Motivationshjälp?
Jag är egentligen en sådan här person som har det oförskämt lätt för mig, och har tidigare aldrig haft problem med vikten, men de senaste åren har jag gått upp på tok för mycket i vikt. Det beror väl mycket på att jag har varit både deprimerad och extremt stressad över flera år i rad, lägg till sociala fobier och extremt orkeslös på det så resulterar det i mycket innesittande och ett intag av oerhört mycket onyttigheter.
Jag har nu mer lessnat rejält på min vikt, och mår riktigt dåligt av den. Har tidigare, med bättre mående, pendlat mellan 50-55kg och mått bra både psykiskt och fysiskt med den vikten. Nu är jag nog snart uppe i 80kg, har inte vågat ställa mig på vågen på ett bra tag då jag befarar att jag kommer att bryta ihop av siffrorna.
Jag vill gärna gå ner i vikt, bli mer hälsosam och motionera mer, men jag har problem med att hålla motivationen uppe, framför allt när det gäller att äta rätt, eller snarare äta över huvud taget. Så har ni några tips på hur jag ska gå till väga för att hålla motivationen uppe, samt börja få igång lite bra rutiner? :)
Det första man kan göra är att ställa sig framför spegeln och tänka: Vill jag se ut såhär? Mår jag bra? Tycker jag att jag ser bra ut? Är jag nöjd med mig själv? Svaret på sista frågan är den viktigaste, detta brukar få igång motivationen för träning :)
Det känns som att jag redan har klargjort att jag ställt mig själv dessa frågor i mitt inlägg, förmodligen för många gånger. Problemet är just det där med att ta tag i det hela…
Det är först nu på senaste tiden som jag har orkat bry mig, så jag ser det som ett steg åt rätt riktning. Nu behöver jag dock hjälp med att orka göra någonting åt det. Energin och motivationen sinar, trots att jag som sagt ställt mig dessa frågor, för minsta lilla mothugg gör att allt fallerar. Så hur håller man motivationen, som finns där - om än svagt - när det tar emot?
Mitt tips är att försöka se, åtmistone, träningen som ett jobb. Du skulle inte skippa att gå till jobbet bara för att du är trött eller inte har lust va? Försök få träningen till det samma och tills slut går det av sig själv :)
Sen har det fungerat för mig att följa olika träningsbloggar, mantra olika träningsmotton, hänga här och på traning.ifokus.se, följa inspirerande träningsmänniskor på instagram, skriva upp träningsstatistik på funbeat.se och varje månad göra en vägning, kolla med måttbandet, fota och skriva en liten summering om hur jag tycker månaden har gått (tränings-, mat- och sovmässigt) :) Hoppas du känner dig motiverad och bestämd att göra en förändring, jag lovar dig, til slut går allting nästan av sig själv!
Jag tror tyvärr inte att det fungerar för min del, då "måsten" får mig att bli oerhört stressad, vilket slutar i att jag istället blir apatisk och inte får någonting gjort. :/
Problemet är även detta med mina sociala fobier, jag klarar helt enkelt inte av att gå till gymmet och ta ett pass, jag får panikångest bara av tanken. Den träning som fungerar bäst för min del är ridning, men där blir det bara sporadiskt då ingen av mina hästar är ridbar för tillfället, dock har jag kommit iväg och ridit med en vän några gånger nu på sistone och planerar att fortsätta med det och "rida in mig" så att jag sedan kan sätta igång mina egna hästar.
Jag tror även att kosten är viktigare för min del än själva träningen, även om jag självklart behöver komma ut och röra mig med. Jag äter väldigt sporadiskt, och inte ofta rätt saker, iaf inte en längre period. Och blir självklart förbannad på mig själv och deprimerad över att jag inte klarar av det, haha! :P
#4 Hemmaträning kanske är ett bra alternativ för dig? :)
#5: Jo, jag behöver helt klart en träningsform där jag inte behöver beblanda mig med massa folk. Några tips? :)
Har du iPhone eller android kolla på inlägget "träningsappar" på www.traning.ifokus.se eller PMa mig så hjälper jag dig
#7: Jag har tyvärr ingen fungerande smartphone just nu, så jag tar gärna emot lite hjälp om du har några bra tips!
#8: Ja, planen är att jag ska köra LCHF-stuk. Problemet är ju just att jag har himla svårt att hålla mig till det, plus att jag sällan äter mer än en gång/dag - så LCHF stjälper mer än det hjälper isf. Så jag behöver få upp motivationen till att äta överhuvudtaget, och sedan till att äta rätt och riktigt när jag väl äter.
