Min motivation är slaktad
Hej på er!
Nu har jag varit runt och läst en massa vad ni härliga människor har skrivit i flera veckor men inte vågat öppna flabben själv ☺️
Jag undrar hur mycket ni fick gå ner innan ni märkte av att era mått på kroppen ändrats? Eller när ni för första gången fick köpa kläder i mindre storlek?
Jag är 167 cm lång, 21 år gammal, och när jag började försöka gå ner i somras vägde jag 73 kg. Jag var ju inte döende precis men jag ville ändå gå ner till de 60 kilona jag vägde för ett par år sedan.
Nu när jag är nere på 63 kg, alltså har jag gått ner 10, så verkar det inte som om min kropp ändrat utseende för fem öre? Alla kläder som satt bra när jag vägde 73 kg sitter precis likadant nu. Det som satt tight sitter fortfarande tight. Och i butikerna har jag snarare gått UPP i storlek. Har storleksstandarden ändrats de senaste åren eller ser jag verkligen precis likadan ut trots att jag väger 10 kg mindre?
Vilken motivationsdödare ._. Jag som var så stolt över att ha sparkat ut 10 kilo ur kroppen. 10 kg är väl ändå inte pyttelite liksom?
Hur gjorde du för att gå ner? Vad åt du, tränade du och i så fall hur?
Jag har själv gått ner 11 kg och det märks verkligen. Får många kommentarer om hur smal jag blivit.
Så knasigt!
Jag har gått från storlek 48 till 46, ca 10 kg och jag känner stor skillnad på kläder. Vissa byxor är för stora, men linnen och tighta kläder sitter bra
Storlekar beror på vart man handlar kläder, det skiljer otroligt mycket.
Man kan inte gå ner 10kg utan att det syns. Känner du att din kroppsuppfattning ändrats på senaste tiden? Gick du på en svältdiet? Hur mycket äter du på en dag i genomsnitt?
Vad som kan hända är att om man äter för lite att man förlorar muskelmassa och då kan man fortfarande ha en hög procent fett på kroppen trots att man gått ner i vikt. Lösning = att träna. Gym tex för att bygga muskler kombinerat med att äta tillräckligt, särskilt protein.
LCHF eller lowcarb brukar vara bra att gå upp i muskelvikt på.
#1 och #3: Jag gjorde inget hyperavancerat. Den viktnedgång jag har gjort har gått väldigt långsamt, från slutet av förra sommaren fram till nu. Jag har aldrig gillat att träna, så när jag satte igång nu så var det typ första gången någonsin jag rörde på mig frivilligt.
Det jag gjorde var helt enkelt att jag tog bort allt godis/alkohol/annat som är helt uppenbart onyttigt. Inte för att jag åt mycket sånt innan, men ändå. Och började dricka mer vatten. I övrigt så åt jag "som vanligt" - frukost, lunch och middag och något litet mellanmål om jag kände att jag behövde det.
Träningen bestod mest av konditionsträning. Jag började med att vara ute och köra power walk ett par kilometer var dag, sedan med tiden så ökade jag det till att jogga någon dag i stället för att gå. När jag var igång som mest så körde jag väl en timmes jogging i varierande tempo tre dagar i veckan och de dagarna jag inte joggade tog jag promenader för att "göra någonting" (man hade ju vant sig vid att röra på sig varje dag) men ändå inte anstränga musklerna nämnvärt eftersom jag vet att kroppen behöver sin vila.
Sen när vintern kom så blev det nästan omöjligt att vara ute och springa någonstans och hålla igång på det sättet regelbundet eftersom vägarna bara var isbana (vägskötseln i Skåne <3). Som kompensation till det fick jag ett vikariat i ett kök som varade nästan hela vintern, jag var bokstavligen uppe och gick 7 timmar per dag. Sen började jag hålla på med hästar igen och höll på med rätt så krävande arbete i stallet. Och nu har jag börjat komma igång med joggandet igen.
För övrigt så handlar jag i samma butiker som jag alltid handlat på. Till exempel så köper jag alltid jeans inne på Gina Tricot. När jag skulle in och köpa jeans förra veckan så hade jag faktiskt på mig ett par som jag haft i nästan ett år och har använt regelbundet sedan jag började försöka gå ner och de sitter fortfarande perfekt på mig, och det var bara att köpa samma storlek igen för mindre kom jag inte i.
Jaha det ser ut som om du gjort allt rätt då. 🙂
Är du säker på att det mentala kommit i kapp? När man gått ner tar det ofta ett tag innan man ser det i spegeln….
Någon aning om vad du legat på i kalorier?
Storlekarna ändras konstant, och tillverkningsländerna har olika standardiserade mått. Ofta kan samma klädesplagg med samma storlek ändå skilja från färg till färg! Skit i storlekarna, dom säger ingenting. Har stått jättemycket om detta i tidningarna på senaste.
Storleken på kläderna varierar sjukt mycket även om det är från samma butik. Jag testade en fin tröja i size small, men sen då jag såg att det var något fel på ena knappen så tog jag en annan en i samma storlek, men den passade inte alls lika bra på mig, den var alltför liten.
Samma sak med underkläder från h&m. Size Medium passa helt perfekt på mig och sen då jag ska köpa mera underkläder därifrån i samma storlek, och då jag kom hem märkte jag att de var alltför stora.
Så jag skulle inte lita alltför mycket på de där storlekarna. Ta det med en nypa salt.
Det är väl inte så mycket storlekens nummer som stör mig, det som stör mig är att de kläder jag hade innan jag gick ner fortfarande sitter likadant, ingenting verkar ha förändrats <.< Måttbandet säger likadant, jag har inte blivit mindre någonstans! >.<
#9 Du måste ju nog ha tappat vikt någonstans om du ändå har förlorat 10kg. Låter väldigt konstigt att du inte har märkt av någon skillnad, om det nu inte är så att något är fel på vågen?
Hej hej, vara matt later ratt sa lika. Jag ar 166 cm, vagde 70 kg och gick ner till 59 pa ungefar ett ar och aven om jag kanske inte tyckte att det syntes sjalv sa markte de i min omgivning absolut av det. Nu ar ju det har nagra ar sedan och jag har vant mig, men pa den tiden tror jag inte hjarnan helt fattade forran jag tittade pa en hel dros med nya foton och insag att de kroppsdelar jag alltid tyckte sag sa hemska ut (typ dubbelhakan och armar) faktiskt sag helt ok ut helt plotsligt!
Angaende storlekar, haller med tidigare kommentarer att det vaxlar beroende pa butik och kladesplagg. Men pa ett ungefar sa gick jag fran storlek 40 till 36-38 pa overkroppen och storlek 42 ner till 38 pa nedre. S, M, L kollar jag aldrig storlek utan tar den som ser ut att sitta som jag vill att den ska.
Låter verkligen konstigt. Kanske är det fel på vågen. Varför inte prova att gå ner tre kilo till. Försök träna magen med situps m.m.
"Magdans" är bra, stå med benen isär, böj på knäna och rulla på höfterna. 5-10 minuter per dag räcker.
Jag minskade från storlek 42 till 38 med 11 kg viktnedgång.
Antingen är det fel på vägen eller så ser du fel på sina kläder och mått bandet. Det finns inte en chans att kläderna skulle sitta precis lika tight efter en viktminskning på 10kg. Något stämmer inte 🤔