Rädd för att gå ner i vikt
Hej allesammans!
Jag är ny här och vet inte om detta är rätt forum att ställa min fråga i. Jag har aldrig varit överviktig och är inte det nu heller. Snarare tvärtom så har jag tidigare varit sjukligt underviktig utan att ha haft någon ätstörning för det.
Sedan några år tillbaka så har jag ökat massor i vikt och nu är jag normalviktigt. Det jag dock har märkt mer och mer är att jag har blivit livrädd för att gå ner i vikt. Om jag inte äter på ett par timmar så får jag nästan panik. Blir jag det minsta hungrig när jag är på stan så måste jag gå in till närmaste matställe och vräka i mig en meny för jag är rädd att om jag väntar tills jag kommer hem så kanske jag gått ner ett par kilo (vet att det låter helt ologiskt men min rädsla tar över hela mitt liv)
Min rädsla handlar INTE om att jag är rädd för att se en förändring, den handlar om att jag är rädd för att bli sjukligt underviktigt. Minsta kilo jag går ner ger mig panik. Jag väger mig ca varannan dag för att vara säker på att jag inte tappar något. Tappar jag minsta lilla så börjar jag frossa i godsaker.
Har kollat runt lite på nätet och hittar ingen med samma problem. Är jag den enda tro?
Jag är 163 cm lång och väger 63.5 kilo. Jag vill träna och bli "fit" men min rädsla för att gå ner i vikt hindrar mig lite. Jag är rädd för att om jag börjar minska och trixa med kosten så kommer jag minska i vikt och det vill jag verkligen inte.
Någon som har några tips??
Ta hjälp av en dietist, finns på din vårdcentral. Så kan hon hjälpa dig med rätt kost så du håller vikten även om du tränar. Ett seriöst gym har också coacher som kan tipsa om vilka maskiner eller pass som passar dig och de borde även kunna ge kostråd. Men en dietist tror jag ändå vore bra då hon verkligen kan se över vad du behöver. Ett sånt. Besök är ju inte särskilt dyrt heller. På viktklubb.se kan du bli medlem o där fins ett bra diagram där man ser hur mycket man ska äta för att gå ner eller behålla sin vikt. Där kan du också lägga in träning. Men skulle också vilja tipsa dig om att prata med någon kbt terapeut? Även om du inte lider av ätstörningar så kanske det är en form av tvångstankar? Kan vara skönt att prata med något och få bukt med de Hr tankarna då det verkar påverka ditt liv. Det är inget fel i att gå och prata med någon,det borde fler göra,det är lite tabu,om att man blir stämplad då. Det är n väldigt bra hjälp att sorter sina tankar och en bra hjälp för alla när livet ibland går på lite tomgång,att kicka igång livet lite. Lycka till!
Många träningställen har instruktörer som hjälper till med träningen. Berättar man att man vill bygga muskler och inte tappa vikt så hjälper de en.
Men kanske ska du söka hjälp för din rädsla, den låter inte hälsosam.
Tack så jättemycket för era svar. Jag har gått i terapi i väldigt många år på grund av att min start i livet inte blev den bästa. Går nu hos en superbra psykolog sedan september förra året. Dock har jag aldrig nämnt detta problem för henne så kanske jag borde göra det. Tack igen!
Tycker jag verkligen du ska göra om du har en superbra terapeut. Hon kan definitivt hjälpa dig! NÄr du sen börjat jobba med dom tankarna, så ta hjälp av en dietist så du får tips o råd om vad du kan äta för att hålla vikten. Lycka till!