Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikettkost
Läst 9579 ggr
Hellepellen
1

Byta LCHF mot GI????

Finns det någon här som bytt från LCHF till GI?

Jag är sugen på att byta nu. Jag kan inte få i mig rätt mängd fett och kan inte utesluta frukt o grönt.

Har någon gjort resan? Blev det resultat?

Hälsningar Hellepellen

Calmare
0

Jag vet inte om någon har "bytt". Du kanske får fler/bättre svar om du ställer frågan på kolhydrater i stället. Glad

shintaida
0

Jag har provat, men det gav inte resultat alls. Gick upp både av LCHF och GI. PANIK I LÅDAN! Skrikandes

Jag kanske gjorde fel. Det vet jag inte.

Nu är jag med i VV Online och det händer redan saker efter bara ca 1 ½ vecka.

Den första veckan gick jag upp ca 2,5 kg. Men det rann av mig nu under helgen! Så JUST NU, är jag på samma vikt som när jag startade VV Online.

Förväntar mig att det ska fortsätta neråt. I varje fall något/några hg innan invägningen på söndag.

Lycka till med Ditt beslut!

Hellepellen
0

Hej där Shintaida

Följde du ngt program ordentligt. Menyer o så med GI.

Jag är nyfiken på GI viktkoll som har färdiga menyer. Allt för att undvika göra fel………

Tack för inlägget

Hellepellen

shintaida
0

#3 Hej Hellepellen!

Nej, jag följde inte deras menyer.

Detta för att jag hade fått mycket i skafferiet, som man bara ska ta en gnutta av. Och jag gillar inte att lägga ut en massa pengar på sånt.

Och min sambo äter ABSOLUT inte samma mat som jag!

Jag följde deras Kcal-intag och jag motionerade dagligen, minst en timma om dagen. Inget hände. Kanske åt jag för mycket ÄNDÅ?

Orkar Du med att följa deras menyer, så tycker jag nog att Du ska (om Du känner för det) hoppa på GI-tåget!

Hellepellen
0

Jo jag tänkte att menyer minskar risken för fel.

Fast jag är lite rädd för att släppa LCHF. Det sitter i märgen nu.

Fast jag som person är nog radikal till en början för att sedan hitta en mellanväg. Jag är äldre den här gången (43) men förväntar mig att kroppen ska reagera som för 10 år sedan. Icke.

Har skrivit ett brev till GIviktkoll och bett dem förklara lite skillnader.

Hälsningar

Hellepellen

shintaida
0

Hmmm….förlåt….men JAG kände mig hjärntvättad av LCHF till slut.

Så manisk att jag knappt kunde ta i något med kolhydrater i!

Det var min sambo som satte stopp för det. Gudskelov!

ALDRIG MER LCHF för min del och jag kommer ALDRIG att rekommendera det till någon!

Bra att Du skrivit till GI Viktkoll. Jag skrev också till VV innan jag hoppade på det tåget.

SaJo123
0

Jag har lite samma erfarenhet av LCHF. Jag var rätt fettskrämd innan och insåg att jag ätit för lite nyttiga fetter. Och insåg också att jag inte mår bra av snabba kolhydrater och vitt mjöl, socker, för mycket frukt mm… Så jag tror jag har fått insikter som gjort att jag gör andra val idag. Jag äter tex mycket sällan halvfabrikat - lagar mycket från grunden osv.

Mitt problem har varit att jag har haft svajigt blodsocker. Det blev bättre med LCHF och naglar, hår, hud mår bättre. Men inte gick jag ner i vikt! :-)

Jag har kört Allevo-pulver under våren. Och sedan försöker jag röra på mig mer. Det underlättar ju att jag gått ner ett antal kg med pulvret. Så nu orkar jag röra på mig och har mer energi.

Men - sedan kommer nästa problem - att jag märkt att jag äter för att dämpa stress, oro mm. Så jag äter när jag egentligen inte är hungrig. Det håller jag på att jobba med nu…

Jag hoppas alla dessa steg gör att jag går ner i vikt, mår bättre och lär mig att hantera känslor med annat än mat.

