Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikettallmänt-viktsnack
Läst 3449 ggr
Ylva-Li
9

Börjat om

För 2 veckor sen var jag hos gynekologen pga problem med endomitrios. Jag har mycket smärta och jobbigt, och vi har under 2 års tid inte lyckats bli gravida.
Efter undersökning konstaterades det att jag även har pco. Yay.. not.
Så 2 jobbiga sjukdomar att kämpa emot, vilket talar för hjälp från fertilitetskliniken. Dock, stort dock, är min vikt emot mig. Jag måste gå ner 22kg för att få hjälp.

Jahopp. Dagen efter besöket bestämde jag mig. Ingen mer cola, inget godis, inga chips. Nope, nada. Till en början kom vi överens om, sambon och jag, att 33cl cola till helgen är ok. Helgen kom och jag ville faktiskt inte ha. Drack hellre mineralvatten.

2 veckor har gått och jag har inte druckit läsk sen dess. Inte ätit godis, eller chips. Åt en halv påse less fat micropop igår, men det känns inte som att det är nåt jag vill göra ofta ens. Inga kakor, bullar etc heller.
Ut och går så ofta jag kan. Målet är varje dag. Inte alltid det funkat, men nästan.

Vägde mig idag, trots att jag egentligen inte riktigt ville. Lite läskigt. -1kg. Är väl helt ok. Iom att jag rört mig mycket så har jag troligtvis också fått lite mer muskler. Sambon hävdar att jag dock SER mycket smalare ut. Så nog händer det grejer alltid.

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

Zakarias
0

Bara att kämpa på! Gå ner ett kilo i taget, och belöna dig själv när du gått ner, typ fara och bowla eller nåt sånt. :)

Ylva-Li
1

Belönade mig själv med några tröjor efter en vecka. Är grymt colaberoende. Aldrig varit utan såhär länge! :)

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

Zakarias
0

#2 Bra! :)

Marshmello
0

Heja, heja! Duktigt av dig. :)

Karmatarerskanise
0

Jättebra :)

Ylva-Li
2

Nu har det gått 2 veckor till. Så totalt 4 veckor. Jag drack en liten colaflaska för 1 vecka sen, men det var inte ens gott..

Vägde mig idag igen. Sen förra vägningen för 2 veckor sen så har jag gått ner 2.8kg! Hoppla!

Äter fortfarande inget godis, ingen läsk, inga chips etc. Åt lättmicropop halv påse till helgen. Delade med sambon. Det är det enda.
Försöker att gå några gånger i veckan. Igår blev det nästan en timmes promenad. Borde få till varje dag, men orkar inte.

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

Pelle Långlös
0

Härligt Ylva-Li. Kämpa på så har du snart dina 22 kilon som är borta. Skrattande

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

Karmatarerskanise
0

Bra jobbat :)

[Emma--]
2

Härligt. :) 
Symptom från pco blir ju ofta bättre när man går ner i vikt också.  

Hoppas det fortsätter flyta på bra :) Men du har ju ett väldigt speciellt mål att kämpa emot som säkert motiverar väldigt mycket :)

Goseflir
2

Grymt! Kämpa på nu bara, resultaten du kommer se är vad som kommer få dig att fortsätta och glöm ALDRIG bort varför du går igenom processen och försök att göra det till en livsstil istället för ett jobb om du förstår vad jag menar :)

http://gosmagen.wordpress.com

Ylva-Li
2

Oja, förstår precis. :)
Det är nu eller aldrig som gäller. Mest stolt att jag faktiskt inte ätit godis eller druckit läsk på så länge! Att det skulle ta så här lång tid att få det att fungera!! Nästan lite läskigt..

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

Karmatarerskanise
1

#11 Ibland blir det rätt bara, så rid på vågen nu :)

Ylva-Li
0

Just ja. Kanske ska uppdatera hur det går. :)
Dricker inte läsk sen september, äter inte heller godis/chips etc.
Funkar super.

Idag låg vikten på 114.5kg.

