En fråga om ägg....
Hej! Har en fundering om ägg… Ni som tränar, äter ni det? det är ju rikt på protein och därmed energirikt, men om man har svårt att gå ner i vikt bör man skippa att äta ägg då? tränar när andan faller på… försöker 5 dagar i veckan att gå till gymmet. Kör intervaller på löpbandet ca 30-40 minuter, situps och annan styrketräning men jag går inte ner ett hg under 79 kilo…. pendlar för det mesta nu en tid mellan 80-79kg men det är väl beroende på vätskenivån för det mesta misstänker jag. Är glad att jag inte går upp över 80kg, för dit ska jag inte igen och därmed punkt… Ska jag skippa att äta ägg?? Äter LCHF.. min egen variant, är frälst i knäckebröd så äter fullkornsknäcke morgon och kväll tillsammans med ägg på morgonen. Kvällen bara knäckebröd med ost eller bara smör.. Kanske ska ta bort knäckebrödet.. eller vad tror ni?
Tackar varmast för era förslag och åsikter :)
Agg ar det basta livsmedel du kan ata. Om du ska valja mellan tva olika varor som ligger runt 150 kcal / 100 gram sa valj alltid agg. Jag ater mangder med agg for det ar sa kalorisnalt men anda vitamin/fett/proteinrikt.
Sa at du dina agg. 
Japp, försöker äta 2-3 ägg varje morgon :)
Och ägg går bra att äta när man ska minska i vikt med, innehåller inte mycket kalorier och har mycket nyttigheter i sig :)
Jag äter knäckebröd (utan vetemjöl i) och ägg till frukost, går ner :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Tack för era svar! Då fortsätter jag med mina ägg :) Det är ju sååå gott!
Jag håller med övriga. Ägg är klart nr ett! Kan ätas och varieras i oändlighet. Fortsätt äta ägg!
Säger också att ägg är suveränt. Själv är jag dock äggallergiker så jag får käka alternativt protein.
Jag älskar ägg, äter två kokta varje morgon med majonäs och sedan ibland ett kokt med lite bregott på kvällen om jag är hungrig :)
#6 samma här! Så himla gott :D
Protein är ingen bra energikälla. Att äta ägg för att proteinerna i ägget ska tillgodose kroppen ett energibehov är inte bra. Bättre att använda fett som energikälla. Protein i lagom mängd är dock bra av andra anledningar. T ex så bibehåller man lättare sin muskelmassa och , om man tränar, bygger nya muskler, om man ser till att få i sig tillräckligt (men inte för mycket) protein när man håller på att gå ner i vikt.
Ägg är ett av de mest näringsrika livsmedel vi kan äta, så ät ägg! Det är betydligt bättre än en massa frukt.
#2 vad heter det knäckebröet??
De som försöker gå ner i vikt äter oftast bara äggvitan. Vet ej varför, mindre kcal antar jag och jag tror allt protein ändå sitter i vitan?
#10 Ja det stämmer dock är det så pass lite skillnad om man tar bort äggulan plus att det sitter nyttigheter i äggulan:)
Jag tar bort äggulan pga att jag inte gillar det :)
#11 nej det är inte så liten skillnad. Tror det handlar om ganska många kalorier (med tanke på hur pass litet ett ägg faktiskt är.) Har för mig att en äggvita har typ 10 kcal och äggulan typ 60-70 kcal eller något sånt? Men man gör ju som man vill. Jag kör oftast på bara äggvitan 🙂
#12 Ett ägg är på runt 75 kalorier.
Det är runt 17-25 kalorier i en äggvita, beroende på storlek på ägget :)
Har aldrig forstatt det dar med att enbart ata vitan. Om det ar protein man vill at sa finns det ju andra saker man kan ata som har mer protein utan att behova slanga 2/3 av agget (om man inte koper aggvita pa dunk.)
#14 Äggula är inte gott tycker jag, därför skippar jag det ;)
Här slängs inget, hunden får det :)
Bra det Frida. 😃 Vet inte om du sett dessa men kan vara vart att prova om du vill spara tid pa att knacka agg.
#16 Nej det kommer jag aldrig använda mig av :) Gillar inte sånt hehe
Nej kokar och skalar äggen :D
Om du ska steka äggvitan och vill ha bort gulan så finne ett bra knep jag använder mig av till barnen här hemma, de gillar inte heller gulorna.
http://www.babydjungeln.se/mycket-enkelt-satt-att-separera-aggula-pa/
Jag fullkomligt älskar gulorna räknar mer än gärna av de kalorierna. De slinker ner råa allt som oftast 😃.