SÅ jag menar - det kan vara flera orsaker som gör att man inte går ner i vikt - och det behöver inte vara samma orsaker som gjorde att man gick UPP en gång i livet…

Hellepellen
0

Håller med dig fullkomligt SaJo1234.

Det som gör att jag blir frustrerad är det faktum att jag för första gången i mitt liv är fullkomligt lycklig, harmonisk och i balans.

Jag har fina järn värden, vilket jag inte haft på måånga år.

Lyckligt gift, barnen vuxna el. halvvuxna. Ingen stress el. jäkt med småbarn.

Är det ngn gång som man borde tappa så är det NU.

Fast jag tror nu att det är för mkt grädde eftersom jag har svårt med att få i mig annat fett. Där känner jag mig maktlös. Jag vill inte, tycker inte om, kommer aldrig att få in det i mitt ätande. Stora klickar av fett på min tallrik alltså.

Inget mer bantande för mig utan detta är för livet. Det måste vara hållbart. Därför måste jag tänka på vad jag kan tänka mig att hålla fast vid, alltid o förevigt. Någon typ av nyttig normalitet.

Hellepellen

[tililili]
0

Lägg gärna in svaret från vikkollen med skillnaderna:) Vill också höra:D

Hellepellen
1

Hej Tililili

Nedan ser du svaret från GI viktkoll. Jag är sugen att byta.

Hellepellen

"GI är egentligen inte alls som LCHF. Det är inte mycket grädde och lite frukt, det är en allmän missuppfattning. GI handlar om att äta långsamma kolhydrater. På GI Viktkoll har vi dock delat upp det i 3 faser, för att få optimalt resultat. Den första fasen, rivstart, är en hel del som LCHF. Inte lika mycket mättat fett men samma begränsning på kolhydrater och mer fett ändå. Därefter kommer fasen nystart. Där lägger man sakta men säkert in lite, lite kolhydrater varje dag. Och trappar ner på fettet. Därefter, när man har nått målet, går man över till balans, som är den riktiga GI-metoden."

Jag tror absolut inte att du går upp i vikt om du väldigt successivt återinför kolhydrater i kosten och trappar ner på fettet.

Mvh

fruktgumman
0

Jag gjorde tvärtom. Bytte GI mot LCHF och plötsligt kom viktminskningen igång

graleh
0

Jag har bytt. Jag fick mindre gallstensproblem av GI och mindre illamående. Jag mår nämligen väldigt illa av fett.

Även nu efter jag opererat ut min gallblåsa mår jag bättre av GI och jag har gått ner i vikt. LCHF gjorde så att jag gick upp i vikt.

It's nice to be important, but it's more important to be nice!

TjockaBerta
0

Jag har ätit LCHF men lagt till kolhydrater eftersom jag inte mådde bra av strikt LCHF. Dock äter jag inte GI utan alldeles vanliga kolisar. LCHF-tänket håller jag ändå fast vid.

>>>Malum domesticum<<<

Mojjan73
2

Jag äter numera en lite annorlunda variant som jag då inte kan kalla LCHF längre men heller inte GI. Jag äter äkta smör, bregott osv men lite mindre feta mejeriprodukter. Äter inga spannmål då jag får sjukt ont i magen av dom. Summan av detta kan man säga en lite fettsnålare variant av LCHF med mer grönsaker. Funkar bra för mig. Var iofs normalviktig när jag började med LCHF så viktmässigt har det inte hänt något.

niloss
0

J herregud, jag åt strikt LCHF i 1,5 år o ja jag mådde bättre  o ja jag gick nerca 4 kg de första 2 veckorna men sen va de stopp o jag började går upp så i slutändan fick jag 7 % hörgre kroppsfett 5 kg + på vågen kolesterolet ökade så kraftigt att min företagssköterska ville att jag skulle gå o kolla vilket kolesterol som gått upp….ALDRIG säger jag oxå ALDRIG MER, sen gick jag över till vanlig kost o JA jag har följt alla direktiv,för alla som nu tänker men hon åt säkert en massa som man inte ska  men se ICKE jag var superstrikt, vissa perioder åt jag fakir eller UFO (under fem om dan) ( kolhydrater alltså) nu försöker jag gå ned med måltidsersättningspulver 4 påsar om dan + en sallad till lunch…..hittills gått ner 4 kg på 2 veckor

