Coca cola zero?
Hur är det med Coke Zero? Visst är det få (inga?) läskedrycker som är är nyttiga men om man skall unna sig något till kvällen nu när jag är ensam hemma, är Coke Zero (0,5 l) OK? Andra tips?
Zero är ju en lightläsk och lightprodukter ska man ju undvika, så nej den är inte bättre än annan läsk :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#1 det är ju skillnad mellan lightprodukter(låg sockerhalt) och lightprodukter(låg fetthalt).
Är sötningsmedel bra för dig? Nej!
Är sötningmedel dåligt för dig? Kanske, om det triggar sockersug, inget annat är bevisat.
Så om din light-läsk får dig att dricka mindre socker(juice/läsk/"sport-dryck") så anser jag att det är helt ok.
#2 Nej sötningsmedel är inte bra:) Men där jag har läst är zero samma sak om lightläsk:)
Fast enligt definitionen sötningsmedel så ingår ju även socker och det är verkligen inte bra så där är vi helt eniga :D
#4 Sant
Men zero skall tydligen inte ha socker? Jag hänger inte med. haha.
#6 I läsk finns antingen socker eller sötningsmedel :)
åfan, bra att jag redan köpt zero då :/ skit
Zero är enl. mig en miljard ggr bättre än sockerläsk, är inte själv så aspartamrädd sålänge som det inte sker för ofta. Försöker dock byta helgsläsken mot ramlösa alt. loka istället, kanske det kan vara något för dig?
Lightläsk är ju i stort sett fritt från kalorier därmed så är det inget som gör att du går upp i vikt (kaloriintag - kaloriförbrukning). Däremot beror det på hur känslig man är med tillsatser, vissa anser att sötningsmedel är skadligt för kroppen, jag är dock inte övertygad.
Viktväktarna har ju till exempel 0 points för lightläsk (vilket betyder att de tillåter ett fritt intag). Både Cola Light och Cola Zero är lightläsk (även t.ex. Pepsi Max).
#9, #10, #11 - Tack för tipsen! Blir nog en kompromiss = Zero om något men inget jag ska dricka varje dag för att det känns som om den är bättre. Loka är gott, skall nog satsa på det också! Och är det partaj blir det lite zero 
#10 Åh vad bra, då kan jag dricka min pepsi max :D

Light produkter är bra för dig som har diabetes. Och det är inga problem för människor utan diabetes och med diabetes. Det är inge farligt. Du kan dricka zero. Men jag skulle rekomendera pepsi max det är godare ;)
Jag var helt beroende av cocacola men lyckades gå över till zero. Nu tycker jag den är supergod även om första var äcklig..fyllig smak o vanlig cola Smakar bara sockervatten. Men ingen läsk är bra i längden åkare..ska sluta o dricka vatten istället. Gillar dock ej kranvatten Så det får bli bubbel trots att det inte är bra för miljön. Läste det nånstans att man inte ska köpa vatten på flaska :/
Det råder delade meningar om de olika sötsningsmedlena.
Jag vill påstå att läsk med sötningsmedel är mycket bättre i liten mängd än en läsk med socker. Men som med allt gäller det att inte överdriva konsumtionen.
Men som fler skrivit kan sötningsmedel trigga igång sötsuget. Så man får se om man klarar av att dricka det.
Och ur kalorisynpunkt är det ju ingen fara att dricka litet.
Oh har missat det med att det triggar sötsuget,jag har stora problem ed sötsuget..eller bara äta nåt..om nu,blev jättesugen på digestivekex med Philadelphia ost o soltorkade tomater! Bara för jag är på en sajt o tänker på mat..för vem tänker inte på mat närmande försöker gå ner?
#17 MAtsug kommer man i princip aldrig ifrån. Det gäller bara att välja bra mat som gör att man inte blir sugen om man inte är hungrig.
Fast det stämmer inte riktigt det heller. Matsug får jag oavsett om jag ätit en väldigt väl genomtänkt frukost, mellis lunch, mellis kvällsmat…jag kan vara mätt oh ändå få sug. Det är något helt annat .Därför jag blir så irriterad på alla dessa LCHF o viktväktarna osv. Att man får äta så mkt att man aldrig blir hungrig. Som om aldrig hungrig är = slippa sug?? För så är det INTE :( Jag är ett levande bevis på det. Jag blir sugen på både sötsaker och på att äta något helt enkelt.
