Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikettbantningsmetoder-och-preparat
Läst 3024 ggr
BlackSpiritWolf
0

Gå ner 15kg

~Varning för långt inlägg~

Orkar inte längre. Vill gå ner i vikt så jag kan hitta kläder som passar, och förhoppningsvis må bättre. Finns inte ett jäkla smack för en som drar storlek 46/48. Suck. Det är dock inte enda anledningen. Har satt som mål att gå ner minst 15 kilo innan oktober i år, om det är möjligt. Känns dock som att det är totalt omöjligt då jag varken gillar att träna eller vill göra några större förändringar i kosten, mer än att dra ner på portionerna ☺️

Är 170cm lång och väger 95 kg. Om jag kommer ner till 80kg OCH lyckas hålla mej där skulle det vara underbart! Går jag ner "bara" 10kg är det bra det med.

Känner att allt fett sitter på magen och låren, samt att det känns som om brösten har tagit sin beskärda del i det suck. Lyckades på nåt konstigt sätt gå ner några kilo i somras utan ansträngning, men dom har jag gått upp igen.

Vad gäller mat är jag ganska kräsen, vilket ställer till det när jag är ute med allätande vänner. Älskar potatis, pasta, kött, helst kryddstark mat. Äter nån gång banan och äpple, men ingen annan frukt. Äter inte ris då det inte är ekologiskt hållbart. Äter ej fisk. Avstår helst från grönsaker då dom inte smakar nåt alls. Tro mej, jag har provat. Dom smakar inget i min mun. Äter inte heller mellanmål, då jag tycker att man ska äta ordentligt när man äter frukost, lunch och kvällsmat. Mellanmål har aldrig varit nåt för mej över huvudtaget.

Sen äter jag dessutom bara snacks och sånt på en dag i veckan, om jag pallar trycket från suget (fallerar oftast en gång i månaden….). Har aldrig direkt tyckt om sötsaker, utan det har mest blivit snacks med kryddor på. Och då har jag försökt spacea ut det på flera timmar eller till och med nån vecka på en och samma påse.

Har inga vidare rutiner på när jag äter heller. Det tar sån tid för mej att ta mej ut sängen på morgonen (är arbetslös och har konstiga tider vad gäller studier). Ställer jag klockan på 6.10 så tar det ungefär två timmar innan jag vaknat helt och kan ta mej ur sängen. För ett halv år sen tog det bara en timme, nu tar det två. Inte okey enligt mej.

Och så är det så att här hemma står det en träningscykel, tänkte prova använd den. Hur länge ska jag sitta på den för att det ska ge resultat? Och när på dygnet? Tycker som sagt inte speciellt mycket om att träna. Inte ens när jag var yngre och hade bra kondition. Så fort jag sprang började jag hosta, vilket gjorde att jag allt mer sällan var med på gympan i skolan. Gymmet är uteslutet, har varken pengar eller bor nära nåt sånt. Nåt jag tyckte om att göra var att klättra, fick prova på det en gång och fastnade totalt. Men det krävs pengar för att få klättra, och några såna har jag inte. Tips på saker man kan göra utan att behöva betala mottages tacksamt! Joggande är dock uteslutet, hatar att springa och börjar som sagt hosta så fort jag anstränger mej för mycket. Älskar linedance dock, det kan jag hålla på med i ganska hög takt utan att börja hosta.

Det jag vill komma fram till är: 
• Kan jag gå ner i vikt om jag bara ger mej f-- på det?
• Om jag bara minskar portionerna och lägger en dag åt snacks och onyttig mat?
• Om jag lyckas ändra på mina ättider?
• Tips på saker man kan göra utan att behöva betala?

Gud, känns som om jag målat in mej i ett hörn….

Karmatarerskanise
2

För förändring krävs just, förändring.
Ingenting kommer ändras om du inte gör ändringar i kosten och livet.

Visst kan du precis som andra gå ned i vikt.
Minskning av portioner fungerar ypperligt för många. Men det är svårt att svara på för just dig eftersom jag inte vet hur mycket/litet du äter nu per portion.

Angående träning så finns det många bra videos på youtube där man kan få inspiration till hemmaträning. Cykeln du har är ett bra redskap. Men att säga hur länge du ska cykla går inte heller, allt handlar om hur mycket du tar i.

Men minst 30 minuter minst 3 gånger i veckan skulle jag vilja påstå. Gärna  längre och oftare. Och se till att din puls höjs när du cyklar och att du blir varm för att det ska ge resultat.

[WickedAlly]
0

På facebook finns en sida som heter "Apan trimmar och slimmar", är en vän till mig som driver den och när jag läste vad du skrivit så kom jag att tänka på henne. Hon ville inte heller förbjuda något utan har valt att behålla potatis och pasta men istället ha sallad på halva tallriken. Man måste ju inte äta grönsaker som ska kokas eller på annat vis tillagas. Hon började för två veckor sedan på 102 kg, nu står vågen på 99,5 tror jag. 

