Nya året
Jag och min sambo har bestämt oss för att gå ner i vikt tillsammans :) När vi träffades för 4 år sedan så var jag jätte smal och min sambo lite utav en biff ;) Men nu sitter vi här några år senare med kärleks kilon..
Vi har bestämt oss för att köra modifast och vi började idag ! Vi ska dock inte köra helt strikt kur utan 1-2 ägg till frukost och sedan 3 påsar per dag :) Och om jag blir riktigt riktigt hungrig någon vardag så kommer jag äta lite kyckling max 100 gram och ta bort en shake..
Vi kommer börja träna på gym om ca 1 vecka, känner att kroppen måste få rensa ur sig lite innan ja börjar träna. och utöver det motionerar vi med hunden + att ja beställt hem lite träningsaker :)
Men hoppas iaf att vi kommer gå ner i vikt även fast vi inte kör helt strikt kur ! Anledningen till varför jag kör ägg till frukost är för att jag jobbar med barn och känner att jag vill ha lite mättnads känsla så ja inte blir så sur som jag blir när jag är riktigt hungrig :) Men antar att jag kommer gå ner i vikt ändå
Män behöver mer påsar/shaker än kvinnor så han kanske måste ta fyra och du tre.
MVH Ylva 
* Bloggen om mitt liv *
Sóm jag har fattat det så ska alla ta 4 påsar om dagen så det är de vi går efter..sen känns det lite drastiskt att bara få äta 3 gånger om dagen och vi ska ju inte använda endast detta för att gå ner i vikt utan också träna häcken av oss :) och om jag ska träna så hårt så kommer jag inte stå mig på 3 stycken
Från Modifast hemsida:
Fas I: Vecka 1 - 2
De första två veckorna äter du enbart Modifast LCD kostersättning. Du skall äta 4 portionspåsar Modifast per dag och väljer själv hur du fördelar dem över dagen.
Så antar att det är så vi ska göra ;P
Heja, heja :)
Härligt! berätta gärna hur det går för er här på tråden! :)
http://liveforthemoment-jasmina.blogspot.com/
Bloggen om kaninerna, hunden och hästarna även allt omkring!
Är det inte bättre att äta riktig mat? och sen röra på dig mer? dansa.. de ger mycket.
Ja jag håller det uppdaterat :)
6# Ja har provat det mesta men har jätte svårt att bli av med vikten, vill bara gå ner lite i vikt så jag blir mer självsäker och kan gå till gymmet och pressa utan att behöva skämmas över vad andra tycker…
Så jag anser inte alls att det skulle vara bättre att äta riktig mat då detta bara kommer pågå under ca 2 veckor
Jag tycker pulver diet ger en riktig kick från början, viktigt bara att man äter rätt efteråt :)
http://liveforthemoment-jasmina.blogspot.com/
Bloggen om kaninerna, hunden och hästarna även allt omkring!
Står i Modifasts häfte att män ska äta 5 påsar och kvinnor 4 påsar per dag.
1-2 ägg är inte tillräckligt för att ersätta en påse kalorimässigt utan det krävs nog åtminstone en 3 stycken.
Lycka till! Kör också på Modifast, inte varje måltid utan byter ut vissa måltider, blir väl 1-2 påsar per dag och resten vanlig (kalorisnål) mat.
Kan verkligen rekommendera deras chokladpudding, alla jag vet som testat den gillar den 
Med vänliga hälsningar
Chess
Lycka till!
