Tränar jag tillräckligt?
Jag har precis hittat hit och det här är mitt första inlägg. Ok jag har som mål att gå ner runt 40 kg. Jag är kvinna, 175 cm lång och väger idag sorgliga 97,8 kg… Jag mår fruktansvärt dåligt över min kropp överhuvudtaget och jag måste verkligen göra någonting åt det innan jag åker på semester i mars. Jag förstår så klart att jag inte kommer nå mitt mål på dessa veckor men jag hoppas på att komma en bit på vägen. För att ge exempel på hur mina dagar ser ut så är det här vad jag ätits och tränat idag: Frukost: nutrilett shake 112 kcal (och kaffe med lite lättmjölk) Lunch: nutrilett bar 220 kcal Middag: mixsallad med lite gurka två små champinjoner, en halv tomat en liten bit morot och Max 40 g kokt kycklingfilé ca 70 kcal ( om jag räknat rätt) Totalt har jag alltså ätit ca 400 kcal idag. Funderar på att äta en halv nutrilettshake men känns so. Jag kommer gå upp i vikt då :/ Har tränat 60 min zumba och 15x3 av 4 olika armövningar med gummiband, 1 bedövning med gummiband, situps och så 15 sekunder x 3 har jag stått i plankan. Är det någon som har bra koll? Har jag tränat tillräckligt i förhållande till antalet kcal och kan jag äta den där halva saken på 56 kcal? Tack på förhand! :)
Du äter alldeles för litet, och ditt mål ser alldeles för lågt ut. Du är ju lång och lär hamna på undervikt om du ska ned till under 60kg.
Du tränar och behöver få dig energi, annars bryter du bara ned kroppen.
Skulle råda dig att äta minst 1000, helst 1300 kalorier om dagen, du kommer gå ned ändå! Som du gör nu skadar du bara kroppen.
Just nu vill jag bara kickstarta och se resultat… Har gått ner några kg och ca 4 cm men det syns inte. :/ Tanken är att jag ska fasa in lite fler kalorier när jag kommit en bit, just nu känns mat bara avlägset och onödigt. Går jag ner 38 kg ligger jag på 60 kg vilket borde vara lagom, eller?
#2 Inte ens pulverdieter svälter en på det viset som du gör nu. Man kan kickstarta med fler kalorier. För som sagt skadar du kroppen om du tränar i samband med svält. Det kommer inget gott ur svält. Viktminskning kan gå snabbt, men utan svält.
Mat är aldrig onödigt, det är livsviktigt.
Går du ned till 60 är du väldigt nära undervikt. Alltså fortfarande ett väldans lågt mål som inte känns hälsosamt. Tror du kan sätta ditt mål högre, sedan kan du se hur det känns när du är där. Och glöm inte delmål.
Dessutom är risken överhängande att du faller tillbaka till gamla vanor då du utsätter dig själv för svält.
Det är bara en tillfällig period på några veckor. Målet är att fasa in bra vanor sen. Har många delmål, fem kg i taget iaf nu till en början :)
Du kan lika gärna äta så mycket som din kropp behöver för att kunna fungera normalt (vilket normalt sett är någonstans runt 1200 kcal. Det kan man räkna ut. Googla BMR eller basalomsättning.), och ändå gå ner det du går ner nu. Om inte ännu mer. Svält leder inte till något bra.
Runt 1200 kcal är det kroppen behöver för att ditt hjärta ska kunna slå, och den energi din kropp gör av med genom att bara existera. Du kommer alltså att göra av med det oavsett om du vill eller inte. Så att äta under det finns det ingen mening med.
Du ska leva med din kropp resten av livet. Samarbeta med den, motarbeta den inte.
Jag blir på riktigt ledsen när jag läser att många äter så lite. Det behövs inte. Hjälp eran kropp istället. Ät vettiga saker. Och må bra. Slösa inte bort livet på att svälta er när det inte leder till något vettigt iallafall.
#5 gör jag det står jag bara still i vikt :/
#4 Så du ser inget fel i att skada din kropp eftersom det bara gäller några veckor? Jag råder dig i alla fall att låta bli träning undertiden som du svälter dig.
