Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikettallmänt-viktsnack
Läst 2380 ggr
[rumelle]
0

Ta tag i det!

Nu är det hög tid att jag verkligen tar tag i min viktnedgång! Jag har halvkämpat hela året och lyckats gå ner 3 kg. Det är visserligen bra men inte riktigt vad jag hade i tankarna när jag körde igång i januari. Det svåraste har varit att hålla motivationen uppe och att komma igång med regelbunden träning. Har tyvärr ingen förkärlek för att träna.
Men nu måste jag verkligen komma igång om jag ska hinna gå ner något innan semestern. Ligger just nu på 78,3 kg. Slutmålet är att ligga på 65 kg innan nästa sommar. Första delmålet är att komma ner under 75 kg innan semestern, inte alls orimligt om jag bara kommer igång och lyckas hålla motivationen uppe.
Jag har nu gått med i matdagboken.se för att hålla bättre koll på kalorierna. Har provat diverse dieter tidigare men inget som har hållt. Så nu kör jag mitt eget race med inspiration av 2:5 metoden. Ett par dagar i veckan kommer jag försöka begränsa mig till 500 kcal medan jag annars äter 1300 kcal. Och en dag i veckan får jag äta upp till 2000 kcal. Då borde jag kunna gå ner ett kilo i veckan ungefär. (Det här är baserat på en inaktiv livsstil så självklart får jag äta mer de dagar jag tränar.)
Det kanske låter som svältdiet för vissa men med tanke på att jag för några år sedan var närmast anorektisk och åt 500-1000 kcal var 3:e dag så är det här ganska generöst. :)

Ge gärns tips på hur man ska lyckas hålla motivationen uppe!

Mooniq
0

Mja, 800 kalorier/dag är lika med svält som är lika med att kroppen går i krig och sparar PÅ ALLT. Bra att äta i en trappa. jag gjorde det med goda resultat både förra året och nu i vintras. Om du vll läsa så sök på sajten äntligen viktras så hittar du mina två trådar.

Att pendla mellan 1000 - 2000 kalorier är nog smartare och göra en trappa där 1 dag i veckan toppar 2000.

Det finns en formel som säger normalvikt x 24 = kaloriintag/dag för att bibehålla vikten.

Tänk på att få i dig proteiner och fett då kroppen bygger muskler av proteiner och fettet behövs lite i processen oxå. Oaktiv behöver ca 0,8 gram protein/ normalviktskilo för att inte musklerna ska ta stryk - för det är ju inte dem du vill banta bort.

Om du orkar gå så är promenader det bästa sättet att öka förbränningen i kroppen - om du har stavar så är det dubbelt upp bra förbränningsmässigt.

Det är bättre att ta fram måttbandet än att stå på vågen. Att göra en lista och mäta tex överarm, hals, byst, midja, rumpa, lår, vad är ett riktigt bra sätt att se hur kroppen krymper.. och ibland kan det vara bra att ta nåt kort på sig själv och sätta upp som en tidslinje på kylen eller väggen…

Matdagboken är jättebra - jag kör med www.dumbbell.se som är gratis och där jag även lägger in min träning och mina kroppsmått.

Kör i vind ☀️🙂

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

Zureel
0

Jag köpte en mål klänning en söt klänning som var för liten men ändå kändes som det var någorlunda inom räckhåll att kunna ha provade den med jämna mellanrum och kunde se hur jag kom närmare att kunna bära den tills den passade.

