pasta, ris och potatis under veckan. Ja, vanlig mat men ändå onyttigt. Nu äter jag en massa protein och grönsaker och kesella som sås och keso som tillbehör eller vad man ska säga. Alltså lagt om kosten rejält. Så jag har ju gått ner snabbt bara genom kosten :)

Mvh Emma

hjartelyckanskaniner
0

#23 Jag följer inte det sådär strikt. Jag har gått från att äta godis 3ggr/v (fre-sön), äta mycket pasta, ris och potatis under veckan. Ja, vanlig mat men ändå onyttigt. Nu äter jag en massa protein och grönsaker och kesella som sås och keso som tillbehör eller vad man ska säga. Alltså lagt om kosten rejält. Så jag har ju gått ner snabbt bara genom kosten :)

Mvh Emma

GinaCosmo
1

Yes!!!!

Idag nådde jag mitt första delmål.

80 kg!

Alltså -5 kg på 2 veckor.

GinaCosmo
0

Idag mätte vi oss.

Jag lägger in våra tjockismått här idag o sen mäter vi om 2 veckor igen o lägger in då.

Min vikt 80 kg                    Hans vikt 100,25 kg

Mått:                    Jag                                 Han

Övre midja              85 cm                            104 cm

Navel                      96 cm                            117 cm

Nedre midja             103 cm                          108 cm

Rumpa                   111 cm                           113,5 cm

Lår                         66 cm                             64,5 cm

ramm5tein_
0

Jag undrar lite vad skillnaderna är mellan GI och LCHF? Gick själv på LCHF någon månad förra året, men kändes inte riktigt hållbart för mig. Känns ju rätt likt när jag ser GI beskrivas :)

dreams about the far woods and constant full moons.
~join LITZIUMWORLD <--- INSTA: lisalitzium Måne

Karmatarerskanise
0

GI tillåter kolhydrater med lågt GI.

Snurpan83
0

#20 GinaCosmo

Va kul att det är fler som kör Gi! Jag gör själv det (rivstart fas 1 ), kört i snart 3 veckor nu!

Grönsaker som man "får" äta i fas 1 är fänkål, vitkål, broccoli, lök, paprika, squash, kål, auberginer, tomater, ruccola, avokado, sallad, brysselkål, blomkål och spenat bl a.

Har nu haft problem med sötsug? Jag har det fortf om kvällarna.

Just nu är min motivation ganska låg. Jag gick ner i vikt första veckan och då hade jag inte ens börjat träna. Andra veckan började jag träna och då gick jag UPP 2 kilo i vikt :(

Vad för slags träning kör ni?

hjartelyckanskaniner
0

#30 Jag kör inte strikt GI, men har lagt om kosten rejält.

Förra helgen blev det ''nyttiga'' chokladbollar. Men inte hela satsen som man brukade göra innan.
Men annars känner jag inte sug efter godis för man äter var 3e timme ändå =)

Du har säkert gått upp i vätska. Jag kan också gå upp lite, dock inte 2kg men kanske 4hg kan det skilja på en vecka. Sen går man ner de hg+ännu fler veckan efter.

Mvh Emma

Annso_
0

16# är det verkligen så mycket för att vara tjej ? Jag kanske har fått fel uppfattning då..
Jag började träna för exakt 2 veckor sedan och jag tar 115 kg i benpress, orkar dock mer men inte tyngre vikt i 10*3 som jag kör

Vad duktiga ni är som lagt om kosten :) Jag har med lagt om kosten men skulle inte säga att jag kör efter någon speciell diet då jag kör efter det som passar mig :)

hjartelyckanskaniner
0

#32 Tjejer brukar vara svagare än killar och när jag sa 95.4kg till min tränare så höjde han på ögonbrynen och var chockad.
Jag körde
5x15 84.5kg
1x15 95.4kg.

Det kändes i benen dagen efter. Och då hade jag inte tränat ben på över en månad. Brukar inte få träningsvärk fastän jag kör så tungt att benen nästan domnar av efter passet.

Mvh Emma

Snurpan83
1

#28 ramm5tein_

Man kan säga att skillnaden mellan Gi och LCHF är att LCHF är mkt mer strikt och mer extrem än Gi.

GI-metoden går ut på att hålla en balanserad kost med kolhydrater, men med kolhydrater som har lågt Gi-värde (långsamma kolhydrater som gör att blodsockret räcker längre och håller en mätt under en längre tid).

LCHF (lite kolhydrater, mkt fett) innebär just att man äter väldigt lite kolhydrater och mycket mer av protein och fett. Alltså mkt kött, feta ostar och smör. Skulle nog säga att LCHF är som Fas 1 inom Gi (rivstart).

Det är så jag har fattat det iaf :)

GinaCosmo
0

Vi kör ingen träning.

Känner att vi väntar med det tills vi börjar med kolhydrater igen.

Just nu är det bara 3 promenader om dagen med hundarna.

Morgonrundan blir lång, de andra blir kortare.

Äter var 3e timme, undviker kolhydrater så mkt som möjligt men visst går det upp o ner.

Jag står still o hoppar nu mellan 82 och 80.

VILL NEEEER!

Längtar till mitt nästa delmål 75 kg.

O sen till sist mitt MÅL, 70 kg =)

GinaCosmo
0

O förresten, på din fråga om sötsug.

Jag har aldrig haft nåt stort sötsug, det jag mest haft problem med är chips och nötter.

Blir jag däremot sötsugen så kan vi göra egen glass i glassmaskin (då skippar man allt socker o har endast vispgrädde och smaksättning) eller så tar vi några bitar mörk choklad.

Kan varmt rekomendera Marabos 72%iga choklad som kommit ut nu.

MUMS!

Har köpt hem Fun light nu oxå för att kunna variera mitt kolsyrade vatten men efter 17 dagar utan socker så var det JÄTTE sliskigt och inte alls gott.

Blir inte att dricka det förutom till groggen kanske om det blir någon.

Mannen fyller år på lördag så då vill han fuska lite, o jag tänker inte stoppa honom, man fyller ju fkt bara år en gång om året.

Hur tror ni att det kommer påverka insulin, blodsocker och vikt med EN dag med kolhydrater och skräp?

Kan det "kickstarta" kroppen igen eller kommer det att förstöra vad han kämpat med i snart 3 veckor?

Karmatarerskanise
0

Mörk choklad för mig är minst 85% ;) Äter själv bara 90%. Den jag köper innehåller endast 14g kolhydrater per 100g.

GinaCosmo
0

Aha, men jag äter ju kanske 2 rutor choklad i veckan.
Nötter är min svaghet.

Tack o lov att man får äta det! =)

Karmatarerskanise
0

Får man det även under fas 1? De innehåller ju massor av kolisar.

GinaCosmo
0

Nötter får man äta men inte hur mkt som helst såklart o självklart osaltade.

Dom innehåller rätt fett och pga det sänks GI i nötter =)