Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikett: allmänt-viktsnack
Läst 2984 ggr
Nali
0

Hjälp med viktnedgång

Hej! Som vissa vet så håller jag på med träning och viktnedgång. Jag har gått ner 11 kg på 6 månader och har fortfarande en hel del att gå ner innan mitt mål. Jag är medlem på andra träningssidor och hjälper för tillfället några personer med vikt nedgång. Så jag tänkte om jag erbjuder hjälpen där så varför inte här? :) Det enda du behöver göra är ha viljan att ändra på dina vanor och vara motiverad till det. Jag pratar helst genom Kik (en iPhone/android app) då jag alltid ser meddelanden snabbt där. Min kik är: Nalix8 Att PMa mig här går också bra men då är det risk att svaren inte kommer lika snabbt. Jag finns annars på Skype eller Facebook (fråga i PM efter namn). Jag svarar gärna på frågor i kommentarer här också om viktnedgång eller annat som har med träning/kost stt göra :)

Nali
0

puttar detta :)

tinat1981
1

Hej Nali :)

Jag har precis köpt ett löpband där jag till en början går snabbt i 20 minuter per dag. Blir svettig och andfådd.
Är rädd för att gå ut för hårt, då jag i regel tränar ihjäl mig under veckor för att sedan sluta..

Nu finns det ingen som helst orsak till att inte träna heller :) Har inget egentligt mål på hur långt eller hur länge jag ska träna, det enda är att jag till slut ska kunna sticka ut och löpa. Tror löpning i naturen är den bästa medvinden mot allt. 

Jag vet att det inte finns några genvägar men du kanske har tips åt mig som gör att man får en kickstart? Om man redan första till andra veckan märker skillnad så blir man motiverad och orkar så mycket mer.

(Tänk om man fick en chans att gå ner typ 20 kilo direkt, undras om man hade haft kvar det år senare? :)

Hör av dig om du har tips, tack snälla :) Ha en go söndag!

Det är dags att börja leva det liv du vill leva Hjärta

TjockaBerta
1

Det är så svårt att få i sig tillräckligt med vätska tycker jag. Dessutom blir det ganska många kalorier eftersom jag inte dricker vatten.

Jag har försökt i så många år men det går inte att dricka vatten. Jag tycker inte det är gott och om jag häller upp ett glas så dricker jag bara några klunkar. 

Hur ska jag någonsin kunna lära mig detta. 

Det skulle nog göra mycket för vikten bara det för nu räknar jag med att jag dricker ungefär 500kcal per dag. (Hoppas det inte är ännu mera)

Förr när jag var riktigt smal så drack jag helt enkelt för lite, alltid, och det är ju inget alternativ nu tycker jag.

Det mesta dricker jag till maten. Då är jag supertörstig för att jag inte druckit ordentligt på hela dagen.

>>>Malum domesticum<<<

Nali
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#2 Vad kul att du är motiverad till att träna! =) Precis som du själv nämnt ska man inte träna ihjäl sig själv och aldrig se det som en plikt att träna utan att ha kul. 

Något som är väldigt viktigt vid viktnedgång är ju kosten. Många människor tänker ''Börjar jag träna går jag väl ner i vikt och det är väl bara det''. Men kosten är också väldigt viktig. 

Vi människor har ju lätt att glömma vad vi lär oss i skolan 😃 Men oftast är det inte svårare än tallriksmodellen. Många människor börjar kasta ut grönsaker när de kommer upp i tonåren och detta förblir en vana. Istället för att ha halva tallriken full med grönsaker kanske man vräker på med pasta eller andra kolhydrater.

Personligen har jag själv valt att kasta ut allt ''skräp'' så som godis, chips, choklad, ketchup, såser, snabbmat etc. men om man vill kan man hålla sig till det vi en gång hade som små, nämligen lördagsgodis.

Jag hoppas du förstår hur jag menar, äter du nyttigt och hälsosamt mår du bra vilket kommer löna sig i längden.

Vad gäller träning så vet jag ju inte hur länge du har tränat nu men du kan prova att springa i intervaller. dvs. går i 1 minut på egen önskad hastighet och joggar/springer 1 eller 2 minuter i önskad hastighet. Detta chockar kroppen lite men gör också så att du svettas mer. 

Jag rekommenderar dock 🤫 att du följer vad din egna kropp säger. Orkar du inte mer så sakta ner eller gå av löpbandet. I början kommer pulsen och blodtrycket upp väldigt snabbt och detta förbättras med tiden.

Kom ihåg vad du siktar emot och heja på dig själv ! 🙂 Du kan göra en motivations lista med presenter åt dig själv vid varje 1, 5 eller 10 kg om du vill eller så kan du ha en lapp någonstans du ser varje dag och för varje dag skriver du ner en ny sak om varför du vill ha ett hälsosammare liv.

Har du fler frågor så är det bara att fråga :)

Nali
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

För lite vätska i kroppen är något jag också handskas med. Precis som du är jag urdålig på att dricka vatten men jag dricker inget annat än vatten vilket gör att jag får väldigt lite vätska i mig. 

Det jag märkt i och med att jag börjat träna är att jag dricker väldigt mycket vatten under träningen då man lätt blir varm och svettig behöver kroppen vatten.

De dagar jag inte tränar försöker jag dricka så mycket vatten som möjligt. Vi har också väldigt stora glas vatten från IKEA om du vet vilka jag menar? Jag brukar alltid hälla upp vatten i ett sådant glas när jag äter och ibland bara under dagen och då säger jag till mig själv att ''Nu måste du dricka detta, du får fin hy, du mår bättre och det är bra.''

Självklart tvingar jag inte i mig vatten så jag spyr men jag försöker verkligen påminna mig själv så ofta som det går.

Om du gillar kolsyrat bordsvatten bättre så går det också bra :) 

Det här med vatten är inte alltid så lätt men det gäller att sparka sig själv i baken lite då och då 😉