Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikettkost
Läst 4119 ggr
rudyC
0

nattjobb

för nästan ett år sen så började ja jobba efter att ha varit soffpotatis i 1,5 år
jobbet var tungt och i och me det så gick ja ner nästan 10 kg och efter byte till att annat så gick jag ner 3 -5 kg till

super lycklig och snygg som fan kände man sig

och nu till dilemmat… alla kilona börjar komma tillbax 😭
då jag jobbar som lastbilschaufför och inte hanterar gods så mycket som jag gjorde förut så har jag gått upp i vikt och det hjälper inte så mycket att man jobbar natt från 15.30 -05:00 varje dag
jag försöker att träna åtminstånde 1 gg/v jogging och lite styrke träning men det är ju det me maten och tiderna…

nån som har lite tips på hur man skulle kunna bära sig åt?
försöker att äta nyttigt men tyvärr så är hamburgare eller kycklingburgare det som ligger lättast till hands

försöker att köpa sallad på ica när ja åker förbi men det är inte alltid dom har det

och det där med att laga mat själv blir inte av då jag dessutom pendlar 40 min till jobbet måndagar är okej det är då jag försöker att träna men sen resten av veckan är det ju kört för då är man ju totalt slut då det inte blir mer än 7 timmars sömn…

ManU77
0

Det där med nattjobb är klurigt. Jag jobbar själv nätter med att köra taxi. Det är absolut ett stillasittande arbete. Jag gick upp en massa i vikt när jag började, men med rätt mat (LCHF) har jag lyckats vända på det hela och gått ner i vikt istället. Det går långsamt (mycket långsammare än när jag jobbade dagtid), men all viktnedgång i mitt läge är bra.

Jag har gjort så att jag äter inte på nätterna. OM jag blir hungrig, vilket inte händer så ofta, så håller jag mig ändå tills jag kommer hem. Då äter jag en lätt frukost eller dricker bara en kopp te, sedan sover jag och när jag vaknar äter jag en ganska blygsam lunch. Middag däremot… då äter jag rejält (inte så jag mår illa eller så, men en ganska stor portion) och det hjälper mig att klara mig över natten.

Träna gör jag en gång i veckan, enligt en metod som heter HIT (High Intensity Training). Det är riktigt tung styrketräning som man bara ska göra en gång i veckan. Passet tar ca 15-20 minuter, så det är perfekt för oss som har ont om tid. Fördelen med styrketräning är att du bygger muskler, vilket hjälper att förebygga problem med rygg och axlar (något jag själv känner behövs med tanke på mitt jobb). Dessutom förbränner muskler energi även i vila, så det är såklart bra. Styrketräning ökar dessutom musklernas insulinkänslighet, vilket även det är positivt.

Den långsiktiga lösningen, för mig iallafall, är dock att hitta ett dagjobb. Det tror jag kommer göra underverk för min hälsa och min viktnedgång.

rudyC
0

tack … ja ska ta och testa det…
min nackdel är att ja vill jobba nätter så det är ju bara att börja hitta nått som funkar =)