Matförändring m.m
Hej!
För cirka 3veckor sen började jag träna ca 3 ggr i veckan där jag crosstrainar ca 20minuter och sedan styrketränar antingen ben/rumpa eller armar.
1. Nu till det jag tycker är konstigt, jag har fått ett konstigt begär av ost som jag inte haft innan.. alltså jag kan kolla i kylskåpet och känna f*n va gott de hade vart med ost och tar fram hyveln och skär mig några bitar och äter… sen orkar jag inte heller en burk cola/fanta etc längre, och inte heller ett helt glas med dricka.. vad händer?
2. Jag har inte ändrat min kost förutom att jag provat lite nya saker och sånt och kanske äter lite mindre och kanske en gång mer om dagen och kan bli hungrig ganska fort.. och jag undrar när jag bör se resultat på min träning, (tycker inte jag ser så stor skillnad förutom att jag är tröttare på gymmet och har lite mer muskler i armarna)
Har som sagt tränat i 3 veckor.
1. Är det egentligen fett och salt du har sug efter? då saknas proteiner, din kropp vill bygga muskler och ber dig om mer byggmaterial. Kyckling, fisk, bönor, keso, kvarg med mera funkar bra.
2. Vad är målet med din träning? Bygga muskler eller gå ner i vikt/tappa fett? Det låter som att du blandar och det brukar inte bli så givande alls. Dela upp det i perioder och anpassa kosten därefter.
#1 ååååååh att jag inte tänkte på de! min pojkvän sa nåt om att han alltid dricker protein dricka efter ett styrkepass!
aah, har fått många tips om kvarg, är de verkligen gott?
2. Jag vill bygga LITE muskler för jag är så svag och slimma till kroppen samt bli av med 1-3 cm runt midjan
Angående kvarg så ingen aning, har inte testat ännu 😛
Du får dela upp träningen och fokusera på en del i taget så kommer det nog att gå lättare. (Typ ligg på kaloriunderskott och konditionsträna i någon vecka tills önskad fettmängd/antal cm är borta, sen äter du mer fokuserat för muskelbyggande och tränar/bygger tills du är lagom slim och nöjd). 👍
Notera dock att jag är rätt ny inom ämnet själv, det kanske dyker upp någon med bättre råd. Men på ett ungefär iallafall.
#3 hmm, så om jag förstått rätt så ska jag inte konditionsträana och styrketräna samtidigt? :p
#4 Precis 🙂
Angående kvarg så är det ganska torrt och äckligt om man äter det naturellt. Jag brukar blanda ut det med lite vatten för bättre konsistens och sen tillsätta fun light saft för smaken. Blir som yoghurt ungefär.
#5 Hmm, okej, då får jag se till att konditionsträna massor nu då så jag hinner bli lite slimmare till sommaren :p
#6 Okej, som de flesta säger då :)
Det finns kvarg med citron och hallonsmak att köpa. Smakar som riktigt tjock yoghurt, mannen åt det härhemma men jag fick inte ner det blev för fett i min smak.
Kvarg i sig är inte särskilt gott, men jag mosar alltid i en banan. Protein och kolhydrater i ett, perfekt!
ronjanyman.se
Instagram: Ronnybonny
Kvarg är ju så jäkla gott :o Milavis mycket bättre än exempelvis yoghurt också! Var inte rädd för fett! En kost med mycket protein och fett och inga kolhydrater är mer optimal för många att tappa vikt med än med protein + kolhydrater och inget fett. Kolhydrater är vad som gör folk överviktiga, inte fett.
#10 Nej, kaloriöverskott är vad som gör folk överviktiga.
ronjanyman.se
#11 Obviously, men det jag menar är att medel svensson som är överviktig beror till 90% av att denne äter alldeles för mycket kolhydrater av den sämre sorten(pasta, potatis, socker, choklad osv). Har aldrig snackat eller läst om någon överviktig som är överviktig pga överkonsumtion av broccoli, blomkål, grönsaker, kvarg, kesella mm?
De snabba kolhydraterna mättar i princip inte alls = äter alldeles för mycket eftersom folk inte kan behärska sig, så vi har båda rätt :p
Tack för era tips! :) Fortsätta komma med bra tips och tricks! :)
#12 Precis, men att sätta kolhydrater = övervikt var det jag reagerade på.
ronjanyman.se
Jag tror en smoothie med 1 dl yoghurt(naturell of course) 1 dl lättmjölk, 1 banan, proteinpulver och ca 1 dl blåbär skulle göra susen direkt efter din träning! Jag var själv med i programmet du är vad du äter med Anna Skipper och vad man än kan tycka om henne och programiden så funkar den faktiskt. Jag gick ner 8 kg på de veckorna och gjorde inga jätteförändringar. Behövde inte träna som en idiot och förändrade inte kosten nämnvärt heller. Alla de där löjliga äckliga drinkarna hon gör är ju mest för show så det skippar man ju. Men att skippa läsk och godis givetvis och sedan äta ordentlig frukost och en rejäl lunch. mellanmål och sedan middag lite lättare t.ex. olika Soppor. Anna var väldigt mycket för smoothies. Vilket kan kännas märkligt för det är mycket kalorier i. Men man ska inte räkna kalorierna i hennes dieter. T.ex. en lunch kunde vara kyckling med ris och kycklingen stekte man först i småbitar, lite buljong, lök och soja att koka in det i och som lite sås. Och så ris till. Hur gott som helst och enkelt. Gick powerwalks med stavar och tränade lite på gym, men enligt anna räckte det med pw. Har även provat iso-dieten, köpte den boken billigt i pocket 50 kr från adlibris. Mycket god och enkel mat att tillaga. Man går ner 1 kg i veckan av att bara äta enligt den. Där är mellanmål både på för och em. Mina favoriter var Keso med äpple eller blåbär Eller matlagningsyoughurt med blåbär och nötter. Det låter äckligt men det blir gott. Gick ju såklart upp allt jag gick ner med anna skipper…och lyckades inte fortsätta med iso heller trots viktnedgång. Jag är inne i en fas där det mesta känns meningslöst och har fastnat i en limbo av håglöshet. Orkar inte ta tag i nåt trots att jag faktiskt ärligt tror att jag mår bättre av viktnedgång eftersom jag inte mår bättre av att se mig själv med dubbelhakan och aldrig kan köpa kläder för det finns inget som passar en person som är 160 lång och strl 42/44…många bekanta har kört genvägen magop men jag är inte tillräckligt fet för det…och det känns ändå som en ganska dum genväg. Det går faktiskt för egen maskin att göra detta men man måste ha orken. Både annas metod och iso funkar. FÖr din del som sagt, så gör en smoothie och ta med. Eller som sagt, keso och blanda i äppelbitar, blir sött och gott. Perfekt mellis och bra efter träning. Du kan givetvis köpa såna proteindrinkar färdiga faktiskt, och hälla i dig efter träning. Men keso är faktiskt billigare och mera "naturligt" än proteindrinkar. Tror ditt sug kommer sig av att du tränar mycket och inte äter riktigt rätt. Du får inte i dig det du behöver. Man ska INTE vara rädd för fett! Du måste äta fett för att förbränna fett annars går dina muskler åt i förbränningen istället…