Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikettkost
Läst 2557 ggr
[amysmatte]
0

hur många kalorier?

Hur många kalorier ska en måltid ligga på?

Zepp
0

Beror på hur mycket du väger och hur aktiv du är.. samt hur ofta du äter!

Man brukar säga mellan 25-35 Kcal per kilo och dag i snitt för en normal person!

Hur som helst så alldrig mer än tillfälligt under 20 Kcal/Kg och dag!

Däremot så skall man om man faktist går ner i vikt och räkna de kalorier man tappar!

Dvs 0,5 kg viktminskning i veckan är cirka 500 Kcal om dagen!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Zureel
0

Det beror ju helt och hållet på hur stora behov man har och hur mycket man tränar. 

Nu när jag jobbar på att gå ner i vikt är ett mål för mig mellan 350-550 beror lite på ett normalstort mål för en kvinna som inte försöker gå ner i vikt kanske är 600-800 och tränar man mycket kanske man behöver mer än 1000 kcal i ett mål sen beror det också på om man äter mellanmål eller inte.

[amysmatte]
0

Jag ska enligt shapeup-appen få i mig 1435 kalorier för en viktminskning på 1 kilo i veckan med motion.

Idag hamnade min middag på hela 657 kalorier! Men jag har ändå inte överskridit 1435 kalorier idag.

Gör det något om man äter mer vissa måltider eller ska alla måltider ligga på samma nivå eller vad man säger?

Läste att en vanlig middag ska ligga på runt 300 kalorier men det känns vääldigt lite?

Är nybörjare så jag vet ingenting haha!

[amysmatte]
0

Sammanlagt idag blir mitt intag 1031 kalorier

Zepp
0

Ja det blir väl lagom om du är 12 år, inaktiv och max 140 cm lång!

[amysmatte]
0

#5 Vad menar du?

Zepp
1

Det är väldigt lite mat för en vuxen!

[amysmatte]
0

1435 kalorier om dagen? Jag siktar på en snabb och smidig viktnedgång och jag siktar på att äta 5 gånger om dagen. Idag blev det ett undagtag då jag sov väldigt länge.

Zepp
0

Nu är det ju som så att den där appen har ingen aning om hur din kropp fungerar.. så pröva att göra tvärt om i stället.

Tänk på vad du äter, ät inte mer än du behöver för att stå dig till nästa måltid.. sen lägger du in det i appen och ser hur det blev.. då har du lärt dig något om din kropp, dess signaler och hunger/mättnad.

[amysmatte]
0

Jag har länge ätit mycket mer än jag behöver och har svårt att få kontroll eller vad man säger så det blir ofta jättestora portioner m.m så det känns bara att kunna skriva ned och se hur mycket det blir på en dag. Många har gått ned i vikt med hjälp av denna appen och jag ger den ett försök :)

Zepp
1

Jag föredrar oxå stora portioner.. så därför så äter jag bara två-tre gånger om dagen.. och håller mig mätt/ohungrig däremellan!

[amysmatte]
0

Fast det gör ju inte jag, det är det som är problemet. Jag kan äta jättemycket med blir hungrig efter 2-3-4 timmar efter..

Zepp
1

Då äter du för lite fett!

Zureel
0

#10 jag brukade också äta alldeles för stora portioner och att räkna kcal har hjälpt mig se hur stor en portion borde vara även om jag äter väldgt små portioner för att jag vill gå ner i vikt de ska normaliseras längre fram. Jag är mer sällan hungrig numer än när jag överåt mig till 50 kg övervikt.

[amysmatte]
0

#14 Hur många kcal ligger dina portioner på? Så jag vet på ett ungefär för det är ju en viktnedgång jag vill ha :)

Zureel
0

Lunch eller middag 350-550 kcal, Frukost 150-250 kcal är ingen frukostmänniska men är noga med att äta nåt varje morgon sen mellanmålen är det som varierar mest, de varierar med hur mycket jag tränat eller planerar att träna under dagen.

[amysmatte]
0

Det lät ju bra :) Hur mycket ligger ditt dagliga kaloriintag på?

Zureel
0

Det varierar mellan 1200 och 2000 beroende på om det är en lat dag då jag promenerar en knapp halvtimme eller om jag kör ett lång pass på min motionscykel.

[amysmatte]
0

#18 okej :)

[TheMiko]
1

Blir lite skum just nu då jag ligger en bra bit under 20 kalorier/kg/dag och har gjort det i snart ett års tid. Har använt shape up under hela denna tid och äter idag max 1241 kalorier för att gå ner 0,5 kilo i veckan. Och jag mår hur bra som helst. För det mesta hamnar jag på runt 1000-1100 kalorier/dag.