Jag har även pco, vilket försvårar min viktnedgång, så vid nästa besök hos gynekolog kommer jag få metformin, vilket hjälper till. Han ville dock att jag skulle hinna få till ett besök hos dietist först. Men han var grymt nöjd med mina resultat. :) Vet inte hur många gånger han sa hur nöjd han var. Skäms

Köpt mig en crosstrainer som jag ska stå på är det tänkt. Bara inte hunnit. Skottat snö istället. ;)
Sen har jag också väldigt ont i magen tyvärr. Detta pga misstänkt endomitrios som blivit värre igen, trots behandling. Får se om det ger sig igen så jag kan träna lite.

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

ManU77
0

PCO (eller PCOS) är en sjukdom som svarar mycket bra på lågkolhydratkost. Endomitrios är en kronisk inflammatorisk sjukdom och eftersom lågkolhydratkost minskar det inflammatoriska tillståndet kan det hjälpa även där. Lågkolhydratkost är också ett otroligt effektivt redskap för att gå ner i vikt.

Du kanske skulle prova LCHF (om du inte redan gjort det)?

Ylva-Li
4

#14 Tack, jag vet. :) Jag har testat den dieten förut men mår mycket dåligt på den. Jag reagerar på för fet mat. Så föredrar att äta mer protein och lågt fett.

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

MickeB
0

En amerikansk läkare använder lowcrb för sina patienter med övervikts och fertilitetsproblem ( PCOS). Han uppår fantastiska resultat, få behöver IVF numera. Det finns en intervju på Youtube av Kostdoktorn som heter Less sugar, more kids, rekommenderas

Ylva-Li
3

Jag har inga problem att äta mindre kolhydrater. Utesluter socker iaf just nu, i form av kakor, godis, läsk etc. Men som sagt. Blir jättesjuk av för mycket fett. och uppenbarligen funkar min diet hittills.

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

Ylva-Li
3

Inte vågat vägt mig efter jul och så. Släppte lite under 2 dagar runt jul och åt godis och kakor. 
Innan jul 114.5kg. Idag 113.4kg. Helt ok! :D

13kg kvar lite drygt!

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

mikkan01
1

Himla duktigt, snart i mål! =D

Min stora last är också cola, började med min viktnedgång för någon vecka sen och har inte druckit en droppe sen dess. Får jobbiga abstinensbegär men jag kan nog också klara det!Skrattande

~mikkan

Ylva-Li
0

Andra veckan var värst för mig. Det gäller att göra nåt annat när det slår in. Så man får bort tanken på colan.

Efter en månad ungefär testade jag cola light. Vi skulle flytta och jag behövde lite mer energi och kaffe tog sån tid att dricka.. Cola light är äckligt. Testade cola zero. Det funkade! Gott! Nu är det min nya last.. ;) Men hellre det. Inget jag blir tjock av iaf. Saknade colasmaken så. Men vanlig cola är så himla sött.

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

mikkan01
0

Har också funderat på att byta ut det mot något annat, är lite extra jobbigt då pojkvännen också är lite beroende av cola.
När suget slår till så gör jag kolsyrat vatten och låtsas!!! hihi Flört

~mikkan

Ylva-Li
0

Jag tror det är bra om man avgiftar sig helt först innan man byter mot nåt annat. :D Iaf funkade det bättre för mig. Annars tror jag att jag lätt att börjat slinka med andra saker, godis etc. 
Hejja dig!

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

Ylva-Li
2

Det stod lite still ett tag.. Troligtvis hittade jag en balansgång på maten.

Började räkna kalorier för 2 veckor sen och första veckan gick jag ner hela 2.2 kg!! Så 111.1kg väger jag nu. Vägdag imorgon, ska bli spännande. Känner mig mer svullen de senaste dagarna dock.. Kan ju vara vatten. Har inte fuskat nåt.

Använder en app som heter shape up. Himla smidig. Man kan skanna in produkter enkelt. Jag är ju sån att blir det för krångligt, då orkar jag inte. Så enkelt som möjligt.

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

inisklo
1

#23 hej det var int precis i går som jag såg dig😉vi har missat varandra när vi har varit i farten här i viktminskning i fokus…ja ja nu är vi här..