Mimsivimsi
1

Jag är en inbiten LCHF'are som hållt på fram o tillbaka i perioder i 3 år nu. Försöker alltid få samma resultat som jag fick första gången -10 kg. Enda gången i mitt bantarliv som jag lyckats nå mitt mål på 56kg.
Men jag lyckas aldrig vara lika strikt som jag var då. Faller hela tiden med "fusk" av kolhydrater. Så då håller det ju inte!
Har ca 5kg kvar som jag behöver gå ner efter graviditeten men vet inte längre hur jag ska göra.
Håller med som någon sa att man känner sig lite hjärntvättad. Man kände sig så himla frälst i början och blev så anti kolhydrater-lågfett att man gav ilskna blickar till folk i affären som handlade det.

Nu vet jag varken ut eller in. Från dag till dag funderar jag på - ska jag äta kolhydrater eller inte. Ser det som ett gift. Igår tog jag första steget och köpte GRÖN mjölk. Och jag har slutat köpa grädde som jag åt dagligen förut.

Någon som kan tipsa om hur jag kan äta utan att jag ska behöva gå med i viktkoll eller sådant??

Tränar rätt mycket. Vill inte äta bröd eller pasta. Skulle verkligen behöva lite hjälp på att komma ifrån LCHF-tänket. Det har gett mig mkt, t.ex. är jag ju inte fettskrämd längre, men tvärtom har jag blivit kolhydrat-skrämd istället… Skulle vilja få en sund syn på mat!

[tililili]
1

Håller med, nu är man rädd för allt, men äta måste man ju! Men får ju nästan ångest vilket som :(

Vet inte hur man ska äta alls längre :(

shintaida
0

Jag har ett tips! Som jag själv kör med.

Ät något litet AV VAD DU TYCKER ÄR GOTT, var tredje timma. Det hjälper en att hålla jämnt blodsocker, inte hinner bli hungrig.

Jag äter 4-6 gånger om dagen, beroende på när jag vaknar och när jag lägger mig.

Och det fungerar super! Och jag går ner. Visserligen sakta, men dock ner.

Det var nog jag som sa att man blir lite hjärntvättad…

Calmare
0

#18 Shintaida det där är inte riktigt sant. Man kan inte äta precis vad som helst var tredje timma och tro att man får ett jämt och stabilt blodsocker.

Lär dig mer om att hålla ett jämt blodsocker här.

shintaida
0

#19 Calmare

Tycker inte att Du ska försöka läxa upp mig, när den metoden funkar för MIG!

Calmare
2

#20 Shintaida, håll dig till ämnet! Så länge du far med osanning så behöver någon säga till.

Jag talade om dina felaktiga påståenden angående blodsocker, jag talar inte om någonting annat.

Läs om och läs rätt, det handlar inte om någon slags metod.

Mimsivimsi
0

#18 Shintaida - kul att det funkar för dig!
För mig skulle det inte fungera att äta det jag tycker är gott var tredje timme. Finns mycket som är gott som jag mår dåligt av att äta, fast det är så gott t.ex. bröd eller potatis. Blir inget stopp i mig. Äter jag lite så måste jag ha mer mer mer. Och sen känner jag mig uppsvullen, trött och gasig. Speciellt av bröd och pasta.

Jag ska däremot köra lite mer GI fast fortfarande inga mjölprodukter, och ska försöka hålla portionerna små men oftare, så ska vi se hur det går.
Börjar mitt 12-veckors schema imorgon. Någon mer som vill va me?

fluffis
1

Hellepellen: Grundaren till GI-viktkoll heter Ola Lauritzson och jag har läst hans bok "GI i praktiken". Jag kan varmt rekommendera den. Den är enkel att läsa och innehåller lite av varje; Olas tankar, vad man ska köpa hem och vad man ska slänga ut, en hel del recept och så trestegsmetoden med rivstart och de övriga faserna. Jag blev grymt peppad av att läsa boken och gick ner tre kilo de två första dagarna. Även om det bara var vätska eftersom kolhydrater håller kvar vätska så kändes det ändå verkligen som om något var på gång. Det var det som avgjorde det för mig tror jag, att jag såg resultat direkt. Även om jag visste att jag inte gått ner i vikt "på riktigt" så blev det ändå en enorm kick för mig att fortsätta. Detta var för två år sen och jag gick ner 13 kilo på 15 veckor. Nuförtiden har sockret och mjölet tagit ett lite för hårt tag om mig men jag ska sätta igång till hösten igen. Just nu är jag mitt uppe i flytt och annat som tar en massa tid och energi från mig.

