"biverkningar"
Jag har tränat i över ett halvår för att bli av med min "bilring". Träningen har inte gett några resultat över huvudtaget! Det har varit främst löpning (eller i mitt fall joggning) och powerwalk. Så nu har jag gett mig in på att börja på diet istället. Jag har uteslutit alla kaloribomber och försöker äta så lite kolhydrater som möjligt.
Nu till frågan då. Jag har räknat ut exakt hur mycket kalorier jag behöver per dag, vilket är 1591 kcal/dag. Är det skadligt att jag äter 1349 kcal/dag (dvs -242 kcal). Meningen är ju att jag ska ligga strax under vad jag behöver för att bli av med fettreserver.
När jag undrar om det är skadligt menar jag inte att bli för smal, utan typ om det kan skada kroppen, eller om organen tar skada av att få för lite energi liksom. Hoppas ni förstår =)
Tack på förhand / Sanna
Man brukar i snitt säga att om man räknar ut mängden kalorier man behöver äta för att stå stilla i vikt och sedan drar bort 500 från dessa så förlorar man 0,5 kg i veckan.
Fast att äta under 1200 är inte att rekommendera så jag tycker att 1350 låter som en helt okej mängd, ligger själv på 1300-1400 om dagen utan att jag räknar så noga. Håller bara koll så att jag inte hamnar för lågt, äter LCHF och blir mätt fort så ibland hamnar jag för lågt kalorimässigt. Du kan ju använda dumbbell, matdagboken, shape up eller liknande för att hålla koll enkelt om du inte redan gör det :)
Edit: Tränar du mycket kan/bör du öka kalorimängden dock, man får utgå från sin aktivitetsnivå när man sätter en nivå på matintaget.
Det låter om en ganska bra minskning av kalorier.
Skulle du börja må dåligt eller så får du lyssna på kroppen.
Tuffare träning kanske behövs? Jag vet inte hur ofta och hur länge eller snabbt du powerwalkar och joggar med det finns en del övningar som man kan göra just för att bli av med bilringen längst ner.
Kroppen är duktig på att säga till om man går för hårt fram. 🙂 man brukar bli yr, vimsig, trött, sur, lättretad, få huvudvärk etc om man får för lite energi. Får man svimningskänslor så har det gått alldeles för långt och man bör äta omedelbart.
JAg äter runt 1400 kcal per dag, sen äte rjag upp en del av det jag tränar (inte allt men en del- för man måste orka återhämta sig också). Du har kanske hamnat på en platå träningsmässigt? Testa att lägga in en annan motionsform, simning eller klättring eller badminton, cykling…Något annat bara.
#3 jag är nyfiken på de övningarna, efteroms man inte kan punktförbränna fett. Jag är alltså inte ironisk eller sarkastisk utan nyfiken!
Kanske du ska börja styrketrän lite också TS? Göra något annat bara. Jag äter som sagt 1400 kcal om dagen, går ner runt 0.5-1 kg i veckan, men jag är runt 157 cm kort och äter fortf upp mina borttränade kcal (och går ändå ner). JAg märker att vågen går på minus även om jag har en dag då jag unnar mig en pizza som oavsett träning- ändå är för många kcal på en hel dag. Kroppen låser sig lätt, om man kör samma träning hela tiden, samma kost etc. Ibland måste man lägga om något, måste inte vara stort. Ibland har kroppen bara helt enkelt vant sig, och du med och man har slutat "pressa" och jaga efter resultat/att bli snabbare/starkare, och kroppen har vant sig och inget händer med vikten. 1300 är väldigt lite kcal, om du inte äter upp kcal efter att du tränar.
Du vill inte förlora muskelmassa för att gå ner i vikt, även om du inte är ute efter att bygga mer muskelmassa. Så akta dig för att svälta din kropp.
Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com
Tänker samma sak angående punktförbränning.
#5 & 6 jag var också väldigt skeptiskt först till det då jag som alla andra vet ''det går inte att punktförbränna fett'' men de förklarade att denna övning tränar dina magmuskler i hela kroppen men når också den som sitter längst ner och är svår att komma åt (alltså där bilringen sitter).
