Ska prova pulverdiet
Jag är 20 år i år och har så länge jag kan minnas varit överviktig. Just nu väger jag 100 kg och är 167 cm lång… Det är inte alls kul och jag tänker på det nästan jämt och ständigt. Har provat det mesta, tränade ett tag 4-5 ggr i veckan + 2 promenader, gå hos kostrådgivare, räkna kalorier etc.
Men nu har jag tänkt prova en pulver diet, mest för att kickstarta mig själv och se hur långt jag kan pressa mig själv. Och för att förhoppningsvis "förminska magsäcken" lite. Har tänkt ungefär såhär: 4-5 "påsar" om dagen + ett mål lagad mat (med lite mindre kolhydrater). Har också min 0,5 liters flaska med mig så jag ser till och dricker minst 3 sånna om dagen!
Dagen som har gått har varit helt ok. Känt mig lite trött, men inget nämnvärt och har mot all förmodan inte alls varit hungrig/sötsugen.
Någon som har erfarenhet av pulverdieter? Positiv eller negativ, dela gärna med er 🙂
Har provat ett par ganger men pallar verkligen inte att leva pa flytande foda. Tycker hellre du ska byta ett par mal om dagen mot pulver och ha ett eller tva lagade mal iallafall. Blir lattare att harda ut da och du kommer aven da att kunna ga ner i vikt.
Jag klarade sex dagar sen gav jag upp det. Hade fruktansvärt humör, huvudvärk och var ständigt trött. Ett rent helvete alltså 🙂
Jag gick då på ren pulverdiet utan någon fast föda.
Lycka till och vad bra att du bestämt att ta tag i din vikt. Det finns många åsikter om pulverdiet och självklart är det bättre att äta "riktig" mat. Men om man nu inte fixar det utan har en tendens att överta så tycker jag att pulver är ett bra komplement. Jag tycker du verkar ha bra insikt ochnsund inställning att du ska ha pulver som kickstart. Du kommer säkert att lyckas bra! Jag har själv gått från drygt 100 till 86 som jag väger idag med hjälp av pulver. Jag har för avsikt att gå ner mer och pulver hjälper mig enormt. För mig funkar det bäst att äta pulver morgon och kväll samt lagad lunch och två små mellanmål (keso, nötter, frukt mm). Sen får man inte ta det på för blodigt allvar utan förstå att det måste ta tid. Det har tagit tid att äta upp sej också eller hur? Lycka till!
Jag mådde jättebra när jag levde på pulver i 6 veckor under gymnasiet. Nu i efterhand har det nog mest berott på att jag tydligen inte tålt vete.. och det är mindre vete i 5 påsar pulver än i en portion pasta, mackor osv som jag gärna åt då (visste inte att jag inte tålde vete förräns för nåt år sedan). Självklart mådde jag bättre när jag inte åt stora mängder av en råvara som ger mig ångest och depressioner 😇
Min fråga till dig i detta fallet är - vad är din plan efter pulvret? Det är ju inget du bör leva på resten av livet. Som kickstart kan det väl vara helt ok, men sen? Det svåraste är att hålla vikten, och då behöver du en bra plan för att fortsätta gå ner till målvikt och sen hålla den.
Håll huvudet högt men näsan i en vänlig vinkel.
Jag har gått på pulverdiet i ca 5 månader och har tyvärr inget positivt alls att säga om det.
- Man tröttnar på allt flytande efter ca 2-3 veckor
- Humöret var en skandal
- Tittar du näringsinnehållet inser du att du i princip enbart stoppar i dig socker och tillsatser.
- Hormonrubbningar.
- Gick upp allt jag gått ner plus lite till så fort jag började fasa in mat, trots att jag bara åt nyttig mat.
- Samlade på mig massor av vätska.
- Ökad kariesproduktion då tänderna inte fick arbeta.
- Magsäcken krymper en aning men räkna med hemska magsmärtor då du börjar utsätta magen för fast föda.
- Du lär troligen behöva använda tarmreglerande medel för att undvika förstoppningsdiarréer.
- Vid snabb viktminskningar har huden ingen chans att hinna krympa ihop med din kropp.
- Du kan få ett lätt hysterisk beteende och stirra ihjäl dig på vågen.
- Du kan få jobbigt med att acceptera ditt "nya jag".
Den enda positiva jag kan komma på är just att man snabbt ser på vågen att något händer. Jag tycker dock inte att det uppväger allt negativt. Det finns så många andra metoder att välja mellan som är hälsosamma och inte plågsamma.
Tja som kickstart kanske men inte som den enda viktminskningsmetoden. Man måste som sagt ha en plan på vad man ska göra sedan för att hålla vikten annars går man nog upp allt i ett nafs. Hur länge man klarar att köra på pulver är nog individuellt. Jag tyckte mest man matfantiserade om allt man skulle äta sedan och sedan sprack det och man åt allt det där man inte skulle….
För min del blev det LCHF eftersom sötsuget nästan försvinner och då kan man ju hålla sig på mattan.
Hur går det?
släng pulvret och prova ägg istället.. ägg innehåller massor av nyttigt och du håller dig mätt. om du äter ägg morgon och kväll och en riktigt middag på em så bör du få bättre resultat än att svälta dig och leva på socker..
plus att riktig mat inte kostar skjortan som pulverdieter gör!
Lycka till
🙂
Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃
Pulverdiet funkade hyfsat för mig. Men jag tycker dock att man ska vara medveten om att chokladsmakerna kan innehålla spår av jordnötter, vilket jag fick lära mig den hårda vägen… ;-)
Jag tycker det är så tragiskt när man följer olika vänner som går ner mycket i vikt med pulverdieter, men sen efter något år väger de mer än innan de började med pulver… :( Åh, det värker i hjärtat när jag tänker på all möda som de lagt ner till ingen långsiktig nytta eller glädje.
Sen tänker jag på mig själv och alla andra människor som gått ner i vikt och hållt sig där på LCHF-kost. Och längs vägen har vi mått bra, fysiskt och psykiskt. Även om man kör pulverdiet ett tag är mitt tips att gå över till LCHF sen när man börjar med riktig mat.