MÅSTE gå ner NU!
Jag har så många gånger klagat över min vikt och sagt "ja ska gå ner" men sen sitter jag ändå där med min chipspåse eller pommes frites.
Hallå! att de ska vara så svårt att låta bli!…
Men nu SKA jag verkligen gå ner i vikt. Ska gå massor med promenader varje dag. Önskar jag hade en hund så jag blev "tvingad" att gå ut.
Hur gör ni? vet också att det handlar om maten. Men kan aldrig komma på nåt gott och lätt att göra som mättar. Tips?
Jag har exakt samma problem. Jag äter något onyttigt VARJE dag. Det har blivit som ett beroende. Men i veckan ska jag detoxa, alltså rensa kroppen på slaggprodukter och sedan sätta igång och få ett hälsosammare liv :)
För mig funkade det att peta bort kolhydraterna, då försvann mitt enorma sötsug rätt omgående. Befriande!
Sen funkar det nog inte för alla men om man som jag har svårt att bara minska på portionerna och inte äta godis så är det värt ett försök.
ja dricker läsk varje dag (pepsi max).. är som kaffe för mig
Det går inte riktigt att jämföra kaffe med pepsi max. Det ena är fullproppat med onödiga saker, det andra inte. Hur mycket läsk per dag blir det?
Önskar också att jag hade en hund som tvingade mig att gå på promenader.. har iofs en katt med behov av koppelpromenader, men det är inte samma sak då man går en bit - står stilla länge - går en bit - står stilla - går en bit till - står stilla en stund igen, med en katt, med en hund skulle man kunna gå raska promenader fler ggr per dag….
Jag dricker väl en halv liter pepsi max per dag ibland mer.
Det viktigaste vad gäller hälsa är det psykiska. Allt för ofta bannar man sig själv för sin inaktivitet eller 'brist på diciplin' istället för att peppa sig själv och försöka se fram emot andra saker än att äta(exempelvis).
En sak som jag har märkt alltid tar död på all form av motivation är "måste". Gör något du tycker är kul och som samtidigt har med rörelse att göra. Till exempel något så stillastående som yoga kan få dig att svettas floder och göra att du kort och gott mår bättre utan att ens gå utanför dörren.
Vad skulle du vilja göra? Träna? Vilken typ av träning passar dig? Vad tycker du är kul? Var vore kul att prova på? Vill du testa ett nytt vegeterianskt recept varje fredag? Vad vill du GÖRA?
#6 Försök dricka något annat stället och max dricka 0,5-1 liter/vecka istället. Tror det går lättare att gå ner då. 🙂
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Saker som mättar bra är matvete, matkorn i stället för ris, och färdig nyponsoppa. Kanske med en grov knäckebrödsmacka till med bara pyttelite smör på. Drick också mycket vatten.
Jag vet inte hur du äter annars, men man ska inte hoppa över frukosten i alla fall :) Började med viktväktarna denna vecka och började samtidigt äta frukost. Vilken skillnad det gör, man är inte vrålhungrig när det är dags för lunch utan man äter mindre under hela dagen om man startat med en bra frukost :-)
Sen är det bra med mat som mättar, kan man byta ut till fullkorn så mättar det bättre. T. ex fullkornspasta, råris osv. Det är också bra att äta enligt tallriksmodellen, halva tallriken med grönsaker, en fjärdedel protein och en fjärdedel kolhydrater. Och då inte ta om mer mat, utan är man fortfarande hungrig så tar man mer grönsaker eller en frukt till :-) Det är också viktigt att äta regelbundet, frukost, lunch middag samt ett mellanmål brukar vara lagom. Då håller man förbränningen igång, är inte superhungrig mellan målen och småäter därför mindre :-) Det är inte krångligare att laga nyttig mat, bara man inte har i massa creme fraiche, grädde osv kan man äta som vanligt, bara mindre portioner och med grönsaker :-)
Hälsningar Malin <3
Medarbetare på Marsvin ifokus
Min hemsida
Apropå läsk har jag jag definitivt haft ett milt beroende förut men när jag hade en läskfri sommar upptäckta jag att oftast kunde stoppa läsksuget med kolsyrat vatten om inte det fungerar för dig kanske du kan gå över till burkläsk de rymmer mindre än flaskorna och då kan det vara lättare att få ner mängden.
Generellt mattips byt en del eller allt av pasta/ris/potatis till grönsaker det minskar kcal samtidigt som man fortfarande får en full tallrik.
Jag trodde att jag skulle vara superhungrig i början när jag gick från 2500-4000 kcal om dan till 1200-1800 beroende på om jag tränar eller inte men i och med att jag fördelade kcal på 5-6 tillfällen snarare än tidigare som 2-3 så har jag faktiskt varit hungrig mer sällan nu när jag äter mindre :)