8# Ja det är ju det som är hela grejen för att kunna hålla vikten :) att äta rätt efteråt ! men jag känner mig riktigt pepp då jag vill ha tillbaka min gamla kropp ! :) Har tyvärr gluten så får bara äta vissa sorter :( och chokladpudding är en utav dom jag inte får äta, men kan tänka mig att den är ruskigt god
9# Jaha ! Den infon hittar inte jag :( Enligt vissa sidor så innehåller ägg inga kalorier alls så då kanske det inte hjälper med ett ägg till :P
Men just nu skulle jag nog inte kunna äta mer =( Igår åt jag 2 ägg + 2 shakes och var inte mer hungrig, idag har jag ätit 2 ägg + 87 g kyckling + 1 shake och är inte hunrig heller =/ Inte bra att äta för lite men kan inte trycka i mig mer för då spryr jag ju upp allt istället
10# tack :)
Varför känner jag inte den hungern som dom flesta gör ? Är jag för peppad så jag omedvetet skjuter den åt sidan ??
Ett normalstort ägg innehåller ca 75 kalorier. Men det säger ju lite sisådär eftersom ägg kan variera väldigt mycket i storlek.
De innehåller ca 140-146 kcal per 100g( står lite olika på olika sidor.
#11 Jag blir också betydligt mindre hungrig när jag står på modifast…
Med vänliga hälsningar
Chess
3:e dagen med modifast idag och jag känner mig helt som vanligt :)
Dock kom ja och min sambo överens om förut att vi ska äta vanlig mat + modifast då jag blir mer och mer osäker på att äta så lite kalorier som det blir med endast modifast..Även fast vi ska träna på gym så vill jag inte bli rädd att gå upp massa i vikt igen så jag tränar hela tiden ( Ja, detta har hänt förut och jag fick snygg kropp) MEN nu har jag sambo, djur och arbete så den tiden finns inte riktigt :)
Så vi tycker att det känns bäst att äta vanlig mat + modifast för att få igång kicken och träna för att sedan hitta en nivå som passar oss med intag och träning :)
Så idag har jag ätit modifast vanilj pudding + 1 ägg och nu mat som består av
100g fläskfile = 107 kcal
100g tomat = 23 kcal
50 g gurka = 7 kcal
Vilket ger en middag på 137 kcal..Antar att det är så man räknar ? haha :)
#14 Ja man ska göra det som känns bäst, tycker det låter som ett klokt val. :) Absolut, det är bara att plussa ihop! Det man måste tänka på också (om man ska vara noga med räkningen), att tänka på om man använder smör osv, då blir det en del extra. :)
15# Ja dock har vi ju endel modifast här hemma nu eftersom vi tänkt äta hela kuren varje dag. Men även sen när vi bara äter vanlig mat så kan man ju ersätta vissa med modifast för att det är gott :)
Smart !! Utan att ha räknat med typ 1 tsk smör som jag stekte köttet i så har jag ätit 392 kcal idag..Blir inte det väldigt lite ? Är inte alls hungrig..
Har läst att en tjej som vill gå ner i vikt ska äta ca 1300 kcal och då har jag nu ett underskott på 1000 
Oj, jo 392 låter väldigt väldigt lite… Jag har för mig att man borde äta omkring 1000 kcal per dag, bara för att hålla igång kroppen så att den funkar som den ska..?
Ja, jag brukar höra om människor som håller sig kring 1200 kcal per dag, när man ska gå ner… Kroppen behöver ju fortfarande näring och kunna fungera normalt även om man ska gå ner i vikt liksom. :)
#16 det är på TOK för lite. Ren svält. Vill du satsa på en bra viktnedgång måste du verkligen äta mer.
Men hur kan du ha fått i dig så lite om ni äter modifast också?
Så det enda sättet är alltså att tvinga i mig mer mat eftersom jag verkligen inte är hungrig ? =( Dricker ju rejält med vatten per dag också
18# Om du läser vad jag har ätit idag så ser du att jag endast har ätit 1 mål modifast idag + annat
#19 Ja, då får du helt enkelt tvinga i dig mat. annars kommer din kropp ta stryk. Minsta man ska få i sig är i alla fall så mycket osm man får i sig om man äter modifast dieten.
Okej ! Men i runda slängar så får ja se till att jag äter 2 modifast mål, plus mer kött på middagen och sen tillägga något mer för att få i mig lite mer kalorier..
