Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikett: träning
Läst 1940 ggr
Yolle
0

Träna trots snö och is

Efter nyår kom jag igång med att jogga, något jag hade lovat att jag skulle göra så fort vägarna inte var täckta av snö och is. Sakta började jag bli lite bättre. Men nu är vägarna täckta med snö och is igen. Och kommunen fullkomligen skiter i att ploga och sanda så all snö håller på att förvandlas till decimetertjock is. Och jag vill ut och jogga, men har halkat omkull två gånger och varit nära att skada mig. Och skulle jag skada mig kan jag ju inte göra någonting alls. Hade gått på gym om det inte vore för att det är så sjukt dyrt.

Jag tränar inför vårruset, i Göteborg. Så jag vill hinna vara i någorlunda form. Men utan att ha brutit benet på vägen.

Hur ska jag göra för att kunna träna trots vädret? Räcker det med att gå ut med stavarna nästan dagligen tills det börjar bli varmare väder? Jag har tyvärr inte råd med ett par broddar så det är uteslutet. Vill kunna träna så man når sina viktmål någon gång.

Det blir inte lättare, men DU blir bättre.

Karmatarerskanise
0

Kan du inte jogga så får du göra det bästa av det och gå ut och gå.

[Tassy]
1

Viktigast är ju att du är rädd om dig, med skador lär det ju inte bli något alls 

Kör powerwalk i stället för löpning så har du bättre kontroll men behåller flåset tills isen är väck. Spring i trappor och sånt inomhus om du kan.

Yolle
0

trappor finns det som tur är gott om :P

Gia91an
2

Fast kan du inte jogga i snön? Det är ju mycket jobbigare, men inte lika halt som på vägarna… Om du bara håller dig till den orörda snön så att säga… :) Powerwalk är ju annars ett alternativ… Alternativt gå i mycket trappor?

Yolle
1

Under snön finns det hundskit och marker som är fyllda med vatten, under några centimeter snö. Där folk inte har gått redan vill säga. Men ska power walka med stavarna tills det börjar töa igen, och lägger in fler pass för att kompensera :-)

jasmina.p
0

Jag tränar på gym nu under vinter tiden men ibland så växlar jag på det och springer i djup snö, riktigt ansträngande och kul, ta en stor fotbolls plan eller gå ut till någon park eller landet och spring där, räkna med blöta  fossingar men då tar man en varm dusch efteråt :) riktigt kul! :)

http://liveforthemoment-jasmina.blogspot.com/
Bloggen om kaninerna, hunden och hästarna även allt omkring!

MickeB
0

Det finns löparskor med dubbar som är suveräna om du vill springa/promenera på isiga vägar. Sök på Icebug, de har massor med olika skomodeller med dubbar. Ingen risk för att halka.

Yolle
0

fast det har jag inte råd med, tränar i min brors gamla skor, som är ett antal nummer för stora

Karmatarerskanise
0

Yolle; då får du önska dig eller spara till skor som passar. Du felbelastae benen om du användet för stora skor vid löpning, som redan det sliter på benen.

Yolle
0

det gör inte ont efter att jag varit ute, och självklart sparar jag. men med 9000 i månaden och hyreshöjning på G så är det inte jättelätt. Men skorna jag har just nu gör inte ont efteråt som många andra skor har gjort, så då får de funka helt enkelt

Karmatarerskanise
1

10 tyvärr märks ofta slitskador när det redan är för sent. Just nu lever jag på mindre än du, men behöver jag något för 500-800kr sparar jag ihop det på några månader om ja måste. Just bra löpskor är av yttersta vikt för att minska slitskador. Så mitt råd är att prioritera det även om du inte får ont av dina flera storlekar för stora skor just nu.

Yolle
1

min plan är att ha nya skor i slutet av nästa månad. jag har precis börjat träna, och har knappt hunnit börja spara. men det är påväg. jag är ju den som kan min ekonomi och kropp.

Karmatarerskanise
0

Så bra 🙂

Bläcket
0

Jag tycker det är gott att simma och nu när det är kallt är det så skönt med en varm bastu efteråt.
Valhallabadet i Göteborg är fint, kostar 60 kronor iofs och nu var det väl löpträning du ville satsa på men 1500 meter bröstsim gör väldans gött :)

Yolle
0

Hade varit mysigt, men det hade handlat om 160kr varje gång med bussbiljett. Har ett kort till den lokala simhallen så ska försöka simma en gång i veckan. Har bara såret efter en piercing som migrerade som ska läkas först, annars blir det en fin infektion ovanför ögat :P

Bläcket
1

Okej, nä jag håller med dig, 160 kronor är en alldeles för hög kostnad i sammanhanget om man har det tajt med ekonomin.. Jag har det också skralt i kassan så jag förstår dig verkligen, vi får hoppas på bättre tider snart helt enkelt.

Och på att solen och våren snart kommer för att stanna så att man kan vara UTOMHUS!! ☀️

Yolle
1

ja, har aldrig längtat efter att det ska vara snöfrit såhär mkt i hela mitt liv :P