Mat - vad ska man egentligen äta?
Jag känner mig helt vilsen när det gäller detta med mat. Jag vet inte vad man ska äta, vad som är bra och inte. Jag har försökt läsa på internet men jag blir bara förvirrad. På ena stället står det att man ska äta fullkorn, på något annat ställe står det att man inte ska göra det osv.
Så nu tänkte jag fråga er här….VAD ska man egentligen äta för att gå ned i vikt? Vad ska man undvika? Vad finns det protein, fett och kolhydrater i? Det jag har fattat är att jag måste äta mer grönsaker, kanske frukt också men det innehåller väl så mycket socker? Jag är dessutom en riktig kycklingälskare, något jag har förstått att det är ganska OK att äta?
Du kommer få många olika svar på en sån fråga. Du får pröva dig fram och se vad för slags mat du mår bra på!
Själv äter jag LCHF sen 4 år och har gått ner i vikt på den kosten och nu håller jag mig viktstabil på den kosten. Men framför allt äter jag så för att jag mår så mycket bättre då, fysiskt och psykiskt.
Så mitt tips är att skippa alla kolhydrater så mycket du kan, dvs bröd, pasta, ris, potatis. Ät frukt och rotsaker bara ibland. Ät kött, grönsaker, ägg, smör, olivolja och de fetaste mjölkprodukterna. Grejen med LCHF är inte bara att utesluta kolhydraterna utan att också ersätta energin från kolhydrater med energi från fett. Får du din energi från fett ställer kroppen om till fettdrift och börjar bränna de egna fettreserverna. Det är väldigt svårt att gå ner i vikt när man äter mycket kolhydrater för då vill kroppen använda kolhydratenergi (dvs från maten) och den vill inte använda sig av fettreserverna. Det man måste göra så är att äta lite så att man tvingar kroppen att släppa på fettreserverna men då kommer du gå omkring och vara hungrig hela tiden. Med LCHF kan du gå ner i vikt utan att gå hungrig. Du kan gå ner i vikt trots att du äter dig mätt och belåten.
Lycka till!
Många går ju ner i vikt på att byta till fullkorn men kan tänka mig att det krävs en hel del motion på det. Skippar man kolhydraterna så mycket som möjligt brukar det räcka med att bara ändra kostvanorna, sen skadar det ju inte att motionera lite.
Jag själv undviker kolhydrater till viss mån, de gånger jag känner suget ta över så låter jag mig själv äta något sånt, sen äter jag mjölkprodukter. Det är inget jag vill stryka trots kolhydraterna.
Kyckling är ju väldigt magert…och gott =)
Skippar du kolhydrater så bör du väga upp med fullfeta produkter just för att nå mättnadskänslan man får annars. Frukt innehåller ju till största del socker men det innehåller också massa nyttigheter så det kan man äta med måtta.
Sen är det bara du som kan bestämma vad du ska och inte ska äta. 🙂
~mikkan
Jag tog bort de stora kolhydraterna som pasta, ris, potatis och bröd.
Äter mycket ovandjordsgrönsaker, fullfeta produkter och ren kött och fiskprodukter.
Har ni några förslag på goda grönsaker? Jag har alltid varit kräsen när det gäller frukt och grönsaker, och är allergisk mot många frukter så jag har blivit lite feg för att prova nya saker. Och fullfeta produkter, vad räknas dit? Riktigt smör istället för margarin? Men sen då..? 😛
Fullfeta= inte light när det kommer till mejerivaror. Socker går bort. Blomkålsmos är en av mina favoriter :) Fyllda paprikor eller zuccini är en hitt. Blandade grönsaker som man fräser ihop är ochs gott.
Jag äter det mesta, men i lagom och begränsad mängd.
Och ej lightprodukter.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Jag har hunnit prova det mesta var gäller mat,pulver,piller,dricka,fasta, osv som handlar om,att gå ner i vikt.Int nå har hjälp eller har hjälp för stunden.jag har gåt ner många gången många många kilon o upp igen.jag har verit jojo bantare men nu är jag "forskare"va passar till mig bäst o att jag kan hålla borta kilon som jag har tappat osv
Ju mer jag har fåt indre balans desto mindre behöver jag mat som min tröst osv.Man måste kanse veta varför man "överdriver o äter för mycke"
Jag äter allt men int alltid o går ner i vikt sakta men säkert om man nu tycker,att typ 1kg per veckan är så sakta.Den farten är ok för mig.
Måste säga allafall,att jag försöker unvika alla sötsaker så gått som det går,men vill int leva resten av mitt liv utan dom då o då.
Jag trivs med livet nu o tycker,att här har jag fått min pepp pepp när jag läser andras lyckandet osv Man är int så stark ensam o "alla"behöver nån som hejar en…
Som andra har skrivit till dig lite av varje…då har du lättare göra dit eget gå ner lista.
Lycka till ninor o 👍
Minska kolhydraterna och ösa på med grönsaker. På det sättet kan man gå ner i mängder. En klasskamrat till mig ändrade inget annat än de och gick ner 70kg. Nu minskar hon portionerna. Det krävs egentligen inte mer än så. Ska man välja en diet så ska man läsa på om både för och nackdelarna. Jag ska räklna kalorier, det har man gjort sedan 20-talet och finns egentligen inga direkta nackdelar eftersom jg får äta precis vad jag vill, bara inte så mycket av det. Som jag älskar potatis, då kan jag äta av det, men inte för mkt för då äter jag lätt mer än vad som är tillåtet. Men även godis, chips och popcorn är ju tillåtet, men i små mängder :)
Det blir inte lättare, men DU blir bättre.
Jag är rätt glad i mjölk och flingor eller yoggi och flingor. Men det är inte så bra om man ska försöka plocka bort kolhydraterna eller? Finns det flingor eller musli som är ok?
#9 Man kan ju alltid använda sig av bra kolhydrater. Min favoritflinga är frebacos havreringar. Inget tillsatt socker. Har jag till min soygurt, men passar nog minst lika bra till filmjölk eller vanlig yoghurt.
http://www.matvett.se/matvett-granskar-hur-mycket-socker-ar-det-i-smaksatt-yoghurt/
http://www.matvett.se/matvett-granskar-start-vs-smuldeg/
http://www.matvett.se/det-dolda-sockret-flingor-brod/
http://www.matvett.se/det-dolda-sockret-vita-bonor-i-tomatsas/
#10 Tack! Intressant läsning! :-)
#11 visst är det, och väldigt skrämmande oxå. Men de är fantastiska på matvett, inspirerar och får en att se på mat på ett nytt sätt :)
#9 Beror på vilken kost du går efter osv :) Jag plockar t.ex ej bort kolhydrater, minskar lite på tallriken men plockar ej bort helt. Man får hitta sitt "egna" liksom :) Som som fungerar på just dig :D
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#9 Vill du ta bort kolhydrater så kan du göra egen musli (finns massa recept på internet) och äta med turkisk/grekisk/rysk yogurt. Krossa ett par frysta hallon och strö över :)