Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikettträning
Läst 6010 ggr
wanna-be-thin
0

för MYCKET träning?

är det för mycket träning att träna såhär:

mån - gym, maskiner för hela kroppen kör på hårt + någon konditionsmaskin ex löpband/cross trainer

tis - samma som mån

ons - skolidrott + 1h zumba

tors - gym som mån och tis / yoga

fre - gym/annan träning/prmenad

lör - inget/promenad

sön - gym som mån, tis, tors + yoga 1h

bryter jag ner kroppen eller blir jag starkare?

[ErikSvensson]
0

Det beror på hur hårt du tränar.

Tränar du sönder dig på varje pass så blir det säkert lite mycket, men tränar du lätt och knappt blir svettig så är det bara att köra på. Allt handlar om intensiteten snarare än mängden. Glad Om du minskar i träningsresultaten och känner dig trött så kan det vara ett tecken på att du tränar för mycket, kroppen behöver lite tid att reparera sig med. Minst två vilodagar med ev. promenad kan vara bra att ha spritt över veckan.

Spongebob
0

Beror på hur hårt du tränar, hur mycket du tränat innan samt vad dina mål är. Som ovanstående tycker jag du skall lyssna på kroppen.

Tänk på att äta riktigt samt sova mycket med.

Lorita
0

Ja, det är det för du har bara en återhämtingsdag, träna hårt varannan dag och gå promenera lätt varannan dag så mår kroppen bättre och du får bättre resultat av träningen

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning

fluffis
0

Vilka resultat vill du ha och vilken utgångspunkt har du?

HannaM
0

Nej det beror inte riktigt på hur hårt du tränar.. att köra helkroppspass på gymemt två dagar i rad är inte att rekomendera. Man brukar säga att en muskelgrupp ska vila 48 timmar mellan träningspassen och det innebär varannan dag. Vill du gå till gymmet både måndag och tisdag skulle jag nog rekomendera att du delar upp din kropp och kör några delar på måndagen och några på tisdagen.

wanna-be-thin
0

#1-4 jag kör alltid allt jag har, precis så jag rokar och inte ett dug till på gymmet, så jag blir svettig. på zumbapassen blir jag svettig, men dte känns inte lika ansträngande. och yogan är inte så hård eftersom den är meditationsyoga, jag blir varm, men inte så svettig.

#5 okej, men det känns för sällan att träna varannan dag? och om jag bara tränar typ halva kroppen blir jag så fort klar, men det är säkert rätt det du säger, det är bara att träningen inte känns så "lön" då..? ^^

[ErikSvensson]
0

Kom ihåg att det är i vila du bygger upp dig, inte under passen. Risken är stor att du övertränar dig och bryter ner kroppen istället för att bygga upp den.

Mimsivimsi
0

Ja som #7 säger. Muskler fungerar som så att när man tränar bryter man ner dem och när man sedan vilar och äter bra, använder musklerna detta bränsle till att bygga upp sig lite starkare för att sedan vara "förberedd" nästa gång ifall de blir utsatta för samma sak igen.
Det tar ca 48 timmar för muskeln att återfå sin kapacitet och bli lite starkare.
Men låter du den inte vila utan kör på så bryter du bara ner muskeln ännu mer vilket betyder att du kommer lyfta fel och kanske till och med skada dig.
Du kan ju fortfarande träna de dagar du tränar, men inte samma muskelgrupp 2 dagar i följd. Och jag skulle nog lägga in en till vilodag på kanske tisdagen eller onsdagen.

Här är ett förslag:

mån - gym: Skuldra, axlar, biceps, mage. Intervall på crosstrainer.

tis - Vila

ons - skolidrott + 1h zumba

tors - gym: Triceps, ländrygg, ben, rumpa + yoga

fre - gym: Skuldra, axlar, biceps, mage. Intervall på crosstrainer.

lör - inget/promenad

sön - gym: Triceps, ländrygg, ben, rumpa + yoga

När du kör vikter, kör så hårt du kan lyfta utan att lyfta fel. För att veta att man lyfter tillräckligt tungt ska man (både som tjej och kille) kunna lyfta minst 8 reps men absolut max 12. Sista ska kännas som du knappt klarar det. Ta det x3.
Vila inte i maskinen mellan sets utan kör exempelvis triceps och istället för att vila emellan kör du ländrygg, växlar de två maskinerna. Du får upp flåset kan jag lova!
Du kan även återgå till samma muskelgrupp 2 gånger under ett pass. T.ex. kör Triceps-ländrygg (12x3), ben-rumpa (12x3), sedan samma fast på andra maskiner Triceps-rumpa, ländrygg-ben t.ex..

wanna-be-thin
0

ja jag hade glömt det med att vila är det som bygger upp, tack för påminnelsen ^^

jag kör ju bara maskiner, så det kan knappt bli fel, har fått instruktioner och tränat på gym tidigare :) instruktionerna jag fått var 15 repetiotioner *2 och ja, jag kör effektivt som du säger och varvar två maskiner för olika muskelgrupper :)

tack för schemat!

Mimsivimsi
0

man kan alltid variera lite. Flört

Man kan styrketräna på helt olika sätt och få helt olika resultat fast man använder samma maskiner.
Kolla in www.bodybuilding.com där finns mycket bra tips på träning och kost. Man behöver inte vara bodybuilder för att läsa där.. :)
Men de brukar oftast veta vad de pratar om. Finns mycket bra artiklar och tips på olika styrketräning.
Kan vara bra att "chocka" kroppen ibland..

[Majbot]
0

Det känner du själv i kroppen. Om du inte klarar att lyfta lika mycket som gången innan eller om du känner att du mår så dåligt i kroppen att du knappt kan stå upp, om den trenden fortsätter som en ond spiral så övertränar du ja. Men om du inte lyfter tungt (tränar efter 1 rep max och 5/3/1 omgångar) utan kör med typ 12+ reps så kan du vara lugn :)