Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikett: kost
Läst 1533 ggr
Rafflan
0

Vad kolla på när man köper mat?

Nu vet jag inte om detta är riktigt rätt sida?

Men jag har slarvar väldigt mycket med vad jag ätit, ätit mycket choklad, chips, druckit massor med coola och annat sånt.
Äter självklart frukost, lunch och middag men det är där emellan då jag vill ha nåt "mellanmål" som det kommer fram massa onyttigt.

Problemet är att många av dem "nyttiga" grejerna idag som jouice och flingor ofta inte är så bra dem heller.

**Så vad ska jag kolla på när jag vill välja nåt bra att ha hemma som mellanmål eller väljer att laga mat av?
**Eftersom jag är extremt kräsen i vad jag äter så är det lättare att säga vad jag ska kolla på så kan jag kolla själv istället för att tips om vad jag kan äta ;)

Jag är normal viktig men har gått upp lite pga min onyttiga livsstil, ska börja träna lite lätt också men kan ju inte fortsätta äta som jag gör nu :)

[amysmatte]
0

Ät en frukt till mellanmål. Mer än så behövs egentligen inte, tror jag :p

Rafflan
0

#1 inte så förtjust i frukt :P

[amysmatte]
0

Jaha vad synd, det som är så gott! Keso med nötter i brukar många äta. aldrig testat själv men kanske är värt ett försök? :)

Rafflan
0

#3 gillar inte keso haha, som sagt extremt kräsen på mat därför det är lättast om jag vet vad jag ska kolla på, tex hur mycket socker, fet, eller liknande det max får vara i och den tar det jag gillar som passar ;)

Borde ju finnas en typ "mall" över vad som är okej och vad man bör undvika? :)

[amysmatte]
0

Testa shapeup club appen. Där kan du skriva in det du äter och se hur mycket allt innehåller :)

Zureel
1

Jag tycker det är viktigare att tänka långsamma kolhydrater istället för snabba och bra fetter istället för fetthalt.

Rafflan
0

#5 blir inte det svårt när man lagar mat? tex lax i ugn eller fiskgratäng, sånt skiljer sig från rätt till rätt då det finns så många olika sätt att göra dem på?
Förlåt för alla frågor men detta är intressant tycker jag och vill liksom veta mer :)

[amysmatte]
0

#7 Du kan ju skriva in hur mycket du tar av varje produkt när du lagar mat o så :) Kolla upp den appen och se om det är något för dig :)

Rafflan
0

#6 vad är skillnaden på långsamma och snabba kolhydrater? hur ser man det liksom? tex om jag ska välja flingor? :)

#8 har ingen app mobil så kan inte prova sånt :P

[amysmatte]
0

#9 Vad synd!:/

Zureel
0

#9 Snabba kolhydrater exempel: chips, vitt ris, choklad, kakor  och så vidare. Långsamma kolhydrater: bönor, linser, råris.

Shapeupclub finns på nätet också jag använder mest den varianten och sällan den i min mobil.

[amysmatte]
0

#11 Åh jag visste inte att den fanns på nätet, vad bra! Då kan ju Rafflan testa på det! :)

Rafflan
0

#11 bra ska kolla på den, vore bra att lära mig vad man bör undvika liksom, så kan jag välja när jag ska unna mig nå gott ;)

[Majbot]
1

Skippa halvfabrikat och helfabrikat. Dvs godis, färdigmat osv. Undantag som keso,kesella, och att ha lite sås till maten är helt okej. 'Whole foods' är och kommer alltid vara bäst eftersom det kommer direkt från naturen i princip så företag inte har haft möjligheten till att pumpa in skit och onödigt sötningsmög i maten.

Zureel
0

Jo det kan tyvärr vara väldigt svårt att undvika onödiga tillsatser jag vet ofta jag är i affären ser ett bra pris på kycklingfile eller någon form av kycklingbitar tänker gott tittar på innehållsförteckningen och det är socker i stoppar tillbaka produkten och går vidare.

[Majbot]
0

#15 Köper du kryddad kycklingfile? Köp vanlig kycklingfile och krydda själv, då slipper du sånt skit. Om det är kryddat så räknas det ju som halvfabrikat eftersom fabriken har lagt till något utöver huvudingrediensen.

Zureel
0

Nej jag köper aldrig kryddat kött eller kyckling tycker de ofta har en konstig bismak men många märkens vanliga kycklingfile och bitar har tyvärr tillsatt socker eller druvsocker.

[Majbot]
0

#17 Vilket märke då?

Zureel
0

Jo senast jag var i butik så kronfågels frysta kycklingfileer stod det socker på innehållsförteckning men det står inte på innehållsförteckningen på deras sida på nätet så svårt att veta ifall de slutat med det eller nyligen börjat med det och inte uppdaterat hemsidan.

[Majbot]
0

Whaaat. Får undersöka det. Vafan skulle man behöva extra socker i kycklingfileér för? :O

Zureel
0

Jag kollar alltid innehållsförteckningar man kan bli väldigt överraskad.

[Majbot]
0

Brukar också det men man antar ju att när man köper vanlig kycklingfilé att det ska bara va kyckling och inget annat..

[rumelle]
0

Man marinerar kycklingen i en slags sockerlösning för att den ska bli saftigare och godare. Samma sak görs ofta med t.ex. skinka och kassler.

Jag körde en månad utan tillsatt socker. Man fick upp ögonen ganska bra för hur mycket mat som man faktiskt tillsätter socker i trots att det verkar helt onödigt. Burkmajs och kaviar är ju fler exempel där man ofta tillsätter socker.

[Majbot]
0

#23 Det visste jag men inte kyckling :o Hade ingen aning om att de doppar dem i sockerlösning, låter ju bara korkat.

[rumelle]
0

#24 Håller med om det. Kan kanske förstå om de tillsätter socker när de marinerar med kryddor och sånt, men annars verkar det bara onödigt.

[TheMiko]
0

Vanlig kycklingfilé innehåller an hel del saltlake och då också ofta lite socker. Kronfågels frysta kycklingfilé är tex bara 87% rent kött så 13% är just saltlake.

[Majbot]
0

Stekte nyss färsk kycklinglårfilé från svensk fågel, inget socker där inte. Gäller bara fryst antar jag?

[TheMiko]
0

Saltlake brukar bara finnas i fryst kyckling. Kolla hur mycket procent kött där är. Kronfågels färska varor innehåller bara kött enligt deras produktinformation.

[Majbot]
0

Har inte tänkt på det. Får kika på det nästa gång…