Frossa efter mat?
Jag har den senaste tiden börjat få frossa efter att jag har ätit. Ca 30-45 minuter efter måltid fryser jag så att jag blir knottirg över hela kroppen.
Har försökt googla och fått så stor variation på svar att jag blir alldeles snurrig. En del säger att det är en bra sak, andra säger att det är en dålig sak. En del säger att kroppen förbränner och gör sig av med energi och andra säger att den hamnar i vila och alltså lagrar upp sina reserver istället. Någon säger att det är för att blodet samlas i magen vilket är helt normalt, andra säger att det är en myt…
Någon här inne som vet? Eller har någon fundering? Upplevt det samma?
Jag hade frossa en gång efter mat, mådde kalasdåligt verkligen och visade sig vara "köttfeber" efter för mycket kött/fett från julbordet. Ojoj vad jag skakade och kallsvettades.
Är inte ketos liknande symptom? Dom som äter LCHF kan ju få sådana symptom vid omvandlingen av kolhydrat till fettförbränning.
Kolla upp ditt blodsocker först, syns inget på det kolla upp ditt insulin. Jag hade problem med matintag för några månader sedan, blev alldeles skakis eftermat, nästan som hög. Slutade med socker och åt mat med 3 timmars mellanrum. Efter 2 månader började jag må bättre och kan nu äta en bakelse utan att fo "sugerrush" dock kaffe är fortfarande tabu ^^
För högt insulin ger liknande symptom som vid för högt blodsocker.
#3, Det har jag redan kollat upp, och båda värdena är precis som det ska. Gått genom en del prover pga andra fysiska konstigheter och enligt doktorn så är alla sådana värden och allt bättre än någonsin nu.
Tror det kanske har att göra med min numera rätt låga vikt, att jag inte hittat balansen ännu sen min viktnednång. Att ha gått från 105 kilo till 50 kilo på 13 månader är en rätt stor omställning för kroppen.
#4 Grattis till viktnedgången!!! Vad bra att det inte var dom värdena då i alla fall. Då kan jag tyvärr inte tips mer men hoppas dom hittar felet snart :)
#5 Tack! Jag har inte sökt för just frossan eftersom det tydligen inte är ovanligt och jag mest var nyfiken på orsaken och vad andra här har för tankar om just det.
Hade så himla stora problem med det tidigare :/
Spruca
Jag brukar nästan alltid bli både kall och trött efter att jag har ätit. Troligen är det bara så att kroppen prioriterar att jobba med maten. Och när man äter på bestämda tider hinner ju maten forslas vidare innan det kommer ny, så då märker man av det mer än om man hela tiden stoppar i sig småsaker.
TS: Sådan blir jag om jag en period ätit mindre än vad kroppen behöver. Precis som om kroppen inte både orkar processa mat och hålla kroppen varm på samma gång. Äter du tillräckligt? Vågar man fråga hur många kcal?