motvation?få bort sötsug?
Varje dag går jag runt och tänker på min vikt, ett tag vart jag lite vrickad av det jag bara gick och gick och inte åt ( blev mobbad) gick ner 17 kg men jag börja må bra igen, sen skaffa jag min pojkvän och sen dess har jag gått upp 10 kg, och jag vill verkligen inte ha dom där 10 kg längre men jag hittar inte motvationen för att gå ner i vikt :( är så sötsugen jämt med! dricker aldrig läsk eller äter chips men det är just godiset som jag äter och inte i små mängder.
Har kompisar som klagar på sin vikt med och när jag frågar dom om vi ska börja träna tillsammans får jag bara svar som " jag tränar hemma, eller att dom inte orkar"
Men idag efter skolan ska jag ta mig till gymmet själv tänkte jag :)
Jag bor på internat så jag bestämmer inte över maten men jag tar inte så mycket pasta,potatis och ris längre och så dricker jag bara vatten till maten och jag har gjort så i 6 månader men inget händer med vikten men det är för att jag trycker i mig så mycket annat.
Hur kan man göra för att hitta motvationen? och få slut på allt sötsug? det här är det ända jag tänker på nästan och jag mår så jäkla dåligt över det :/
Motivation är svårt att hitta i början speciellt för de som måste börja själva och har ingen som drar med en. Något man alltid ska fråga sig själv är:
Mår jag bra?
Vill jag se ut så som jag gör?
Kan det bli bättre?
Är jag nöjd med mig själv?
Den sista frågan är den viktigaste, det kräver otroligt mycket från en själv att faktiskt våga säga nej!, att ge sig själv en spark i baken och tänka nu jävlar ska jag fixa det här!
Jag själv håller på med viktnedgång, utan dieter, bara träning och vill du ha lite tips eller hjälp så får du gärna PMa mig. Jag kanske inte kan träna med dig men det är alltid kul att ha någon att diskutera med och utbyta tips och råd :)
Kör så långt som möjligt helt utan kolhydrater, ät mycket sallad och var försiktig med såser då det oftast är en massa mjöl i skolsåserna =)
Skippar du kolhydraterna så blir du nog av med sötsuget också =)
#2 Helt utan kolhydrater är verkligen inte att rekommendera om man tränar.
ronjanyman.se
Instagram: Ronnybonny
3# Funkar superbra utan KH om man tränar.
Nu är jag ingen anhängare av LCHF och liknande och det kan säkert funka för vissa om man vill gå ner i vikt. Tränar man hårt är det däremot inte att rekommendera. Återhämtning, glykogenlager.. no?
ronjanyman.se
Instagram: Ronnybonny
Om inte du vill skippa kolhydraterna så se noga efter VILKA kolhydrater du sätter i dig iaf…
Och skulle du lämna kolhydraterna är det ju inte fråga om att fortsätta i veckotal utan tills du känner att du klarar av att tygla sötsuget…
Det går ju att träna hårt utan på lågt kolhydratsintag, finns folk som gör det, typ: http://www.primalscienista.com/ .
#5 Att man inte skulle kunna träna hårt utan kolhydrater är en seglivad myt. När kroppen ställt om sig till att bränna fett optimalt (hur lång tid det tar är individuellt, men i de flesta fall åtminstone fyra veckor) är det inga som helst problem. Återhämtningen går fortare än om man mumsar kolhydrater.
Glykogenlagren töms (i princip) under anpassningstiden, men det är inget negativt. Då får kroppen nämligen chansen att lära sig använda fett som bränsle istället, något som en anpassad kropp är riktigt bra på.