Gryta
Jag har bestämt mig för att jag minst 1 gång varje vecka antingen ska smaka på något jag aldrig ätit förut alt. laga något jag aldrig lagat förut.
Förra veckan gjorde jag en gryta som min pojkväns föräldrar brukar göra som jag skulle vilja tipsa om här. Jag hade inget exakt recept utan visste bara vad som skulle vara i grytan men så här gjorde jag:
Grytbitar av nötkött ca 400g
1 Aubergine
1 Morot
4 Små tomater
2 Röda paprikor
1 stor lök
2 vitlöksklyftor
Först i med lite smör/olja i en kastrull/gryta och bryn köttet. Sedan i med löken en sväng innan resten ska i (alla grönsaker ska hackas först). Då ska det bokstavligen bara få stå och puttra på låg värme i 1,5 timme eller så. Det behövs alltså inget extra vatten eller buljong, all vätska och smak kommer från köttet och grönsakerna. Lite salt och peppar vill man ju dock ha i också ^^.
Hela grytan blev ungefär 4 portioner (i alla fall för mig) och när jag räknade på det så innehöll den totalt runt 950 kcal. Vilket ju blir mindre än 250 kcal/portion. Köttet står då för 600 kcal i grytan och ca 50 kr. Grönsakerna tror jag inte kostade mer än max 20 kr.
Så för att sammanfatta, mindre än 250 kcal och 18 kr per portion. Om man vill köra vegetariskt så blir det väldigt mycket mindre.
Blixten på kameran gjorde att det inte alls ser så aptitiligt som det är tyvärr haha.
Vad får du för energivärde per 100g, som säger mycket mer än portionsvärdet? En portion för dig kan vara väldigt annorlunda en portion för mig. :)
I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet
Kollade inte det men du kan ju själv kolla upp ungefärlig vikt för alla ingredienserna :) Så vet du i runda slängar hur mycket det rör sig om i alla fall. Det är en vanlig matdked i skålen på bilden så det kanske ger dig ett hum om hur stor portionen är också. ^^ Skålen är dock djupare än den ser ut >
Nja, inte utan att veta hur stora grönsakerna är. :D Såväl morötter som aubergine som paprika varierar väldigt i vikt beroende på storlek. Och vitlöken ska vi inte prata om! Det finns klyftor på en vitlök som väger mer än det dubbla av en annan klyfta på samma lök.
Är "små tomater" körsbärstomater eller mindre varianter av de vanliga? På ICA säljer de småtomater som jag skulle räkna som körsbärstomater, men det är av annan sort, så de är småtomater istället. Sånna småtomater brukar jag äta som alternativ till smågodis.
Ebmfh
Trollcaféet
Det var därför jag skrev ungefärlig vikt så att du vet i runda slängar ^^. Jag menar små "vanliga" tomater :) Jag kan väga nästa gång jag gör grytan, tycker själv att det vore kul att veta hur mycket en portion väger. :)
Gick tillbaka till sidan där jag räknade ut kcal på hela grytan och det jag vet säkert är:
405 g nötkött
268 g aubergine
239 g röd paprika
Jag utgick nämligen från kvittot från när jag köpte grejerna eftersom att jag glömde väga allt innan det åkte i grytan. Jag skrev också:
150 g lök
150 g tomat
100 g morot
Det var uppskattningsvis efter hur stora grönsakerna var och vad den totala vikten var för alla t.ex lökar jag köpte (köpte mer lök, tomat och morot än vad som fick åka i grytan).
Så i rå form vägde alla ingredienser runt 1300 gram, kan ha varit något mindre. Grytan tillagades med lock på så i stort sett all vätska stannade kvar i grytan, vet dock inte om vikten kan förändras på annat sätt under tillagningen. 
Det blev för övrigt 892 kcal men då räknade jag inte med stekfettet till köttet och löken.
Okej, jag väger allt jag har med när jag lagar mat numer, för att få fram korrekta proportioner och kunna räkna ut energivärden. Det blir en vana tillslut. ;) Sen räknar jag ut hur stor del av totalvärdet som är var ingrediens och får så fram energivärdet per 100g direkt.
Tex var helgens mannagrynsgröt 8.9% mannagryn och 91.1% mjölk. :D
Ebmfh
Trollcaféet
Låter mumsigt.
MVH Ylva 
* Bloggen om mitt liv *
Mmm, detta ska testas! Dock med extra vitlök 😃