För övrigt tillåter vi inte ohälsosam viktnedgång på sajten, och det faller din viktnedgång under om du bara äter 400 kalorier om dagen och dessutom tränar.
70 kilo borde räcka, men jag förstår om du vill ha lite differens och det är därför du vill ned till 60 kilo :)
Jag är 160 cm lång och väger idag 79 kilo, min normalvikt ligger på mellan 57-65 så du som är 175 lång borde lätt kunna väga 70 kilo minst. Bara du har trivselvikt som inte blir extremt liten så har du ju nått ett väldigt bra mål i slutändan!
Ät lite mer också, musklerna behöver bränsle om du tränar så mycket och även hjärnan behöver lite grann också för att du ska kunna fungera.. Men öka på som du tänkt, men dra inte ut på det för länge bara :)
Lycka till med din viktnedgång :)
Jag har ju lagt till just ett riktigt mål mat om dagen ( idag kycklingsallad) just för att kunna träna :)
#9 Du är ju fortfarande på 400 kalorier, så du ligger för lågt för träning i vilket fall som helst.
Jag ligger på 1200 kalorier om dagen och går ner sakta men säkert, och då är jag mini 150 lång och vikt 62 kilo ca. Tappar i snitt 1 kilo per månad och även om jag gnäller ibland så känner jag att kroppen hänger med och att jag kommer att kunna hålla detta när jag nått mitt mål.
De dagar jag tränar kan jag äta upp emot 2000 kalorier beroende på träningen, jag äter så gott som alltid upp de kalorier jag tränat bort för att gynna muskeltillväxt och för att kroppen ska återhämta sig. Väljer att äta kolhydrater innan träning och proteiner efter.
400 kalorier låte galet lite både med och utan träning och jag önskar att du skulle vilja tänka om.
Och tänk på att du kanske står still ett tag för att du bygger muskler men faktiskt tappar i fettmängd. Jag har köpt en våg som mäter muskelmassa och fettmängd genom en elektrisk impuls, och sen jag köpte den ser jag ofta att när jag inte tappar vikt så har muskelmassan ökat och fettmängden minskat. Ser även vattenmängden i kroppen och det är en rackare ibland, kan slå på 0,5 kilo från gång till annan.
Det har inte varit min mening att skriva något jag inte får och så vidare… Jag kan lämna forumet om ni vill det. Men kom att tänka på det här i natt. Om det anses som farligt att leva på vlcd diet varför säljs den då? Och rekommenderas av läkare? Känns som att vad som helst inte får stå i butikshyllorna och definitivt inte på Apoteket eller har jag helt fel nu?
Vlcd är bra, jag kör själv en lite modifierad form av den.. Använder mig av nutrilett och dricker 4 shakes, 1 smoothie och äter en frukt per dag =) ibland byter jag ut smoothien mot en bar men oberoende ligger jag på låga kalorier…
Jag tränar inget alls förutom promenader och har på 3 veckor gått ner 5kg och då har jag ätit alla veckoslut igenom och ibland ätit på veckan oxå något så man går ner i vikt utan att träna och det är DÄR skon klämmer ;)
Om man går på så lite kalorier som du ska man inte träna, tränar du så mycket som du gör så borde du äta mer =)
Vill du ha en ordentlig kickstart som jag oxå håller på med så gör t.ex. som jag och skippa träningen… eller träna det du gör men ät då mer =)
Och om du fortsätter äta som du gör så var noga med att få i dig alla näringsämnen du behöver, att bara äta 2 nutrilett måltider och en sallad kan bli skralt på vissa näringsämnen, och så skulle jag rekommendera att du åt en frukt eller något som mellanmål =) Det är bra att äta något var 3 timma =)
Kämpa på! Jag är 173cm lång och väger idag 104,2kg, jag har oxå en massa att gå ner men det går nog =) Men äter man för lite ställer kroppen in sig på svält och då går man inte ner ;)
#12 VLCD produkter får man i sig minst 500 kalorier + alla näringsämnen man behöver. Du äter till och med mindre än en sådan diet. Men den accepterar vi att man följer eftersom den trots allt är provad. Hur bra den är tvistas det om.