Vad är bäst?
Vad är bäst? Att följa vågen eller kroppens förändring?
Många fastnar ju vid vad som står på vågen och glömmer bort att muskler väger mer än fett. Många får ätstörningar pga det för att "de väger för mycket"..
Vad tycker ni är bäst? Att kolla på kroppen eller vågen?
Jag själv kommer INTE använda vågen. Jag struntar i siffran och kommer gå efter kroppen tills jag ser ut som jag vill och är nöjd :)
Hur gör ni?
måtten är väl viktigare, vågen kan säga mycke men måtten säger lite och tvärt om!
//Odjuren
www.odjuren.com
Jag kommer inte mäta och så heller utan jag märker om byxorna blir större 😃
men då så, då vet du ju va som är bäst 😉
//Odjuren
www.odjuren.com
Men tänkte alltså kolla vad andra tycker är bäst, jag vet redan vad jag går efter :)
Jag såg de nu, missade att läsa hela :P
Jag själv kollar vikten, måtten med måttband och storleken på mina kläder o hur dom sitter….
//Odjuren
www.odjuren.com
Jag la till det sista efter :p
Okej så du gör lite av allt? Funkar det bra och har det blivit någon förändring? :=
Japp, jag tycker att de känns bäst, vill ju ner i vikt samtidigt som jag vill få bättre former och sen min semester för 6 veckor sen har jag gått ner från 84 till 77,5kg med hjälp av LCHF, de sista 3 kg på en vecka ungefär!! Köpte ett snyggt linne i England som då va för litet som sitter som ett smäck nu… Nu längtar jag efter andra kläder som varit tightare än ett korvaskinn.. :P Jag lyckades ta mig ner till 62kg för 4 år sen, men hamnade i en djup depression som jag nyligt klarat mig ut ur så nu är både jag och sambon på väg mot hälosammare vikter!
//Odjuren
www.odjuren.com
Vad härligt! :D
Jag längtar också tills jag märker någon skillnad! :)
Jag kombinerar våg med mål kläder, våg är inte det bästa redskapet men man ser snabbt resultat på den medan kläder som jag har för mål att se bra ut och trivas i men inte kan ha för tillfället är bättre för där ser man ju förändringarna i kroppen och inte bara en siffra.
#9 Okej jo jag förstår. Jag vill inte haka upp mig på några siffror utan det är ju lite roligare när man får på sig kläder som varit för små :)
Tror att jag kör hela kombon just för min egen skull och jag vill både se fysiskt på kläder och mått att jag gått ner och även på vågen.. Ska även till en dietist på torsdag (varit där en gång i månaden i ett år ungefär från början för konsultation och nu mest för att se att fettprocenten går ner) och de ska bli skoj o se va hennes våg säger :D
//Odjuren
www.odjuren.com
#11 Jo man ska ju göra det som känns bäst :) Vad roligt, vi får hoppas på att det blir ett bra besked du får då :)
Skulle med vilja veta hur många procent av min kropp som består av fett. Kan man kolla det någonstans?
Många vågar kan ju göra bättre eller sämre uppskattningar på hur mycket kroppsfett man har men det enda säkra är nåt krångligt vattentest har jag för mig där man blir nedsänkt tror inte det finns på så många ställen.
#13 Jaha okej :p
#12 Jag gör de på dietistmottagning på sjukhuset här i stan, men kolla med gym, simhall o vårdcentralen om någon av dom har!
Min dietist blev förskräckt när jag sa till henne att jag ska börja med LCHF och hon trodde att jag menar noll kolhydrater (brukar bli väldigt lite iof) och påpekar att kroppen MÅSTE ha kolhydrater, vilket jag anser att nä de behöver den inte alls! Och jag har aldrig mått bättre, min ibs bråkar inte, jag har slutat med laktosfritt och gått ner 5kg på 6 veckor enligt min våg, så får se va hennes säger :P
//Odjuren
www.odjuren.com
#15 Ska kolla upp det där :)
Fungerar LCHF i längden då? Hjärnan behöver väl kolhydrater för att fungera? :p
nope, hjärnan behöver inte de! tänk själv, hur åt människan för 500 år sen? inte åt vi massa mackor o pasta inte, vi åt kött o kanske lite frukt o bär som växte där vi bodde, hade man kor så kanske man mjölkade lite o fick smör o mjölk o grädde, men inte mycke mer
Jag är köttälskare så denna diet/livsstil funkar perfekt för mig.. Har lärt känna folk som ätit så här i ca 10 år och är friskare nu än för 10-15 år sedan. Läs tex om Sten Sture Skaldeman och hans fantastiska resa!
//Odjuren
www.odjuren.com
Det har jag inte tänkt på alls :p
Är det dyrt med LCHF? Kött är ju ganska dyrt iaf om man ska äta det varje dag..
#16 Hjärnan behöver glukos men det kan kroppen tillverka själv om man inte äter kolhydrater.
äter inte kött varje dag, idag blir de plattar på LCHF vis tex, sen blir de massa kyckling en del korv, ägg o bacon o så självklart kött.. :D de är faktiskt billigare än när jag åt kolhydratrik kost då jag äter mindre portioner och mer sällan och köper inget godis! :D Har dock problem med koffeinberoende och dricker inte kaffe…
//Odjuren
www.odjuren.com
Okej men det låter bra, kanske testar det någon gång. Just nu har jag bara börjat äta bättre mat, ingen skräpmat o så :)
de e egentligen ganska enkelt, uteslut pasta, ris, potatis o mjöl i första hand o sen resterande spannmål…
Kolla in på kolhydrater i fokus
//Odjuren
www.odjuren.com
Men jag älskar pasta och potatis så det blir nog svårt :p
jag älskar oxå pasta, men de går kanon ändå! :D
//Odjuren
www.odjuren.com
Vad ska man ha istället? Eller struntar man bara i det och äter mer av det andra? :)
Jag struntar i de bara.. Men många andra har tex vitkål (bläääää enligt mig) eller blomkål.. men jag tar lite extra sås… ska göra korv i ugn med äppelskivor i till middag i morron ska se va jag kan komma på för sås till de, kanske ädelostsås :D
//Odjuren
www.odjuren.com
Kanske ska testa det iaf då. Ska läsa lite om det :) Extra sås låter ju inte helt fel haha! Men då räknar man inte kalorier va? Har precis börjat med en app som ska hjälpa mig gå ned i vikt. Kanske testar LCHF efter det :)

Den här bilden säger väl det mesta?

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
räknar inga kalorier alls!! jag har skapat konto på Dumbbell.se och loggar där hur mycke jag rör på mig och äter, den sidan och deras appar är underbara!!
//Odjuren
www.odjuren.com
#28 Vad menar du att bilden säger?

Att vågen är en förbannad lögnare och formerna säger mer.. om det mesta.
Det går alldeles utmärkt att gå ner i vikt och samtidigt upp i fett.
Såå.. är man ute efter de rätta formerna, typ beach 2013 eller liknande så kanske man gör sig själv en otjänst om man låter en siffra på vågen avgöra allt?
Frågan var ursprungligen vad som var bäst, att kika på kroppsformen eller siffran på vågen!
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
#31 Blev ännu mer taggad till att INTE väga mig längre haha. Kommer följa min kropps förändring och inte haka upp mig på några siffror :)