Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikettkost
Läst 4484 ggr
CelsiusT
0

Rätt mängd mat?

Jag läste någonstans om en undersökning av olika dieter. I undersökningen fanns grupper som åt enligt olika dieter varav en grupp åt i princip bara "mindre" mängd mat. Låter lite flummigt för jag minns inte riktigt hur det var.

Jag har tänkt lite på det här och mitt stora problem är nog inte att jag äter dålig kost för jag äter bra varierad kost. Men jag har ett stort problem och det är att jag faktiskt äter FÖR mycket, hela tiden. Dels ser jag ju att jag tar större portioner än andra redan från början och jag hör ibland att folk i min omgivning reagerar på mina stora portioner. Dessutom har jag problem med att lämna mat, dels att även om jag blir mätt innan maten på tallriken är slut så tvingar jag i mig det sista för jag kan inte låt mat gå till spillo. Och även om jag ätit mig mätt så har jag svårt att lämna mat i kastrullerna efter middagen. Jag tar gärna en portion till, även om jag redan är mätt.

Jag har väldigt svårt för att bestämma mig för att sluta "när jag är mätt", dels för att jag har svårt att avgöra vad som är mätt och när jag är det men även för att hjärnan gärna fuskar.

Däremot så har jag börjat med att tex väga upp chips så jag bestämmer att jag bara får äta en vis mängd chips så väger jag upp det och då äter jag det och är faktiskt nöjd sedan. Så jag tänkte försöka mig på detta även med min mat, men då är ju frågan - hur mycket ska jag äta? Det är så lätt med hunden, man vet hur många procent av hans kroppsvikt som han ska äta, bara väga och servera. Men hur är det med mig själv? Vad är en normalstor portion och hur mycket bör man äta? Hur vet man det om man inte känner det när man äter?

Medarbetare på westernridning.ifokus

Zepp
4

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

För att göra en lång förklaring kort;

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Vyer
2

Apoteket har måltidsmått, det kan kanske kan var något för dig? 

http://www.apoteket.se/privatpersoner/radochprodukter/common/produktinformation.aspx?Varuid=246450

Annso_
0

#2 det där tänker jag köpa :) Har jätte svårt för att äta rätt mängd mat..

CelsiusT
0

#1 Om jag fattar det hela rätt så menar du med den filmen att om man äter "rätt" sorts mat, bra mat, då kan man äta hur mkt som helst utan att gå upp i vikt och utan att må dåligt?

Jag äter bra mat även om jag ibland (med ibland menar jag några få gånger i månaden, max en gång i veckan) äter lite chips eller en chokladbit, men det tycker jag inte är något fel. Jag vill leva så.

Kanske ska nämna att jag inte är överviktigt (dock hade det inte skadat om jag gick ner 5-10kg). Är inte intresserad av att svälta mig själv och jag tror heller inte det är något fel på min kropp. Det jag är ute efter så är det bara att lära mig att sluta äta när jag är mätt. Att inte äta mer än vad jag behöver. Kanske skulle denna frågan höra hemma bättre på ätstörningar.ifokus?

Jag tror det är viktigt att lära sig att äta tills man är mätt och sedan sluta. Lagom mängd av bra mat och motion tror jag är viktigt för ett sunt liv.

#2 Vet du vilka mängder dom måtten är på? Känns lite lustigt att gå och betala 199:- för att få reda på vilken mängd mat man ska äta. Borde det inte gå att få veta det via nätet? Ser ju ut som om det är ett visst mått som faktiskt mäter hur mycket man ska äta? Kan det vara så enkelt att man kan mäta rakt av?

Zepp
1

Näe, det menar jag inte utan att riktig mat har en tendens att reglera matintaget av sig självt!

Problemet är att allt förre äter riktig mat utan nöjer sig med matsubstitut.. ser nästan ut som riktig mat.. smakar visserligen skit redan i munnen.. men det går att vänja sig vid med hjälp av smakförstärkare och lite andra kemikalier!

Grejen är att vi i dag bara lägger hälften av pengarna på mat mot vad vi gjorde för 40 år sedan.. och riktig mat har inte blivit billigare att producera under den tiden, snarare tvärt om!

Det som har hänt under den tiden är att vi äter allt mer mellanmålsprodukter.. dvs vi äter allt mindre mat!

Vi äter och dricker med andra ord allt mer socker, antingen som socker i sig eller som HFCS, mjöl eller stärkelse.. allt blir till blodsocker.. oavsett vad det hette innan du stoppade det i munnen.

Såå.. grundtips nummer ett.. ät 2-3 lagade mål mat om dagen, från de bästa råvaror du kan finna.. ät inget däremellan.. så sköter kroppen energiintaget av sig självt.. via hunger/mättnad.. vi har en inbyggd kalorimätare!

CelsiusT
0

#5 Fast om man inte har inbyggd kalorimätare då?

