Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikettkost
Läst 11566 ggr
komet
15

Linfrö vs phyllisfrön

Vad är det egentligen för skillnad på linfrö och phyllisfrö? Rent utseendemässigt vet jag skillnaden men är det skillnad på effekt? Linfrö innehållet ju blåsyra som kan omvandlas till cyanid har jag för mig men hela linfrö bryts inte ner i kroppen så det ska väl inte vara någon fara att äta några matskedar om dagen. Men är det något frö som är bättre än det andra och på vad sätt i så fall? Jag är barnsligt förtjust i fröer i mina dagliga smoothies och tycker om den mjuka lena känslan av kvarglömda frön i munhålan :-)

Ary
0

psylliumfrön ger väl ännu mer gelé effekt vilket väl är mer laxerande än linfrö. När jag tog Husk en period fick man akta sig för att överdosera och vara noga att dricka tillräckligt mycket annars gav det oönskade effekter. Hela frön har jag inte testat.

Jag tar 2 msk linfrö varje morgon, det är relativt milt och stökar inte till det för magen så att säga.

komet
0

Aha är det så det är. Tack för infon. Jag kan inte bestämma mej så jag blandar linfrö och phyllisfrön och lägger i smoothie.

komet
8

Efter att ha googlat och letat runt lite så har jag hittat ett bra sätt att starta dagen. 1 msk phyllisfrön och lite ingefära läggs i en kopp och så häller man på varmt vatten (ej från kranen) Låt stå ca 10 min så fröna hinner gelea till sig ordentligt. Gott att äta med sked eller hälla över fil eller yoghurt tex. Drick vatten till eftersom fröna sväller ytterligare i magen. Så som jag förstått så förutom att smörja och hålla rent i tarmsystemet så hjälper gelén till att rensa ut gifter och gammalt plack samt kan hålla kolesterolvärdena i schack. Ett riktigt litet "mirakelfrö" med andra ord och totalt ofarligt