Ja.
Jag skulle tro att du inte är hungrig, just för att du ätit för lite. Så blir jag iallafall, äter jag runt 400 kcal en dag, så försvinner aptiten.
Så försök att äta lite, och då kommer förhoppningsvis aptiten lite så att du iallafall kan äta ett normalt intag per dag. :) Det mår man bäst av :D
23# okej ! får försöka äta mer imorgon..kan man äta potatis o så när man räknar så man vet att man inte överskrider 1200 kval per dag ? eller är dt iaf dåligt för viktminskningen att äta spannmål ?
#24 Man kan ju äta allt, bara man inte hamnar över ;)
Potatis, ris, pasta och bröd brukar räknas till "det sämre". Men det beror ju på vad man går efter. :) Jag tycker inte att man ska utesluta det, men man bör äta en mindre mängd. Vissa tycker att man absolut inte ska äta något av det.
Om det är "dåligt för viktminskningen" beror ju på hur mycket man äter, "allt" kan vara dåligt för viktminskningen bara du äter för mycket. Men t ex sallad är ju väldigt svårt att äta för mycket av (för att inte säga omöjligt, haha) eftersom det knappt innehåller några kalorier.
Väger du potatisen så vet du ju vad den väger (smart va, haha) och därmed hur många kcal den ger. :) Har du ingen våg, så skulle jag gå efter någon lista på "hur mycket en medelstor potatis ger", och sedan gissa. För SÅ stor skillnad lär det inte bli, och du går väl omkring i din vardag, så det lär du förbränna utan att du vet det ändå, haha.
Och jag skulle råda till att inte vara så petig och "hysteriskt noga" räkna kalorier, det är många som fastnar i det och sedan blir som "besatta". Därför räknar jag inte längre, men man känner ju själv om man tycker att det är smart eller inte. Men man bör kanske ha det i bakhuvudet ifall man känner att det börjar "bli för mycket".
Jag själv trodde t ex att jag skulle klara det galant, "inte skulle jag kunna bli besatt och räkna varenda russin jag äter, och få ångest om jag råkat gå över med 5 kcal". Men, det blev jag.
Oj, nu blev det långt. Men jag vill bara att man ska tänka efter, så att man mår så bra som möjligt. :) Hoppas du fick ut något av mitt svammel.
25 # Jag har en våg hemma och är tyvärr himla petig med hur jag väger =/ .. Då tänker jag inneha potatis, pasta o så i min vardag ( är egentligen emot att ta bort sådant) för då vet jag att det inte spelar någon roll så att säga så länge jag inte äter för mycket..
tyvärr så litar jag inte på mig själv utan att räkna, har väldigt lätt för att små äta utan att tänka mig för, men nu när jag räknar kalorier så kryssar jag för varje dag + att matlagningen är riktigt rolig, idag te.x ska jag göra gulasch soppa ;) kan ju bli kul att se hur det blir inom kalori gränsen så jag får äta något mer ;) Tyvärr så är jag nog en sådan som skulle kunna fastna i att räkna kalorier då jag har märkt nu hur otroligt bra det känns att ha koll på vad jag stoppar i mig, ser dock inget hinder i att fortsätta räkna bara jag inte drar ner på kalorierna :)
Precis, det spelar ingen roll.
Bara du har koll på om du börjar må dåligt av det, och då tar hjälp av någon!
Jag är själv en frisk fd anorektiker, så jag vet tyvärr för mycket om det… Vill bara att man ska tänka på vad man gör. :)
Ja om inte annat så kommer min sambo reagera, antar att man kanske inte gör det själv på engång :)
Skönt att du är frisk !!! Tummen upp !!
Ja, om man äter ihop så borde ju den man bor med reagera. :) Jag bodde fortfarande hemma och åt själv på mitt rum…
Ja, det är jättehärligt. Det har tagit många år, så det är därför jag är lite överbeskyddande haha
Ja speciellt då min sambo tycker att det är lite "osexigt" men riktigt smala personer om man får säga så utan att någon tar illa upp! han tyckte inte att jag hade fin kropp när vi träffades eftersom jag var så smal !