Jag äter mat som jag själv lagar. Lagar det mesta från grunden av råvaror från svärfars gård eller som min jägare till sambo släpat hem från skogen. Äter mycket frukt och grönt, och väljer ofta rotfrukter istället för potatis/pasta/ris även om jag äter en del sånt också. Såser och tillbehör gör jag själv. Bröd å sånt bakar vi själva eller sambons farmor och är ofta av grövre karaktär.

Jag tror att jag fått lära mig att älska mat från det att jag var barn. Jag har fått lära mig att man alltid måste äta upp. Jag har fått lära mig att det är ljuvligt gott att sitta och möla i sig resterna efter middagen innan man lämnar bordet. Jag har fått lära mig att mättnad inte är en orsak att sluta äta. Jag har fått lära mig att mättnad alltid går att förbise för att kunna stoppa i sig resten. Istället för att lära sig att känna efter när man är mätt och då sluta äta så har jag fått lära mig att mättnad är en känsla blott och den är dålig att känna för då får man inte i sig tillräckligt av allt det goda.

Zepp
1

Du är ju då trots allt medveten om problemet.. och vad problemet består utav!

Varför tar du inte tag i saken.. du har ju själv lösningen.. och den är inte heller svält!

Jag har heller inga som helst problem att överäta.. men har lärt mig att man kan plocka det goda i maten och strunta i bukfyllan.. och att mat faktiskt är godare om man har hunnit bli hungrig innan man satt sig vid bordet.

Du har oxå en inbyggd mätare men väljer att bortse från denna.. det är ditt val.. men du kan oxå välja att lyssna på den.

Sådant har självklart konsekvenser, man gör inte som andra vill, man äter inte alltid som andra vill.. sådant är såklart socialt jobbigt.. men det är din hälsa det handlar om.. du gör dina val.

Pelle Långlös
0

I filmen säger dom att man skall äta (dricka) vatten, fibrer och protein. Bröd är kolhydrater tex.

MVH Ylva Blomma
* Bloggen om mitt liv *

CelsiusT
0

#7 Eh, ja det är väl just att ta tag i problemet som jag försöker?! Jag försöker här igenom att ta reda på hur stor en normal portion är! Inte svälta mig!! Absolut inte!!!! Det har jag aldrig sagt att jag vill göra. Jag vill äta rätt mängd mat, en lagom stor portion så jag vill mätt och står mig men inte äter i onödan allt för mycket. Men jag vet inte vad rätt mängd mat är och därför frågar jag. 

Hade jag frågat angående min hund så hade det inte varit några problem, då hade man sagt ca 2-3% av hundens kroppsvikt. Efter det så går det att mäta upp mängden mat och ge rätt mängd. Skulle vilja att det gick att säga på ett ungefär hur stor en portion är för en vuxen kvinna på samma sätt som man gör för en hund.

Zepp
1

Beror i stor utsträckning på hur stor du är och din aktivitetsnivå.

Har för mig att man brukar säga att normalt ligger någonstans mellan 25-30 Kcal per kilo och dag.

Proteinbehovet på minimum 1 gram per kilo och dag.. i snitt.

Eller så får man höfta till det lite.. då brukar det sägas.. en handflatestor kött/fisk/fågel- bit tre gånger om dagen.. mest för att ha som riktmärke, man kan äta annat oxå som ägg/ost, mejerier.

Till det tar man en knytnäve grönsaker/rotfrukter och typ 1-½ dl sås/sky/röra.

Tar man fetare sås minskar man på rotfrukterna, tar man rotfrukter minskar man på fettet.

Sen så prövar man sig fram.. du kan ju vara väldigt aktiv, då behöver du mer än 1 gram protein om dagen.. således något mer än handflatan.

Är du en liten stillasittande kvinna så kan det räcka med något mindre än handflatan.

Fett och kolhydrater är i princip energikällor, protein är byggstenar, vitaminer och mineraler samt salt är essentiellt.

Mimmi
0

Köp mindre tallrikar! Många har blivit uppfostrade till att tänka att det är oartigt och dåligt att lämna mat på tallriken, och sådant sitter kvar. Med mindre tallrikar tvingas du ju till att ta mindre portioner, och kan samtidigt äta allt på tallriken. Att verkligen försöka äta ordentligt med grönsaker till varje måltid är också viktigt då grönsakerna ju också tar plats och leder till att man tar mindre av allt annat.

Tänk även på att äta långsamt så att du hinner känna när du blir mätt. Det tar ett tag innan kroppen hinner "känna av" maten och skicka ut mättnadskänslor. Drick även ordentligt med vatten, det mättar också.

Som regel skulle jag nog säga att du kan säga till dig själv att aldrig ta en portion till, för det behöver man faktiskt i princip aldrig.

Det är alltid svårt att bli av med gammalt tänk som sitter i ryggraden. Det krävs mycket självdisciplin. Har du någon som kan hjälpa dig genom att påminna och ifrågasätta? Det kan hjälpa mycket.

Här hittade jag en tallrik som ska hjälpa med matmängden, det kanske är något för dig? http://www.hallavikten.se/kopsida

Denna kommentar har tagits bort.