Du Ylva-Li sen tidigare när vi var här samtidig lärde jag känna dig lite mer osv o jag tycker,att du är oxå en av dom som värkligen kämpar med vikten.👍Du är duktig…du ger dig int!BRA

Det är alltid som stor glädje som famnar en när "folk"hittar sin egen melodin,att gå ner i vikten.Jag får önska all lycka till dig med,att räkna kalorier..till slut blir det som en sport😎

Ylva-Li
0

#23 Hej! Det var verkligen ett tag sen!

Tack! 😃
Det är lite lättare att inte ge upp när man har ett mål. 11kg till så har jag nått det målet. Känns inte allt för långt borta faktiskt. Sen ska jag ner mer, men första målet är 100kg då vi får hjälp med ivf då.

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

inisklo
0

#25…Hej…sa du det till dig själv eller mig 😂…😉

Jaa det är jätte bra medvetet mål.Som du säger det är lite lättare,att int ge upp.Jag tar 5kg o sen 5kg sen 5kg o vem vet hur många kg sen🥵…

Ylva-Li
0

haha! Tittade fel på numrena! :D Var ju till dig ju. Mig själv kan jag vinka till dagarna i ända. ;)

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

Juicy
1

Starkt jobbat! 
En liten petitess, du skriver i inlägg #20 att du inte gillade cola light men zero. Det är precis samma produkt fast man marknadsförs sig mot kvinnor respektive män 😉

ronjanyman.se
Instagram: Ronnybonny

inisklo
0

#27 joo jag viste det,men ville bara skämta.Allt gå lite lättare om man skoja o skratta här mellan allt mat,godis,cola osv…tröts allt är livet oxå mer än bara mat…MAT…o kilon dit o hit😉

Ylva-Li
0

#28 Nej, riktigt samma är det inte. :) För mig smakar light bara lightprodukter, medan zero smakar mer vanligt. Jag känner fortfarande bismaken av sötningsmedel (för det är ju det i.), men det är inte lika övertagande som i lightcolan. 

Sen är det naturligtvis olika marknadsföringar, nåt annat vore konstigt. Fast jag skulle känna att light är mer för kvinnor. Vi "gillar" ju sånt som är lätt. Medan män vill ha det som det alltid varit. Typ.

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

mikkan01
0

Tycker inte heller att zero och light smakar detsamma men båda smakar…konstigt och fel för mig. Började med pepsi max för de gånger jag känner sug numer. Liiiite skillnad på zero och light måste det ju vara. 🙂

~mikkan

Juicy
0

#30, 31 Det är placebo. Jag pluggar till civilekonom och vi läser marknadsföring nu. Man märkte att när lightprodukten introducerades konsumerades den i princip uteslutande av kvinnor. För att nå målgruppen män skapade man cola zero, som är precis samma produkt.

ronjanyman.se
Instagram: Ronnybonny

Ylva-Li
0

#32 Säger inget emot marknadsföringen. 
Dock. (Sökt runt ett tag nu, blev nyfiken.) Det ÄR skillnad. Ingredienserna är identiska i princip, men mängderna skiljer, därav smakskillnaden. Men försök att få ur coka cola exakta mått.. receptpatent etc.

Jag känner stor skillnad. Iofs är jag tydligen extremt känslig mot sötningsmedel. Har jättesvårt för den smaken. Råkade få light när vi var ute och åt (de sa att det var zero, men det var det banne mig inte..) och det var riktigt äckligt. Känner igen den smaken vart som helst. Därför känner jag fortfarande av i zero också, men jag kan leva med det, då det inte är lika mycket. Den är inte alls lika "söt". 

Nåja. Min viktminskning.
Förra veckan stod det still. Men, hade mens så var extremt svullen överallt.
Idag kramade sambon om mig och blev alldeles paff. Han tyckte plötsligt att jag blivit mycket mindre. Ser fram emot lördag som är vägdag. Nyfiken!

Äter strikt efter kalorier fortfarande, fungerar jättebra. Går ut och går så ofta jag kan. Denna vecka och helgen innan har det blivit varje dag.

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||