Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikettallmänt-viktsnack
Läst 2021 ggr
pixielutt
1

Äter för lite

Ny på sajten och mitt första inlägg!

Jag har i hela mitt vuxna liv varit överviktig och aldrig förstått riktigt varför då jag inte äter speciellt onyttigt. Äter bra mat och håller mig till godsaker på helgerna.

För ungefär 1 år sen upptäckte min mamma shape-up appen och har med hjälp av den gått ner väldigt bra. 
Jag har testat den men klarar inte av att få i mig allt jag ska ha i mig.

Jag äter helt enkelt för lite…

Äter jag lunch en dag kan jag vara mätt sen bara om det kanske är en lätt kycklingsallad. Ser inget vett i att äta om man inte är hungrig heller så därför äter jag ju inte.

Vissa dagar kan jag äta frukost vid 9 sen lunch runt 13 sen är det stopp, jag får inte i mig middag! Och skippar jag middagen blir det för lite o skippar jag lunch o äter bara middag blir det också för lite.
Lite rörigt men jag hoppas att ni förstår.

Är det någon som kan komma med tips på hur jag ska få i mig allt jag ska få i mig?

/ M

[rumelle]
0

Felet kanske ligger i att du äter för sällan och därför inte "håller igång" ämnesomsättningen. Prova att äta 5-6 små mål jämnt fördelade under dagen.

komet
1

Du kan göra smoothies. Det är bra när man inte får i sig mat fr dricka brukar vara lättare. Basera på yoghurt och bär.finfint dom mellanmål

emelie__88
0

Du kanske bör mer eller mindre "tvinga i dig" mat för att som ovan här skriver, få igång ämnesomsättningen. Det finns ju även läkemedel som verkar på matlusten, malvitona tror jag det heter.. på apoteket.. Osäker på om det är receptbelagt. Hoppas du kommer ur den där onda cirkeln och kan börja äta lite mer. Med regelbundet matintag håller man lättare sin vikt med, så det finns allt att vinna på det :)

Lycka till!

Mvh Emelie

MissRiot
0

Det där med att det är bra för förbränningen att äta ofta är inte helt säkert att det är sant. Det kan lika gärna vara en myt! Att det funkar för alla, alltså.

Fitnessguru.se skriver såhär:

"…Det hela baseras också på myten att kroppen förbränner mer fett av att äta oftare. Detta kommer från vetskapen att när man äter höjs metabolismen dvs. omsättningen av kalorier och i förlängningen även fettförbränningen. Vad få vet dock är att denna funktion är helt bunden till volymen av maten du äter vilket innebär att om du äter 500 gram köttfärs fördelat på fem mål ger det en ökad fettförbränning fem gånger. Om du äter 500 g köttfärs i en sittning så ger det samma ökning av ämnesomsättningen men koncenterad till en gång."

Kan vara värt att undersöka!
Jag tycker att det låter konstigt att du inte skulle gå ner i vikt för att du äter för lite, om det inte är extremt lite dvs? Är du säker på att du räknar allt rätt när du lägger in det i appen? Ofta är anledningen till utebliven viktnedgång att man underskattar antalet kalorier man får i sig och äter mer än man tror. Regeln är annars att får man i sig mindre kalorier än man gör av med så kommer man gå ner i vikt förr eller senare. Om man inte har någon sjukdom som påverkar detta.

[TheMiko]
0

Är det bara mängden kalorier du vill öka på så är nötter av olika slag ett bra mellanmål. Oerhört kaloririka, goda och faktiskt ganska nyttiga. Flört

Jag som alltid ligger på gränsen till max av mina 1200 kalorier i appen kan knappt äta en matsked nötter… Synd!

Zofia89
0

Det brukar sägas att hungern växer när man äter, detta tycker jag stämmer =) Ät något var 3 timma, det är inte så noga vad du äter bara du äter något, en frukt kanske? då lär du märka att du är hungrigare =)

Stephanie
0

Jag har också märkt att jag äter väldigt lite ibland, nu när jag börjat använda shapeup-appen. För mig blir det till och med tvärt om - när jag börjar hålla koll på maten, med kalorier, proteiner, kolhydrater och fett så äter jag mer än vad jag gör annars. Jag är proppmätt hela tiden!

Har dock också hört att smoothies är bra att dricka om man behöver få i sig mer mat, utan att känna sig lika mätt.

PokalStjärnor Mvh Stephanie StjärnorPokal

pixielutt
0

tack för alla svar!

Har börjat dricka smoothies gjort på lättyoghurt, persikoyoghurt, apelsinjuice och banan och känner redan nu att jag faktiskt har mycket mer energi på bara 2 dagar av detta. Och jag som sällan blir sugen på mat har faktiskt gått o suktat efter smoothies hela dagen idag :p

/ M