Att tillreda maten med råvaror som är ursprungliga och äkta dvs inga hel eller halvfabrikat. Tex köpa kött istället för korv som har en massa annat i sig. Nötter och frön istället för fett osv.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Något jag funderat över angående Eat Clean, är om typ buljongtärningar, och produkter som philadelphiaost räknas som "clean" eller är det bara sån mat man tillagar från grunden som är "clean"?
I många produkter, som exempelvis ost finns e-nummer tillsatta, därav undrade jag om det även gäller dessa produkter.
Jag skulle inte kalla philadelphiaost eller buljong för clean. Men buljong och färskost är vansinnigt lätt att göra själv. Buljongen kan man göra en storsats av och stoppa i frysen.
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
För några årsedan fick jag iden att inte äta något som hade e-nummer i. Det var en hel del jag inte kunde äta insåg jag. Det är intressant att se hur mycket e-nummer som finns i färdigproducerad mat.
Så som jag förstått "clean eating" så är det att man äter sådant som växer och finns ute i naturen, och undviker sådant som är producerat av människor. På så sätt blir det lätt att förstå. Frukt, grönsaker, potatis osv är clean eating, där är däremot inte fiskpinnar, buljong, korv, chips etc…
De flesta som kör clean eating äter otroliga mängder frukt och grönsaker, samt nötter. Funeralformyfat kör clean eating: http://funeralformyfat.tumblr.com
Luneri, det är inte alla e nummer som är dåliga
Nejdå, det känner jag till.
Det var bara nåt jag fick för mig den gången att inte äta något e-nummer. Det finns ju naturliga e-nummer också.
Nu orkar jag inte bry mig om det, och tror inte det är någon stor hälsorisk, om man inte överäter av något e-nr, eller äter mycket mat som innehåller mycket av det. Jag äter ju väldigt mycket tillagad mat, framför halv- och helfabrikat.
Det enda är isåfall att jag försöker undvika glutamat, och som jag tittar efter i produkter.