Det låter ju jätte bra :D
Har räknat ut på soppan nu och räknar att vi ska äta ca 1/4 var och då blir det 277,4 kcal var..Dock är det ju så svårt med soppa eftersom man kan få olika mängd av allt, men det blir en ca räkning :)
Men tänkte på en sak , när jag sökte på köttbuljong på internet så var det
100 g = 8 kcal
Men på förpackningen så är det
100 g TORRVARA = 250 kcal
Vad ska man gå efter ? =/ Verkar ju nästan som att internet räknar på det tillagat på något vis..
Man räknar alltid torrvara
okej :) tack
Idag tog jag hem shapeup appen, så jag slipper räkna allt för hand :) Även mycket lättare att räkna ut hur många kcal man förbrännit vid träning..Idag har det blivit ett kaloriintag på 1184, vilket jag är nöjd med :)
Sedan har jag zumbat 20 min, är dock heeelt säker på att zumba fanns med i appen förut, det är ju mer träning än vanlig dans kan jag tycka när man kör "slim" programet men men :)
Så efter träningen ligger kaloriintaget på 1030, inget stor träning men alltid bättre än inget :) Är bara att inse att det är för halt ute för långa promenader med hunden , kommer även börja jogga korta turer så snart isen försvunnit :)
Igår åt jag dock LITE frukt med lite glass till men höll mig innanför mina kalorier iaf :)
Bra jobbat! :D
tack :)
Idag har jag min kusin här på 4 år som jag är barnvakt till och hennes storasyster är med för skojs skull :) Vi gick till affären för att handla gott till filmen och dom plockade på sig ´både godis och dricka men jag kände mig så nöjd med mina frukter :) så det blev en god fruktsallad för min del
Salladen bestod utav;
8 vindruvor
1 kiwi
100 g melon
vilket blev 111 kcal, hade säkert blivit lite annorlund om jag vägt kiwin och vindruvorna men appen gjorde så att slöheten tog över ;)
Jag "fuskade" även och la till 50 g glass, märkte dock att nästa gång jag gör fruktsallad så tänker jag bara göra hälften !! Märks att magsäcken dragit ihop sig :)
Duktigt att avstå från godis iallafall =)
36# Ja det känns bra :) Har inget sug efter godis alls..Tyckte dock det var trevligt att ta lite frukt och glass :) Men idag blir det både zumba, lite längre än igår + lång promenad då det inte är riktigt lika halt så jag kände att jag kunde unna mig den lilla glassbiten
Denna dag startades med en powerwalk på 20 min trots min otroliga mensvärk !! fy säger jag bara !! Känns iaf bra att inte låta det "dra ner" ´mig till stillasittandes…Nu avnjuter jag en frukost som består utav lite fil, 2 ägg och en kopp te :) Smakar ljuvligt
Nu har jag och min sambo tränat i 3 veckor, har haft gymkortet i 1 månad men pga sjukdom tränade vi inte under 1 vecka..Har känts väldigt hopplöst då vågen pendlar upp o ner upp o ner och jag blir bara besviken och känner ingen lust att träna längre…
Men idag även fast jag har roliga veckan och är uppsvälld som få, så bestämde jag mig för att mäta mig vilket jag gjort från start..och måttbanden går bara neråt hela tiden vilket jag är grymt glad för !!
Så under denna månad har jag jag förlorat 35 cm av min kropp och jag är jätte stolt !! .. Är väl egentligen inte så mycket men jag känner att det verkligen är något iaf ! Jag kör inte efter någon diet utan äter det jag känner för, vilket består av lördagsgodis och fikabröd när vi får gäster eller blir bortbjudna :)
Nu tänker jag kämpa vidare och tänker på ren svenska GE FAN i den där jädra vågen!