Jag har ingen större erfarenhet av LCHF men tycker att man ska akta sig för de farliga mättade och processade fetterna. Dessutom är det viktigt att äta kolhydrater om man tränar. Att äta mat med lågt GI-värde vinner för min del.

nyborjare08
1

Mättade naturliga fetter är inte farliga. Margariner däremot ska man akta sig för! Det går alldeles utmärkt att träna på LCHF. Fast de flesta får räkna med en omställningsperiod innan orken är bättre än den var på kolhydratsdrift Glad

Men om man är frisk och normalviktig i övrigt så funkar GI alldeles utmärkt.

Mimsivimsi
0

Ok nu har jag kört i några dagar och mår faktiskt superbra! Har börjat släppa min kolhydrat-skräck och verkar faktiskt börja få något av en normal syn på mat. Har läst läst läst och nu har mitt nya liv börjat.
Äter numera så här:
(tiderna är ungefärliga)

7.30 en kaffe med mellanmjölk och fil (3%) med ½tsk kreatinpulver
8.30 Gym (varannan styrketräning, varannan 30min cardio)
9.30 havrepannkaka på 1dl havregryn, 1ägg, en skvätt fil o mjölk, mixa, stek på låg värme. Till det mosade jordgubbar.
FM någon kopp kaffe m mellanmjölk
13.30 kycklingfilé med fetaostsallad, oliver, pocherat ägg
EM någon kopp kaffe m mellanmjölk, ev. några nötter
18.00 lax/kyckling/biff med kokta grönsaker ev, fetaost eller stekta champinjoner el liknande.
20.30 en tallrik fil
Kväll några koppar te

Några synpunkter? Vill nog inte äta mer kolisar än så här, tycker att havregrynen gör sitt på morgonen. Sen dricker jag ju en del mjölk som har mjölksocker och äter även jordgubbar som är söta.
Äter jag mer kolhydrater är jag rädd att jag ska trigga sötsuget för mycket och tappa kontrollen..

[vaargen]
0

Tycker det ser bra ut(speciellt när du mår bra av det) enda är att glöm inte att ha en vilodag ibland också(muskler byggs trotts allt bäst under vila) enda som jag undrar över är varför du äter kreatinpulver.

fluffis
0

#25: Jag önskar att jag kunde äta och träna så! *avis* Kl 8.30 är jag på jobbet och jag hinner/orkar inte med någon träning eller två frukostar innan jobbet. Bra att du får i dig en del kolhydrater/energi innan träningen (i och med att det är på morgonen). Tränar man med tomma energidepåer så bryter man ner muskler istället för fett (något förenklat uttryckt. Källa: Ola Lauritzson - GI i praktiken). Bra att du får i dig kolhydrater/energi efter träningen för att fylla på. Med den maten låter det som om du skulle vara väldigt smal alt kommer att bli väldigt smal. Jag vet inte var du står för närvarande.

Mimsivimsi
0

#26 - jag har ons och sön som vilodagar och kör endast ca 3 muskelgrupper per gång när jag kör styrketräning. Har gjort det nu så här sen i mars, det är mest kosten jag vill ändra och mer konditionsträning som jag vill lägga in.
Ang. kreatin så tycker jag att jag orkar pressa mig det lilla extra om jag tagit lite kreatin i kaffet ca 1 timme innan.

#27 alldeles riktigt så är det just därför jag vill ta något litet innan träning och kolhydraterna efter så att kroppen kan fylla på glykogendepåerna snabbt.
För närvarande kämpar jag fortfarande med gravid-kilona. Gick ner 19 en månad efter förlossning (mkt var väl bebis o dyl) och har väl gått ner 2 till efter det men sen stått still.
Har nu kvar ca 4-5kg tills jag når vikten jag hade innan. (59kg)
Fast helst skulle jag vilja väga det jag vägde 2007, 56kg.. så det är mål nr2.
Bebis är snart 9 månader.

