Dags att bli hälsosammare!
Detta är verkligen inte första gången som jag tänker att "Nu ska jag ta tag i detta!", men denna gången är det annorlunda. Jag har redan tagit ett riktigt stort kliv mot ett hälsosammare liv genom att sluta röka. Så nu är det tags att ta tag i kost och träning och bli av med en del av den där överflödiga vikten!
Jag är 21 år, 169 lång och väger nu ca. 77 kg (har ingen digital våg :(). Jag har inga stora kunskaper när det kommer till varken kost eller träning, men det jag har tänkt göra är att utesluta pasta, ris, potatis, bröd och allt det där. Blir en hel del grönsaker och kött/fisk/kyckling och även lite frukt. Min frukost har jag inga planer på att ändra då jag faktiskt tycker om den, det är enkelt och jag står mig väl på den. Frukosten är en gröt gjord på fiber havregryn, solrosfrön, psylliumfrön, och några bitar torkad aprikos och några russin, toppar den med en klick kesella plus ett kokt ägg. Jag kommer inte utesluta sötsaker HELT, utan fuska någon gång ibland, men absolut inte ofta! Eftersom läsk är en av sakerna som känns svårast för mig så byter jag ut läsken mot kolsyrat vatten istället. Väldigt mycket hälsosammare.
När det kommer till träning så känner jag att jag har verkligen inte råd med gym som det är just nu (bor ensam och studerar), så istället använder jag mig av träningsvideos på youtube och riktar in mig på en specifik del av kroppen varje dag. Kommer försöka promenera mer också samt använda en roddmaskin som jag fått låna. Jag vill bygga en del muskler då jag verkligen behöver det. Men har inga planer på att bli ett muskelberg utan jag vill bara bli av med en del vikt och bli fastare.
Kom gärna med lite förslag på mat eller träning eller bara allmänt. Alltid kul att höra vad andra tycker och tänker.
Startvikt: 77 kg
Grymt initiativ! Hoppas verkligen det går bra! =) Har precis själv börjat med en kostrådsförändring för att maxa mitt tränande så behöver du tips och idéer om träningar eller kost får du gärna PMa mig :)
Nali; du får gärna skriva dina tips på forumet också. SÅ fler kan ta del av dom.
#2 Det gör jag jätte gärna! :) Ska se om jag kan skriva ihop något så lägger jag ut det här så snart som möjligt
Heja dig! :)
En sak jag tänker på bara, men det är bara en tanke. Att utesluta pasta/ris/potatis/bröd osv helt fungerar inte för alla… För att man helt enkelt inte egentligen vill leva utan det, och det måste man ju heller inte. Man kan äta en liten mängd men ändå gå ner i vikt/må bra osv. För att utesluta helt verkar för många leda till att man tillslut "tippar över" och äter lite för mycket istället, och känner sig dålig för att "man skulle ju inte". Men, det beror ju på hur man fungerar, och hur man klarar av "motgångar" osv.
Bara en tanke alltså… Jag försöker iallafall att hitta det jag vill göra resten av livet, och jag skulle inte vilja leva utan allt det där resten av livet. :) Men, du kanske bara tänker dig att göra så över en tid?
Det är ju olika hur man gör med det.
Oavsett vad så tror att du kommer klara det kanon! Pepp!
#4 precis som meadow säger är det här med kolhydrater olika för oss alla. En del mår bra av att äta mycket men de flesta mår faktiskt bättre av att äta mindre. Att utesluta kolhydrater helt är inget jag skulle rekommendera.
Hjärnan behöver glukos för att kunna tänka bra och normalt samt att vi ska må bra. För att detta ska kunna fungera behöver vi få i oss minst 120 g (minns inte om detta är en exakt siffra) kolhydrater per dag. Får vi inte i oss dessa kolhydrater så börjar kroppen istället tillverka en ''konstgjord'' form av glukos som den tar upp från annat vi har i kroppen, detta gör så att hjärnan blir lurad att den får i sig glukos men tyvärr håller det inte i längden.
