Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikettbantningsmetoder-och-preparat
Läst 1120 ggr
[Emma--]
1

Mindful eating

Läste just en artikel om mindful eating. Vad jag förstod finns det ingen forskning på just detta, men grunden är mindfulness och kognitiv beteendeterapi. (Något jag personligen använt inom andra områden och det hjälper)

Tanken är bland annat att man ska lära känna sitt förhållande till mat, och ta kontrollen över ätandet.

Personligen efter att ha läst det så funderar jag om det faktiskt vore en bra idé att pröva. Och man kanske inte heller behöver gå en kurs, men att bara ta till sig att föra dagbok över varför man väljer att äta, vad för mat/smaker som orsakar ett sug osv.

Vad tror ni? 🙂

Allamej
0

Mindful eating är ju samma sak som mindfulness, som även jag kör med och jag är helt frälst.

Det gäller att sätta sig ner, se maten, känna texturen på den, tillåta sig njuta av den och som resultat kommer du även att känna när du inte behöver mer och då tillåta dig att sluta äta.

Man kan applicera mindfulness i hela sitt liv. Var vaken, var medveten och känn dig själv.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

[Emma--]
1

Ja jag vet inte vad mer dom gör i kursen men verkar ju till stor del vara mindfulness :) Mm helt klart :) jag har inte kommit så långt att jag lyckas helt än, men mindfulness är nog något många skulle ha användning av även om det bara skulle vara vid vardagsstressen. :)