Istället för chips
Jag undrar vad jag kan äta när jag blir sugen på chips, ostbågar och godis??
Vill bli nyttigare.
Är riskakor nyttigt??
Riskakor är väldigt kalorisnåla…tror dom ligger på 30-40kcal/st. =)
Mandariner tycker jag är bra när man är sugen på något sött istället för godis…ligger på 20kcal/st.
~mikkan
Själv gör jag skinchips om jag är sugen på något salt och chrispigt. Grönsaker med dipp gjord på yoghurt fungerar också.
Okej, då ska jag köpa riskakor och äta när suget sätter in.
Hur gör jag skinchips???
Jag är ju galen i chips, kan äta 2 påsar på en dag, helst inför mensen.
3 om du har tex kallrökt skinka eller parmaskinka i tunna skivor lägger du dom på ett bakplåtspapper på en ugnsform in i ugnen på grill i 225 grader i några minuter. Håll koll hela tiden, för minsta sekund för länge så bränns dom.
Jag brukar äta godis chips osv men köper bara 3-4 bitar godis eller en liten (dom där jätte små påsarna) med chips när jag är sugen. Kanske inte världens bästa bantningstips men jag har gått ner 10kg sen juni så det funkar för mig. Oftast räcker ett par bitar godis för att stilla suget och det samme med chips. Jag har svårt ett bara sluta och skulle jag falla tillbaka brukar jag bli jätte ledsen och äta massor 'när jag ändå misslyckats' därför försöker jag stå emot men om det inte går köper jag lite och känner mig nöjd med att jag inte tyckte i mig 1kg godis utan bara tog några bitar. Sen försöker jag se det som en utmaning att inte äta sötsaker när jag är på besök hos folk som ställer fram massa gott. Ibland funkar det och ibland inte En annan sak jag gör är att börja med ett tex dra ner se socker. Istället för ett slutet av alls kanske jag fokuserar på lösgodis och när det funkar gå vidare. Jag tror ett man oftast försöker bli helt perfekt med träning och maten att det blir en för stor omställning och att man antingen misslyckas eller går tillbaka i sina gamla vanor när man uppnått sitt mål. Jag jobbar på bestående förändringar och för mig funkar det att ta det steg för steg. Börjar på steg 1 vidare till steg 2 osv. och inte så det jag önskar.
Anna och taxen Max
Jag har börjat mer och mer byta ut chips mot morotstavar, ananas i små kuber och serranoskinka. Riktigt gott och lyxigt!
Sitter med tandpetare och liksom "plockar" från olika små fat så det blir inte att jag äter så mycket på en kväll.
Med vänliga hälsningar
Chess
6 gott :)
Jag äter mycket frukt istället för godis.
Blir mycket melon (mest vattenmelon och honungsmelon) och vindruvor.
Ibland gör jag "fruktspett". Tar då några olika frukter, och skär i bitar och sätter upp på ett spett. Det blir fint och blir lite roligare. ( http://meadow.webblogg.se/2013/january/fredagsmys.html )
Gurka, morot och körsbärstomater är favoriter med.
Ibland när jag är supersugen på chips och dipp, så tar jag en riskaka med smak av t ex sourcream and onion eller ost, och dippar i lite kvarg. Det är gott!
Jag äter majskrokar ibland som är för bebisar egentligen (snor av brosan :)) Har märkt att om man tar liiite gräddfil med salt och peppar så är det riktigt gott och man kan inte äta så jätte mycket heller (inte jag iallafall)
Jag brukar ta rökt påläggskalkon och rulla ihop dem i rullar (ibland med en pytteliten 10% ostskiva i varje) sen skär jag upp 1-2 tomater i "tärningar" och saltar dem lite, sen äter jag det med en liten gaffel, gött dä' :)
Rostade mandlar. Man orkar knappt en näve om man småknaprar på de. Det viktigaste är att man bryter "vräkmönstret" Tyvärr hänger det oftas ihop med en godis eller chipspåse.
Hoummus med olika grönsaksstavar. Något av det nyttigaste jag vet :) kikärtor, tahini (sesampasta, mängder av kalcium), äppelcidervinäger alt. citronsaft, vitlök och olja. Fast jag brukar byta ut oljan mot vatten, oljan är nämligen mest för att göra det lite lösare och göra så det håller lite längre, men hos mig hinner det inte bli dåligt eftersom jag har det till allt :D
Det blir inte lättare, men DU blir bättre.
Rostade mandlar ett västerbottenost-chips :)
Jag äter LCHF-kost så för mig funkar det bra, men vet inte vilken metod du kör :)
jag kör gurkskivor med pålägg om jag ska snaska.
½cm tjocka gurkskivor sen får fantasin spela. Salamibit, ostskiva, räkröra, tonfiskröra, skinka, philla-ost, eller annan mjukost med smak, kokta kalla skivade ägg m lite majonnäs eller räkröra/tonfiskröra.
Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃
1 majsbröd 23 kcal + aromat på = perfektion
#16 Fast man kan äta LCHF och smakförstärkare.
LCHF betyder ju Low Carb High Fat.
Det är med att inte äta tillsatser r ju något man själv väljer.