Jag har kört dessa övningar en del gånger dock är vi 2 och 2 det är mycket jobbigare att köra själv och visst känner man sedan hur det värker nere i magen, jag har inte kört tillräckligt länge denna övning för att se om den just ger något reslutat men muskelvärken finns.
Det är lite svårt att förklara övningen, men 2 och 2 gör man såhär.
En lägger sig på en träningsmatta medan den andra står med ett ben om sidan av ditt huvud. Du tar tag i personens vader och lyfter upp dina ben rak så personen som står upp kan grabba tag om dem. Personen som står upp kastar dina ben snabbt och hårt mot marken, rakt eller snett och det är ditt jobb att bromsa benen så mycket som du kan ända ner tills du är ca 5 cm över golvet. Du ska sedan slänga upp bena igen och personen som står upp repeterar samma sak. Detta ska göras så snabbt som möjligt för att få starkare effekt.
Jobbar själv:
Lägg dig på golvet eller på en bänk/soffa. Ha benen rakt upp och sedan gör du samma bromsningsövning som jag beskrev innan, försök att göra så snabbt som möjligt för att få mer effekt.
Som ni ser punktförbränner man inte utan man tränar hela magens muskler men denna övning når även väldigt effektivt till musklerna som sitter längst ner.
7 det är en vanlig magövning och tyvärr inget mirakel som trollar bort bilringar. Däremot är en stark bål jättebra! Och den tränar även som du säger de musklerna lägst ner.
Magfett och annat fett på kroppen får man bort genom att förbränna fett. Tyvärr vet man aldrig var på kroppen det försvinner. Men coreövningar kan få en mindre slapp eftersom man bygger muskler under fettet, så bilringen kanske dallrar lite mindre om man har tur :) För att bränna fett är det bra att mixa kondition, styrka och kost. Det ger resultat. Dock finns det inga garantier för att man blir helt "problemfri"
Jag kan bara tala för mig själv, men min erfarenhet är att fettet på min kropp försvinner uppifrån och ner. Det börjar i ansiktet och färdas sedan vidare ner på kroppen. Nu är det inte exakt, men på ett ungefär. Tittar man noga försvinner det fett lite varstans, men största förändringen ser man uppifrån och ner.
Ja, magövningar är ju bra men som en tränare sa i ent idninga jag precis lade ifrån mig; Slarvigt citerat; Man kna ha världens starkaste magmuskler men har du ett lager fett så syns de ändå inte!" :D
Så jag bygger inte muskler för att bli direkt smal, utan främst för att det är kul och det är vitkigt att underhålla den viktmassa man har (då den annars naturligt sjunker med åldern)- med ökad muskelmassa ökar även förbränningen (den allmänna, att bara andas, och få organen att fungera). För det krävs energi för att underhålla musklerna. Tyvärr är det svårt att både bygga muskler och samtidigt sträva efter att gå ner, så jag tränar mest och viktnedgången blir en bonus. Sen ska jag nog lägga mer fokus på att gå ner, när jag är redo att börja löpträna.
Jag märker iallafall, inte bara nu utan genom hela livet att om man tränar samma sak hela tiden så fastnar man lätt i "samma spår", det blir nästan som att kroppen vänjer sig och man slutar gå över linjen som pressar kroppen till att ta ut sig, att ööka förbränningen. Men ibland får man kanske acceptera att man nått sin "naturliga vikt" också, även om den är 2-5 kg från "drömvikten".
Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com
#9 Jag håller med dig. För min del försvinner det också huvudsakligen uppifrån, misstänker att mina ribyxlår kommer att bli sista utposten. 😉Iofs kan man inte veta så noga, vaderna sitter ju ännu lägre….
TS Får man fråga hur läng du är, ålder, aktivitetsnivå och vikt om du vill?
Är 1591 kcal kanske din basalnivå dvs vad du behövde om du är i princip låg till sängs. Det du tränar, antog att du inte slutat träna helt, tungt jobb bygger ju också på och man behöver kanske äta lite mer då.