Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikettallmänt-viktsnack
Läst 1818 ggr
[Yllhilda]
0

Vilken metod.

Jag har några kilos övervikt och har länge velat komma i en storlek jag känner mig bekväm i. 40 vore precis lagomt, för jag vill fortsätta vara kurvig.

Problemet är hur jag ska gå tillväga.

Olika bantningsmetoder som atkins, nutrilett eller GI är inget för mig. Jag har sett vad dessa har gjort på mina vikt-jojjande nära och kära. It ain't pretty. Jag funderade på LCHF, men det blev för kompicerat.

Jag har även övervägt vegeterian(har varit vegan) men en sak står i vägen; min mans skräck och motvilja över att inte mer få äta delikata kötträtter hemma. Och sanningen att säga är det krångligt och irriterande att förbereda två olika rätter nästan varje kväll, sen frestelsen jag skulle utsättas för.

Jag har testat dels dra ner på godisintaget och helt skära av det. Som mest har jag klarat av 10 dagar innan suget åter kommer över mig, i synnerlighet om jag blir ängslig. Jag fick höra när jag var yngre av min mamma att jag aldrig skulle klara att bli av det, och hur jag än gör får jag inte hennes ord ur huvudet. Har funderat på att gå till en hypnotisör för att motverka detta "tvång".

Jag funderade på om jag var sockerberoende och läste in mig om ämnet. Sanningen att säga så verkar det lite som det, eller i vart fall är jag i riskzonen. Men jag hoppas verkligen inte det blir som jag läst. Att folk lever en konstant kamp emot suget, nästan som alkoholister, och att varje glasmonter med sötsaker är rena skärselden och att allt som triggar sötsug måste undvikas vilket innefattar en otrolig lista med saker man köper varje dag. Det låter fruktansvärt!

Jag har velat syssla med någon form av sport, för det har jag gjort förr och mådde ypperligt av detta, dock inte ensam. Lokala badhuset skrämmer mig och fotbollsplanen bredvid verkar inte lockande om jag måste spela ensam. Här där jag bor känner jag inte så många som gillar sport. Min närmsta väninna här har diabetes med ogillar all form av sport utom sporadiska promenader och klagar på att hon är för gammal(34 är inte gammalt!).

Jag skulle vilja veta om några andra sitter i samma sits eller om ni kommit ur den och hur ni då gjort, eller om ni bara har insikter och funderingar.

Mooniq
0

har du läst om sockerberoende och själv inte kan klippa bort sötsaker så är du nog sockerberoende.

Jag kör LCHF - och har ett gigantiskt sockermonster på insidan men när jag hamnar under 80 gram kolhydrater/dag så går sockermonstret i dvala -jätteskumt - som att trycka på en off-knapp i huvudet.

Nu vill du inte köra LCHF ,vilket jag respekterar men om du är sockerberoende så kanske du ändå ska kolla in GI - där de har långsamma kolhydrater - tex fullkornspasta, fullkornsris eller råris och mörkt grovt bröd - gärna hemmabakat.

Hoppas du hittar din väg och att du lyckas släcka sockermonstret på insidan 🙂

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

VildaVittra
0

Varför inte kika lite på raw food? Och sedan ha köttet som tillbehör. Raw kosten är ju baserad på att äta vegetabilierna i så oförstörd och naturlig form som möjligt. Passar ju bra nu när våren kommer.

Fettet får man från köttet och nötterna, inte i ren form.

Jag tränar ensam så som cykling och då med mina hundar, ingen hund du kan låna och få sällskap av? Går du till badhuset när det öppnar är du i princip ensam i bassängen, de som är där är simmare som är för upptagen med sin egen träning för att bry dig om hur du ser ut.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Yllhilda]
0

Det är mycket möjligt, dessutom har jag något i huvudet som säger att jag måste ha nått sött även om jag inte ens är sugen(vilket är rätt ofta), lite som att hjärnan är programmerad till det.. reflexmässigt. När jag känt mig i balans har det kunnat vara bra, men så kommer en lite obalans och jag tänker "jag klarar inte att hantera det utan en bit choklad". Ser rätt sjukt ut nu när jag ser det nerskrivet.

Ja, min kompis berättade om LCHF och att hon tappade allt vad sötsug hette. Det låter jättebra i teorin, men jag tror det skulle funka dåligt i praktiken för mig eftersom det är reflexen mer än suget som styr.

[Yllhilda]
0

#2 Raw är relativt nytt för mig, kanske nåt jag borde kolla upp.

Ingen hund tyvärr, och killen vill inte ha någon då vi bor i stan.

Det har jag inte tänkt på faktiskt.. jag var så inne i alla barngrupper som kommer och går hela tiden. Jag gillar att simma dessutom. tack för tipset!

Mooniq
2

mja, LCHF -låt mig förklara lite

kolhydrater föder sug efter nya kolhydrater.

När insulinet jobbar i kroppen och sänker blodsockret så tänds en stor lampa i hjärnan som säger mer kolhydrater NU! Man äter något sött och blodsockret går upp och insulinet jobbar ner det - den stora lampan tänds i hjärnan  - sött NU..ond spiral alltså.

Om du istället fokuserar på mer fett och proteiner så hålls blodsockret jämnt och man upplever att man är mätt och nöjd, helt enkelt - man är inte sugen på nåt sött eftersom man slipper ett blodsocker som dansar tango på insidan. 🙂

Om du då tittar å GI så äter de riktigt mat, gärna hemlagat och de fokuserar på de långsamma kolhydraterna, kanske även i mindre  mängd än vad tallriksmodellen visar - men när man kommer under 100 - 80 gram kolhydrater/ dag så går kroppen över till fettdrift och det är, bokstavligt talat som att slå av en sötsugsknapp i hjärnan. vilket är riktigt skönt och befriande.

Lycka till 🙂

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