Olika mat skapar sug. Så äter man rätt mat försvinner sug. Sedan kan det ickså handla om att det sitter i huvudet. Och då kan man behöva hjälp att börja tänka rätt
i mitt fall handlar det nog om någon sorts beroende"sitter i huvudet" då jag vet vad som bbehövs för att äta rätt o även fått hjälp med det.
#21 Där tror jag du får försöka arbeta med det problemet som sitter i skallen. Jag har lite samma problem.. Jag tog bort allt i början. Alltså godis, läsk, chips, kakor etc. Helt stopp i 2 månader. Sen introducerade jag lightläsk. Nu dricker jag enbart cola zero, i värsta fall cola light om det inte finns annat. ;) Vanlig cola går helt bort. Tycker tom den smakar vidrigt! Haha! Och jag som faktiskt var väldigt beroende.
Däremot har jag riktigt jobbigt med sötsug.. Det spelar ingen roll om jag äter balanserat eller inte, är mätt eller inte.. sötsugen finns där ändå. Troligtvis handlar det om nån vana.
Jag bröt den en gång, och råkade hamna där igen när jag fyllde 30.. Så nu har jag skitsvårt att komma ifrån det igen. Dock "bara" choklad. Godis är för sött. Måste antagligen stoppa helt igen. :s
//Ylva-Li
|| Studio Li (foto) ||
Det där med sötsug är så väldigt olika från person till person. Vissa klarar av att dricka lightläsker utan att få extra sötsug av det, för andra fungerar det inte alls. För mig själv fungerar det ibland, men lika ofta blir jag extra sugen efteråt.
Rent kalorimässigt är ju lightdrycker toppen eftersom de oftast är kalorifria. Dock innehåller de ju sötningsmedel och andra tillsattsämnen. Där vet man väl inte riktigt hur mycket skada det gör, om någon alls. Men jag har för mig att man inte rekommenderar mer än 4 liter lightcola om dagen just pga aspartamet. Så om du dricker en halvliter ett par gånger i veckan är det ju inga problem.
LIght är inte farligt. finns inget bevisat. light är bättre för de innehåller inga kalorier.
#25 Beror på hur man ser det.De är inte 100% kalorifria plus att viss sötningsmedel är inte så bra.
#26 Vilket sötningsmedel anser du ha sämre inverkan på kroppen är vad socker har?
Angående kalorier så brukar de innehålla ca 50 kalorier per liter.
#27 Nej absolut inte så mycket! :D
Cola zero har 0. Pepsi max har ca 2 eller nåt sånt fjuttigt. Inte ens mätbart.
Å andra sidan har mitt vatten (sånt där bubbelvatten med citronsmak) 0.5kcal/100ml. Antagligen för att det är riktigt citron i och inte smakämne. Skulle tro att det är nåt liknande för pepsi.
Håller med #25, finns inget bevis att sötningsmedel skulle vara farligt. :) Man trodde det förut, men det är överbevisat för länge sen. Det enda man kunde se var att aspartam i extrema mängder inte var hälsosamt, men då pratade de verkligen och flertalet liter per dag. En mängd det är omöjligt att få i sig.
//Ylva-Li
|| Studio Li (foto) ||
#28 Coca cola zero har 1 kcal/100cl läste jag på någon sida, med dess innehåll.
Jag dricker inte det oavsett så hehe
#27 Hittar inte artikeln nu men den kom upp i en tråd på hälsa har jag för mig, för det är vissa sötningmedel som inte är så mycket bättre osv. Men kommer tyvärr inte ihåg vilket/vilka 😕
Men sedan beror det ju på vilken mängd också osv. Alltså flera faktorer.
#28 Har inte sagt något om att det är farligt heller om du syftade på mitt inlägg jag skrev?
#29 Ja då är det ju inga kalorier att tala om 😃
Jag har läst om sötningsmedel, från båda hållen. Och det mest logiska för mig är att det inte är speciellt skadligt jämfört med socker i samma mängd.
#30 Ja jag med, så svårt att veta vad som stämmer och inte stämmer riktigt ang det 🙂
------------------------
Denna hittade jag när jag googlade:
http://www.expressen.se/halsa/det-har-innehaller-light-coladryckerna/
Kanske intressant att läsa`?
#31 Precis som med allt gällande kost 😴
#31 Japp. Så är det.
Tror du kan dricka en i månaden om du förstår, tror inte det blir så bra om du dricker en var varannan dag. Drick med måtta så blir det nog bra ^^