Jag började föra matdagbok i ett litet block som står vid matvågen på köksänken där ALLT jag stoppar i munnen passerar. I början vägde jag bara och skrev ner, sen insåg jag ganksa fort hur mycket jag egentligen öter, som jag inte behöver om jag känner efter ordentligt. Många (Däribland jag själv) äter inte för mycket av ätsötrningar, utan mer för att man har tråkigt. Då slinker saker ner lätt utan att man reflekterar över det. Man rör sig samtidigt inte så mycket. JAg har också vägt mellan 55-50 kg som ung men under depression-period gått upp till över 90 kg! Men jag lyckades gå ner en hel del för något år sedan men sen stannade det upp och jag är inte nöjd där jag står nu, viktmässigt.
Jag har börjat om nu i en månad och ser ett stadigt resultat. Det går inte supernsabbt men det går absolut stadigt neråt, både på måttbandet och på vågen.Jag gick med i Viktklubb på Aftonbladet- för att kunna räkna kalorier på ett bra sätt. Sen gick jag med i ett gym, dit jag går varje gång efter jobbet- 4-5 ggr i veckan. JAg styrketränar, cyklar, crosstrainar, går långa promenader på löpbandet. Är själva rutinen jag vill ha, att röra på mig varenda dag är mitt mål och jag har levt så i en månad med gott resultat.
Men den största förändringen är hos sig själv, att se på sig själv med sanna, öppna ögon, hitta sina svagheter och förändra! Men förändra långsamt. Jag har undvikit godis men har faktiskt unnat mig 2 pizzor under min viktresa denna månad.Går ändå ner i vikt. Jag dricker även Oboy,som jag absolut inte kan sluta med, men jag äter inge chips eller godis längre. Snabbmat har jag aldrig ätit, men jag kan tänka mig att det kan vara en bov för många, och läsk/juice/dricka osv.
Se dig i spegeln som någon sa, sen ska du skapa en mental bild av hur du kommer att se ut om 6 månader, hur BRA du kommer att må, inte bara för att du är snyggare, utan för att du är så mycke lättare, starkare, hälsosammare! :D Du kommer att orka så mycke mer! :D Du kommer att kunna köpa en snygg klänning eller använda bikini! Tänk positiva tankar, tänk frammåt!
Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com
Det känns som att det viktiga med träning är att få in en rutin. Jag går varje dag, det har blivit ca två timmar i snitt, men har jag inte tid så går jag bara en kvart. Enda undantaget är när jag är sjuk, då jag vilar helt. Jag försöker göra det lite lustfyllt också, så att jag när jag vaknar funderar ut lite kvickt vad jag vill se, natur? Då går jag åt ett håll. Fina hus? Ett annat. Människor? Ytterligare ett annat. Jag varierar i terräng och takt för att det inte ska bli för enformigt. Och framförallt så lyssnar jag på mina favoritpodcasts medan jag går, vilket gör att jag har roligt under tiden. Jag reserverar att lyssna på podcasts(vilket jag älskar att göra) till mina promenader, så jag ser dels fram emot ett nytt avsnitt, dels promenaden. Gillar du musik, välj det istället…
Det gjorde att jag rasade i vikt jämfört med tidigare. Dessutom ingen kontakt med folk om du inte vill. Kanske något för dig?
jag känner igen mig ditt problem. jag vägde runt 60 kg när jag började gymnasiet och har nu 7 år senare gått upp till 92 kg som mest. jag bestämde mig för en tid sedan att jag ville förändra mig. så jag ringde till det sjukhus där jag står skriven och bokade tid hos en dietist. jag var där för två veckor sedan och vägde in mig på 88,7 kg. (mindre än jag trodde). hon berättade mycket om exakt hur mycket socker olika saker innehöll. en flaska cola på 1,5 liter innehåller 80 sockerbitar (tror jag det var) och en påse popcorn = 2 normala smågodisbitar.
vi gjorde upp en plan att jag ska gå ner ca ett halvt kilo i veckan. och jag ska börja med lätta ändringar. jag har t.ex bytt ut all vanlig läsk mot light. och jag har inte ätit godis mer än två chokladbollar och sammanlagt en påse chips. på detta har jag redan gått ner 1,5 kilo =)
så mitt tips… gå till en dietist (normal vårdkostnad, för mig i kungsbacka 100 kr) och få skräddarsydd hjälp på ett bra sätt på DINA villkor =)
Försök att ha små delmål och inte börja för mycket på en gång. Tänk att du ska springa en liten löprunda på 10 min i veckan och äta nyttig mat 2-3 ggr och så ökar du i takt med att du märker att de dagarna när du äter bättre är roligare:) ett bra sätt är att äta fler ggr men mindre portioner:)