[rumelle]
0

#1 Enligt vad jag har förstått så ska man ligga på ett kaloriunderskott på 7000 kcal/vecka för att gå ner ett kilo. Och vad jag har beräknat så ska jag ligga på ca 2000 kcal/dag för att min vikt ska stå stilla eftersom jag har ett väldigt inaktivt liv. Alltså borde mitt underskott bli 5800 kcal/vecka om jag följer mina planer, vilket borde resultera i mindre än ett kilo ner per vecka. Så det borde ju vara ok.
Detta är ju förutsatt att jag inte tränar ngt alls och mest sitter i soffan på kvällarna, vilket har varit fallet den senaste tiden. Så om jag kommer igång med träningen behöver jag ju äta lite mer.
Tänkte köra på detta till att börja med i alla fall, men man får ju lyssna på kroppen också. :)
Har sedan en tid tagit bort det mesta av bröd, ris och pasta. Lägger till extra grönsaker istället och försöker äta en del kyckling, lax, ägg och keso. Kvarg med fun light funkar bra när man är lite sugen på ngt sött.
Hela januari undvek jag allt som innehåller tillsatt socker så där har jag en ganska bra uppfattning om vad man ska undvika i form av hel/halvfsbrikat. Lagar det mesta från grunden.

#2 Jag har lite kläder som jag gärna skulle vilja komma i igen så det är ju en bra motivation! Dock väntar jag med att prova dem annars blir det för deprimerande. :P

Mooniq
0

Låter som en relativt bra plan. Bort med mjöl o socker 🙂

Ät ägg - världens bästa mat och kolesterolmyten kan vi krossa här o nu då jag äter mellan 2 - 10 ägg om dagen, sköterskan kvittar så fint på varje årskontroll och jag skrattar hjärtligt. hon höll på att svimma när jag berättade om min äggkonsumtion. ägg håller mig mätt länge på dagarna.

Själv tillhör jag en skara människor som går upp i vikt av mejerivaror, spelar ingen roll vad fetthalten säger utan jag har läst på om Kasein a1 och a2 - och dessa spelar vissa ett spratt.. jag går upp fort i vikt av tex mjölk, filmjölk, yohurt, keso, kvarg etc.. nån dag i veckan kan jag har creme fraiche/grädd sås men inte mer. Att säga hejdå till mjölken i kaffet var svårt men nu  funkar det bra.

Du bör inte gå under 800 kalorier/dag för då kan du istället få en kropp som supersparar på allting.. och då är risken stor att du verkligen tappar motivationen.. Sätt 900/1000 kalorier/dag som lägsta.. ☀️

Mooniq
0

jag pendlar mellan 1400 - 1800 kalorier/dag och stavgår 7 km 4-5 dagar i veckan.. jag är nu inne i en period där jag har tappat 2 kg på 12 dagar, vilket jag tycker är jättemycket.

[rumelle]
0

#4 #5 Wow, det är ju toppen att gå ner så mycket på den tiden!
Mejeriprodukter tror jag inte att jag äter så mycket av förutom Keso som jag brukar äta med lite grönsaker till lunch, mättar riktigt bra. Jag har tidigare haft väldigt svårt för ägg men på senare tid har det blivit bättre. Ett par ägg är ju ett superbra mellanmål. Omelett blir det ofta till middag när jag kommer hem sent och inte orkar laga mat.

Det där med att äta regelbundet är något jag behöver jobba på, för jag har ju förstått att det faktiskt ökar förbränningen. Började hoppa över frukost och lunch redan på gymnasiet så det är liksom en gammal vana som sitter i.

Ary
0

För att din ämnesomsättning inte ska gå ner skulle jag äta iaf 1600 kcal på ätdagarna, det blir drygt 1400/dag i genomsnitt. Det är ju de där 500 kcal dagarna som ska göra jobbet ju. Vet inte om du går ner mycket mer med ett genomsnitt på under 1200/dag. Mina 5 cent. 😉

[rumelle]
0

#7 Jo, men jag känner samtidigt att jag måste vara lite stram mot mig sälv i alla fall i början för att liksom kicka igång det hela. Och jag känner mig själv ganska bra så jag kommer nog vilja ha en liten påse godis till helgen, och då har jag ju lite att ta av. Sen när jag kommit igåg lite mer och fått bätte rutiner kan jag fördela kalorierna lite bättre över veckan.
Jag vill ju egentligen ha regelbundna måltider alla dagar i veckan, men eftersom jag tidigare haft "svältperioder" känner jag mig lite mer hemma med att äta lite mindre vissa dagar. Så kan jag jobba med att får bättre rutiner allt eftersom. :)