Har du facebook så in och inspireras, tror att ett liknande sätt skulle passa dig om du inte är villig att förändra din kost mer. Man kan komma ganska långt på små förändringar :)

Förresten, om du gillar kryddstarkt så satsa på att göra egen thaimat och liknande. Man måste ju inte ha ris till, stoppa i tunt skuren vitkål istället. Billig och bra utfyllnad, och dessutom nyttigare än nudlar.

BlackSpiritWolf
0

Tror mest att jag behöver röra på mej mer. Sitter mest och ugglar framför datorn, skriver nåt eller stickar hela dagarna när jag inte har skoltider att passa. Och tack vare att man bor på en ö så måste jag köra 6 mil tur och retur för att ta mej in till stan där Komvux ligger.

Näe, nu tar jag iPoden och kameran och går nånstans. Orkar inte sitta här längre…

Ett tillägg till #0:
Äter oftast bara en portion per måltid då jag blir mätt på det jag tagit. Min faster försöker alltid få mej, och andra i familjen, att äta mer även fast man redan är mätt. Orkar inte knö i mej en portion till.

Karmatarerskanise
0

En portion kan variera stort i storlek det med. Så det är inget bra mått.

Kanske kan du skriva ungefärlig mängd av det du äter under en dag?

BlackSpiritWolf
0

Igår blev det 4 bitar falukorv och 6-7 potatisar samt hemmagjord sås till kvällsmat. Till lunch idag blev det 2 grillkorvar och typ 150-200g stuvade makaroner. Och till frukost idag blev det typ 100-150g yoghurt. Allt det här är på ett ungefär.

Tycker mina portioner är små dock….

BlackSpiritWolf
0

Kan tillägga att jag åt på precis samma sätt när jag gick ner en klädstorlek när jag bodde borta under ett år. Och då rörde jag på mej mer än jag gör nu.

Karmatarerskanise
0

Okey. Men då vet du ju vad du måste göra :)
Kan dock tipsa om att du tar bort korv tex. Det är bättre med rena köttprodukter. Nyttigare  och inte lika fullproppat med kalorier.

Makaroner är bättre som fullkorn.

BlackSpiritWolf
0

Det är bara så jobbit att ta sej över den där spärren som har satt sej i hjärnan. "Varför ska jag göra det? Varför?" hela tiden. Suck. Dumma hjärna. Men det SKA GÅ.

Karmatarerskanise
0

Fokusera på målet.

Jag såg mig själv i min målvikt och hur livet var då. Fantiserade om det varje dag vilket fick mig att hålla motivationen hela vägen.

BlackSpiritWolf
0

Försöker med just det. Har en extra morot som lockar om jag lyckas. Når jag 80kg till Wisbymaskeraden i oktober då… Ja, då! :D

Karmatarerskanise
0

Ja att ha mål i tiden är också bra. Men glöm inte delmål på vägen.

BlackSpiritWolf
1

Tänkte köra på 5kg i taget plus nån morot som gör att jag vill fortsätta. Ska tänka ut några som kan locka mej att fortsätta få bort övervikten (:

Nali
0

Du får gärna PMa mig så hjälper jag dig, känner igen mig väldigt mycket i din berättelse och vet vad du går igenom. Håller själv på med viktnedgång som innebär endast träning och lite minskning på portionerna.

mikkan01
3

Du kan ju börja med att minska portionerna om du inte vill förändra för mycket, ät regelbundet, tillaga allt från början och inte äta hämtmat!
Jag själv tycker att 6-7 potatisar är väldigt mycket, 1-3 är tillräckligt och istället för korv ät något riktigt kött som ger dig mer energi. 
Finns ju en hel del grönsaker som smakar gott, ekologiskt odlat och lite kryddat så blir det mumma=)
Jag skulle försökt att äta mindre av kolhydraterna och mer proteiner, man behöver inte utesluta något utan bara minska på intaget. 
Cykla, promenera…gillar du att dansa kanske zumba passar? 
Lycka till!

~mikkan

Felicia1997
0

Detär jätte bra att äta stark mat för det bränner kalorier och man svettas lite då. Du behöver inte jogga eller springa utan du kan ta promenader lång promenader det är bra, då springer man inte men ju mer man går dästå längre kan man springa också och få bättre kondis. För så började jag. Jag tog långpromenader som t.ex en timme eller tre kvart, efter några dagar kunde jag springa långt och längre och längre. Sen behövde jag inte längre itN sprang helatiden. Glömm inte att äta stark mat då. ;) http://se.worldofshape.se/blog/stefan/ här är en länk på nyttig mat också speciellt go mat :)

instagram: felicia_1djb

Karmatarerskanise
0

#15 All stark mat förbränner inte kalorier. Chili dock kan hjälpa till vid förbränningen.

Svettas gör inte alla. Jag kan äta hur starkt som helt utan att en droppe svett kommer fram.