Hellepellen
0

Hej

Nu har jag testat på både det ena och andra.

Feb-april -09 GI

April-juni -09 Viktväktarna

Juni 2009-Mars-2010 LCHF

Mars-Maj 2010 GI

Juni- LCHF

Viktväktarna gick bort snabbt. Passar inte för mig.

GI helt ok men på något underligt sätt drar jag mig mot LCHF hela tiden. Jag äter inte så mkt fett som rekommenderas men jag mår bra och är trygg i min kost nu. Det passar mig.

Jag står still i vikt sedan 3 månader. Jag har gått ner 18 kg sedan resan började och har 15 kvar. Nu fortsätter jag så här och väntar lite.

Det kommer nog igång igen.

Har ni några erfarenheter om platåer? Berätta hur långa dessa perioder kan vara och hur det sett ut när viktminskningen kommit igång igen.

Kram o hej från Hellepellen

[vaargen]
0

Jag stod stilla i nästan ett år(augusti 09-maj 10) när jag började med LCHF, när jag säger stod stilla så menar jag i kg, jag minskade ett antal cm runt mage och rumpan(de ställena jag mäter) men sen maj så har jag gått ner 10kg(och massa cm).

Det jag tycker är viktigast är att oavsett metod(av de vanliga menar jag då, inte pro-ana eller liknande) är att man mår bra och känner inte någon stress och träna det man kan/hinner/orkar.

Mimsivimsi
2

Jag har insett att GI nog är det bästa sättet att äta, om man kan hålla portionerna samt sockersuget i schack.
LCHF är nog bra om man vill gå ner vattenkilona inför något speciellt, t.ex. gå på bröllop, åka på en resa etc. 3kg vatten gör ju rätt mkt i kroppen. Efter erfarenheter tror jag man måste kämpa rätt hårt och länge på LCHF för att fortsätta gå ner efter de 3 kilona.
Det funkar för vissa, men jag tröttnade på att vara "rädd" för allt vad kolhydrater hette och få ångest när man "fuskade".

Har kört nu som jag skrev längre upp i tråden i ca 1 månad och mår sååå bra, har även minskat mer i midjan och har mer energi än någonsin!

Erna
0

Jag började med LCHF men har mer gått över till GI eftersom jag är lite orolig över levern med allt fett. Kortare perioder kanske, men inte resten av livet.

Jag har inte gått upp utan fortsätter att gå ner, fast jag äter aldrig potatis, ris, pasta, bröd, socker eller läsk.

Däremot mycket grönt och lite frukt utom bananer, som innehåller för mycket kolhydrater.

Fortfarande mycket fett i form av smör och grädde, men inte lika mycket som förut. Jag äter hemgjord glass på grädde nästan varje dag, eftersom ajg är tokig i glass! Sötad med bär, aldrig socker eller sockerersättningar.

Trots allt är det antalet kalorier som avgör om man går upp eller ner.

Du kanske måste minska portionerna lite? Prova en vecka, så vet du.

Erna Dahlhjelm
Perser & Exotic: Chinchilla,
Shaded silver, Golden
www.yamacatos.se

nyborjare08
0

Du behöver inte oroa dig för levern. Fettlever orsakas av antingen för mycket alkohol eller för mycket kolhydrater. Gallsten är utfällning av gallsalter och i och med att fettet gör att gallan används så blir det inget stillastående som kan utfällas till stenar eller grus. Dessutom ska fettet i LCHF enbart ersätta energin man tidigare fick från kolhydrater och det blir inte så mycket mängdmässigt eftersom fett är så energirikt.

Därmed inte sagt att GI är dåligt! Det funkar säkerligen mycket bra för de som är friska och tränar. Jag ville bara klargöra det som jag tycker verkar vara lite missförstånd Glad

Grodan
0

#7 Du skriver intressanta saker.

1. att ditt blocksocker är svajande… känner igen, hur fick du bukt med det?

2. att din hud, naglar och hår mår bättre av LCHF… är det proteinet då eller att du äter mer kött?

