Cravings på apelsiner
Jag har fått dille på apelsiner. Äter en morgon och kväll. Köper inte så mycket godis längre. Det är ju bra med det är fruktsocker i apelsinen med. Men jag tycker att det ändå är bättre att äta frukt än godis. Någon annan som har cravings (kan inte det svenska ordet) på något? Berätta gärna.
MVH Ylva 
* Bloggen om mitt liv *
Cravings översatt är begär. Vad bra att du äter apelsiner istället för godis :). Jag har det i perioder och oftast är det apelsiner som du. Och det brukar vara tills apelsinerna inte är så goda längre. Andra perioder är det kiwi eller morötter som gäller. Men just nu har jag inget sånt.
Åh tack för översättningen. Jo det kan vara lite olika. Med sista tjejen jag var gravid med hade jag spansk gurka. Nu är jag inte gravid men ändå har ett begär på apelsiner.
MVH Ylva 
* Bloggen om mitt liv *
Försök äta 1 apelsin om dagen om du kan :) 1 apelsin täcker en vuxens människas dagliga behov för C-vitamin tror jag eller om det var för att undvika förkylning
Jag har cravings på grapefrukt typ hela tiden. Åååhhh så gott :D
#3 Det är så gott. Skulle kunna äta hela dagen men begränsat mig till morgon och kväll.
#4 Grapefrukt har jag aldrig testat förut.
MVH Ylva 
* Bloggen om mitt liv *
Ser inget fel i att äta totalt två apelsiner per dag om det håller dig borta från godis 🙂
Själv har jag ofta cravings i perioder på helt olika saker men det senaste har det varit väldigt mycket halloumi, fetaost, ananas och hallon (inte allting tillsammans dock 😉).
Med vänliga hälsningar
Chess
Tycker inte heller tva om dagen ar sa farligt. Men om du ser det som ett problem sa kan du kanske ata en halv apelsin pa morgonen och andra halvan pa kvallen. Sen kan du kanske dra ner annu mer t.ex. tva klyftor pa morgonen och tva pa kvallen. Eller nat sant.
Dagsbehovet av c-vitamin varierar beroende på vad man äter. Äter man mycket kolhydrater ökar behovet av c-vitamin, äter man lite kolhydrater sjunker behovet av c-vitamin. Ett tydligt exempel på det är Vilhjalmur Stefansson (se nedan).
Apelsin är hur som helst betydligt bättre än godis, även om det kan stoppa upp en viktminskning hos riktigt känsliga personer. Jag t ex älskar banan, men det klarar jag inte av att äta utan att stoppa upp min viktminskning.
Vilhjalmur Stefansson var antropolog vid Harvard. Han reste 1906 med en expedition till Nordpolen och blev kvar hos eskimåerna ett antal år. Maten bestod uteslutande av fisk, kött och vatten, men Stefansson mådde bättre än nånsin på denna diet. Han beskrev detta både i vetenskaplig litteratur och för lekmän, vilket väckte enorm kontrovers.
Kritiken fick Stefansson att delta i ett noggrant kontrollerat projekt vid Bellevue Hospital, där han 1928 under ytterligare ett år levde på sådan kost som eskimåerna åt, vanligen ca tre delar kött och en del fett. Projektet leddes av forskare från de mest aktade institutionerna i landet. Man förutspådde att Stefansson skulle drabbas av skörbjugg och han stod därför under konstant observation. Någon skörbjugg observerades dock inte och Stefansson tycktes snabbt bli slank, muskulös och spänstig. Resultaten publicerades, men användes inte av dåtidens expertis. Stefansson dog 1962 vid en ålder av 83 år.
#8 Intressant fakta!
Hmm, det går lite i perioder, men jag åt mycket kanel förr, men har dragit ner på det medvetet, så det är väl mer banan och jornötssmör :P
Vågade inte köpa nya idag för sist när jag köpte så smakade dom inte alls som de tidigare. Eftersom märket på apelsinerna är Pirkka (lågprismärke i Finland) så kan det komma från olika gårdar och därav kvalitén.
MVH Ylva 
* Bloggen om mitt liv *
Har haft cravings på lakrits på sista tiden. Vet inte varför, jag gillar igentligen inte lakrits så mkt xD
Spruca
Jag får cravings på nektariner till och från… Skitjobbigt är det. Och det har bokstavligen hållit på sedan innan jag ens var född!! Mamma misstänkte att hon var gravid enbart på grund av att hon helt plötsligt fick någon störning på att äta nektariner. Och sen åt hon nektariner i nio månader i sträck >.<
Med brosan var det för övrigt samma sak, fast med tomater. Och han är ju totalt tomatberoende också.
Är man sockerberoende är det inte bra med apelsiner heller. Då underhåller man sockersuget och blir aldrig av med det och risken för att man faller tillbaka på godis igen är överhängande.