Orolig för min syster
Jag är orolig för min syster som inte är mullig eller lätt överviktig utan riktigt fet. Hon är 22 år gammal och bor själv. När vi bodde hemma gjorde mina föräldrar allt för att stoppa hennes viktuppgång (serverade bra mat och mycket grönsaker, sällan fikabröd och ännu mer sällan godis) Så fort hon kunde tog hon dock saker från skafferiet (som att äta en hel limpa på en kväll tex) Hon tog även pengar av våra föräldrar som hon köpte choklad för. Såfort hon började få in egna pengar (barnbidrag studiebidrag) så köpte hon mer godis som hon bunkrade på sitt rum.
Nu bor hon som sagt själv och vi alla ser ju hur hon ökar ytterligare i vikt. Hon blir EXTREMT arg då vi försöker hjälpa henne genom att föreslå att vi ska ta en promenad tillsammans eller laga nyttig mat ihop osv. Hon vill inte höra några kommentarer om sin hälsa säger hon och vägrar att svara på sådant.
Jag ser ju att hon bara har onyttig mat hemma (en massa tomma pizzakartonger och läskflaskor under diskbänken) Att jag och våra föräldrar tar med oss lite nyttiga saker ibland är ju en fis i rymden för sen köper hon ändå skräp.
Är det inget att göra när en vuxen människa bestämt sig för att strunta i sin hälsa? Vi kan ju inte låta henne äta ihjäl sig.
Kan säga att det är ganska illa. Hon syr alla sina kläder själv och jeans har hon nog inte kunnat ha på minst 7-8 år
Angående jobb så arbetar hon hemifrån sin dator och är duktig på det hon gör där och har en rätt bra lön.
Det finns inte så mycket att göra om personen själv inte vill det, tyvärr.
Ni kan fortsätta försöka berätta att ni är oroliga. Att ni vill ha kvar henne länge.
Okej ja jag tycker vi gjort det mesta men som sagt hon vill inte och blir bara arg.
Ibland önskar jag att hon inte hade så bra lön. Hon handlar inte ens mat själv i affären. Hon beställer hem till dörren då hon har råd till det.
Det låter som en svår situation för er. Många (inklusive jag själv) behöver få veta vad som händer med kroppen vid övervikt, sjukdomsrisker och bilder på hur kroppen ser ut inuti hjälpte mig. Det är svårt eftersom hon verkar bli ganska arg och jag förstår om ni inte vill gå på henne, men ge inte upp.
Jag har samma problem med en anhörig. Det gör mig så ont att se denna söta flicka väga 100 kilo och inte vara mer än drygt 20 år :-( Jag har också försökt närma mig problemet men bara mötts av ilska och anklagelser. Jag vet att det är tjejens dåliga samvete som reagerar så men det är så ledsamt att vara åskådare till att hon förstör sin kropp Hoppas verkligen att din syster vaknarbupp ur sitt matmissbruk!
Det är ett missbruk som ligger bakom. Att personen ifråga reagerar med ilska när människor i omgivningen vill plocka bort dennes "drog" är inget att förvånas över. Jag tror inte det finns så mycket att göra förrän personen själv är redo för en förändring.