3. Allevo-pulver, vad är det?

4 äta för att dempa stress, ångest etc… ja, hur gör man för att jobba bort det?

❤️ Värd 4 mus-ifokus - Välkommen!   <:3 }~~~ ( http://gerodean.se/ecards ) ❤️

SaJo123
0

Hej Grodan (#34), ska försöka svara på dina frågor…

1. svajigt blodsocker… Hur känner man igen det? Jo, man blir darrig, sur och grinig, tappar tålamodet, måste ha nåt att äta NU…Koma-känsla när man äter något kolhydratrikt - socker, glass, bröd… Jag hade väldigt kort stubin… Numer är jag mycket mer lugn och tillfreds när jag äter mer fett och mindre snabba kolhydrater… Bara röd mjölk, smör, bregott och rigtigt fett i min kyl!

2. Naglar skivar sig inte längre. Jag tror det beror på att mycket av det vi behöver i kroppen är fettlösligt och att hud, naglar mm lider av att man får i sig för lite fett och för mycket socker, mjöl osv. Jag tror det är inflammations-höjande i kroppen. Om jag äter kolhydrater i dag så försöker jag äta rågbröd - gärna surdeg, hela korn, havregryn istället för vetemjöl osv..

3. Allevo säljs bland annat på ICA i "hälsokost" hyllan. Inte något jag rekommenderar folk att äta, men det funkade för mig - för att bryta ett beteende. Jag åt inget annat under ett par veckor tills vikt-nedgången började komma igång… Tufft mentalt men enkelt också….

4. Man får ta tag i varje känsla för sig. Man kan skriva dagbok, prata med något osv när man märker att man ätit på grund av fel anledning. Ofta gör det att man kommer ett steg närmare ett annat beteende… Man börjar fundera varför blev jag stressad av detta, kunde jag ha gjort nåt annat osv… Ingen quick-fix men väldigt lärorikt!

:-)

linbam
0

Det har jag gjort!

Körde gi kickstart i 2 veckor sen har jag fortsatt med gi o har hållt på sen 13 januari ohar gått ner mina överskotts kilon 5kg=)2kg till sen e jag nöjd!

Glad

linbam
0

ooops det va ett gammalt inlägg,sorry😉

Glad

ManU77
4

#27 Att man skulle bryta ner muskler istället för fett när man tränar utan kolhydrater finns det åtminstone en handfull studier som säger annorlunda, så det är helt enkelt inte sant. GI-Ola vill såklart utmåla den diet han förespråkar i så bra dager som möjligt, så att ta hans ord på det håller inte.

Jeff Volek och Stephen Phinney (speciellt Phinney) har gjort vetenskapliga studier på just träning och lågkolhydratkost i nära nog tre decennier. Jag tror man med säkerhet kan ta det de säger som så nära fakta man kan komma inom vetenskapen.

Man behöver ställa om kroppen till att förbränna fett (ketos) istället för kolhydrater för att få de positiva effekterna, vilket tar olika lång tid för olika människor, men deras undersökningar visar att det i alla fall tar minst 4 veckor för de allra flesta.

Kolhydrater från mat är biologiskt helt onödigt för människan. Det blodsocker vi behöver, för vi behöver faktiskt lite blodsocker, kan kroppen tillverka själv genom glukoneogenesen.

Min erfarenhet med att hjälpa personer med sitt LCHF:ande (har hjälpt flera av sambons kollegor) är att de som inte fått resultat, utan undantag, gjort något galet. Det är inte alltid så att de ätit för mycket kolhydrater, även om det oftast varit just det, utan i vissa fall har de helt enkelt ätit som de är vana vid. De har fyllt magsäcken med mat, precis som man gör när man mumsar kolhydrater, utan att lyssna på kroppen när den talar om att den fått tillräckligt. Man är ute efter en mättnadskänsla som sitter i magsäcken, istället för att känna av när man faktiskt inte är hungrig längre. En del personer, speciellt de som jojo-bantat mycket under många år, har inte en riktigt fungerande mättnadssignal, vilket gör att de ofta går upp en aning i vikt medan hormonnivåerna i kroppen normaliseras. När det är gjort, om man håller ut såpass länge, börjar dessa signaler fungera normalt igen och man kan minska på vågen.