Självklart behöver du inte äta pasta,ris,potatis för att få i dig kolhydrater då det redan finns i annan mat, men uteslut inte kolhydrater helt.
Som svar till er båda angående kolhydraterna, jag tvivlar på att jag kommer att HELT utesluta det. Borde väl vart lite mer detaljerad när jag gjorde mitt första inlägg men jag var trött så det var svårt att få med allt. Haha. Jag tänker inte sätta något stenhårt när det gäller kost. Jag har dock aldrig ätit så mycket pasta/ris/potatis. Det är väldigt sällan jag gör det själv, i så fall är det när jag blir bjuden på middag t.ex. Bröd har jag ätit en del i perioder men inte heller något som jag känt att jag MÅSTE ha för att klara mig. Kommer nog dock äta lite knäckebröd. Och skulle jag känna att jag vill ha lite pasta/ris/potatis eller något annat så tänker jag låta mig själv äta det. Men i små mängder. Jag har provat förr att sätta mig själv på en strikt diet där jag helt
förbjuder
mig själv från olika saker och det har aldrig funkat i längden. Så detta känns som ett bättre alternativ. Att få äta den mesta maten om jag verkligen känner att jag vill. Vet inte om jag förklarat ordentligt nu men har ni några frågor så är det bara att skriva :)
#5 Att hjärnan skulle kräva 120 g glukos per dag stämmer… OM man äter mycket kolhydrater. Gör man inte det, utan äter en ketogen kost (en kost med rätt ordentligt lite kolhydrater), kommer hjärnan istället använda ketoner som bränsle. Dessa ketoner är inte "konstgjord glukos" utan är ett högst naturligt bränsle för hjärnan att använda. Det som inte är naturligt är den enorma mängd kolhydrater (och i förlängningen högre mängd blodglukos) vi i västvärlden stoppar i oss i form av raffinerade kolhydrater av olika slag. Det är ingen (tror jag) som förespråkar att man inte äter kolhydrater alls, vilket är näst intill omöjligt, utan det som förespråkas av ex vis LCHF:are som jag själv är att man begränsar dem kraftigt.
Måste bara säga att just nu så mår jag bättre än vad jag gjort på LÄNGE! Imorgon är det två veckor sedan jag tog min sista cigg. Bara det får mig att må så otroligt bra. Och nu när jag har börjat äta bättre än tidigare plus att jag tränar.. jag kan inte ens beskriva hur bra jag mår.
Min dag idag:
Frukost: 1 naturdiet smoothie blåbär + 1 kopp grönt te och 1 glas vatten (inte min vanliga frukost men det blev mitt straff för att jag inte orkade träna direkt på morgonen idag).
Lunch: Ett litet knäckebröd med sallad, gurka och lite keso (slängt förpackningen så är inte säker på vad det är för knäckebröd).
Middag: En stekt kotlett med en liten klick creme fraiche, 1/4 salladshuvud, 4 körsbärstomater och 1/4 gurka.
Efter kvällsträningen: 1 äpple + 1 protein shake.
Träning:
30 min kondition
30 min styrka (med fokus på armarna)
20 min yoga
Jag vet att jag kanske inte äter det allra mest hälsosamma man kan äta, men jag vill kunna njuta lite av maten också.
#8 jag vet inte vad de andra tycker men tränar du 1h och 20 min varje dag så tycker jag att du äter alldeles för lite, jag förstår att du kanske vill gå ner i vikt och så men du måste hålla en hälsosam kost om du också ska träna annars är det väldigt lätt att du gör av med mycket kalorier och inte får i dig tillräckligt
Jag var vaken rätt mycket längre efter att jag skrivit det där och åt lite till. Vaknade inte förens klockan var närmare 12 på förmiddagen. Jag har lite konstig dygnsrytm delar av veckan eftersom jag jobbar på en nattklubb. Borde väntat med att göra inlägget tills dess. Ursäkta.