Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikettviktrelaterade-sjukdomar
Läst 3805 ggr
Ylva-Li
2013-05-21 13:46
0

viktplatå

Sen i höstas har jag gått ner ca 14kg. Först tog jag bort läsk, godis, chips, kakor etc. Men sen stannade vikten och jag fick börja räkna kalorier.
Blir galen. Det gick jättebra de första veckorna, om än väldigt sakta. Nu har jag hamnat på en platå igen.. Inget har hänt de senaste 2 månaderna. Något upp tom. 
Till saken hör att jag har pco, vilket jag förstått kan göra det något svårare att gå ner. 
Jag måste ner till 100kg. Började på 122kg, och väger ca 109kg idag. Vi försöker bli gravida, men inte lyckats. Pco och endomitrios sätter käppar i hjulet, och hjälp får vi inte förrän jag nått 100kg. 
Men nån hjälp med viktminskning får jag inte. Förutom läkare som tjatar om operationer, vilket jag vägrar. Det är inte för mig helt enkelt.

Motivationen tryter dessutom just nu. Det blir ju så lätt så när inget händer. 
Använder shapupclub, och ska enligt den äta 1500kcl. Vilket min dietist tyckte var liiite för lite egentligen för min vikt, men ok då. Bara inte mindre. Problemet är att ligger jag på 1500, så händer inte mycket längre.. Jag måste i princip "svälta" mig för att nåt ska hända, något jag antar är pga pcon?
Äter lite mer GI, klarar inte LCHF, då jag mår jättedåligt av för mycket fett. 
Vet inte om jag borde äta ännu mer GI-lik kost kanske? 

Nån mer än jag som har pco och samma viktbekymmer?

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

odjuren
2013-05-21 14:34
0

Har inte pco men viktproblem, för mig funkar LCHF perfekt, men om du mår illa av fett så kanske gi är bättre! jag råder dig att testa i någon månad eller så! Hellre gå ner naturligt än att operera bort halva magsäcken och aldrig mer kunna äta normalt!

//Odjuren

www.odjuren.com

[rumelle]
2013-05-21 14:56
0

Risken finns att du helt enkelt äter för lite och att kroppen ställt in sig på svält och därför tar upp varenda smula av det du äter. Prova att gå upp till 1700/1800 kcal/dag och se om det blir någon skillnad.

Nali
2013-05-21 17:38
1

PMa mig så hjälper jag dig :)

Ylva-Li
2013-05-21 21:41
0

Jag testade nån vecka att äta runt 1700kcl. Gick upp 1kg.. =/ Vet inte riktigt vad jag ska tycka om det. :p

Måste kika runt lite på nätet efter bra sidor med gi-recept. Räknar nog fortfarande gärna kcl dock, så jag har lite koll. Annars går det lätt överstyr för mig. 
Om någon har tips på bra sidor, så länka gärna!

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

odjuren
2013-05-22 07:24
1

http://www.gi-recept.se/

http://www.tasteline.com/Recept/Smalt-och-GI/

Där är två sidor jag hitade.. inte kollat så mycke men hoppas att du hittar något

//Odjuren

www.odjuren.com

[Majbot]
2013-05-22 08:54
0

Om du inte tränar så är nog det som behövs för att ta nästa steg så att säga skulle jag tro. Man kan gå ner en hel del på bara att äta mindre och bättre men till slut så krävs det att man får använda mer energi än att bara äta en begränsad mängd energi :p 

Äter du mycket pasta/bröd/ris/potatis osv?

[rumelle]
2013-05-22 09:14
0

#4 1700 kcal/dag är ju egentligen också ett underskott, så det borde inte vara anledningen till att du gick upp i vikt.

[Majbot]
2013-05-22 09:15
1

Skulle tro att du har chockat kroppen med så lite mat så den hänger fast vid det lilla den får. Enklare att bli av och förbli av med vikten är att äta lite mer och träna. Då ställer inte kroppen in sig på svält…

Ylva-Li
2013-05-22 15:57
0

Ja träningen har verkligen legat på is. ☺️
Haft höftproblem, men nu vet jag att det inte är nåt farligt så finns det ju inga ursäkter.. mer än min egen lathet.

Ska få komma till sjukgymnastik i början av juni, så hoppas att jag kan få gå och träna där några gånger i veckan. 
Sen HAR jag ju en crosstrainer hemma, som jag använder allt för sällan.. Pinsamt egentligen.

Just nu är mitt sötsug nåt enormt! Inte godis, men choklad. Så äter fortfarande inte kakor, chips (ostbågar ibland), eller dricker söt läsk. Men choklad.. Dock inom min gräns av kalorier. 

Äter inte jättemycket pasta/ris etc. Tar mer av proteinet istället. Dels för att det är mer kalorier i kolhydraterna så ja. Är jag mer hungrig så tar jag mer kött etc. Tittar jag i shapup-appen, som reggar hur mycket av allt man äter, så äter jag enligt den för lite kolhydrater, vilket är ok för min del. För mycket protein tycker den, men det skiter jag. ;)

Sen vet jag ju att mer muskler bränner mer fett även i vilande läge. Så jag borde ju verkligen träna. Av alla anledningar.

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

[Emma--]
2013-05-22 16:40
0

Jag har mest troligt pco, men har inte sett någon mening med att kolla upp det ordentligt än. (gjorde ultraljud för några år sen pga vissa symptom och gyn misstänkte då pco)
Som jag förstått det så är det viktig med motion även av den anledningen så kanske är det träning som behövs. :) Vet dock inte varför eller om läkaren bara sa det av anledningen att det är viktigt att hålla vikten :P

[Majbot]
2013-05-22 17:34
0

Shapeup appen är ju helt värdelös med att räkna ut hur mycket kolhydrater man ska äta. Enligt den ska jag äta 300 gr… wtf? Ligger nu på kring 40 gr eftersom jag deffar.

[Majbot]
2013-05-22 17:36
0

Försök att sluta med chokladen och gå ut och gå ofta, powerwalk, eller använd crosstrainern i en halvtimme trekvart. Då kommer du högst troligt kommer förbi din platå :)

Ylva-Li
2013-05-22 19:45
0

#11 Mjo, men det är ett enkelt sätt att hålla lite koll. Iaf för en annan som lätt går till överstyr.. åt båda håll.
Men ja. Måste verkligen sluta cold turkey igen. Var ju så duktig så länge!

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

[Majbot]
2013-05-22 21:10
0

#13 Helt klart! Använder den själv varje dag :) menar bara att appen räknar ut på ett lite konstigt sätt hur mycket av varje man ska äta för att gå ner i vikt. Jag skulle tydligen äta 1500 kcal om dagen varav 300 gr kolhydrater, 80 gram protein och resten fett. Hakan gick i golvet när jag såg de talen haha xd

Ylva-Li
2013-05-23 20:04
0

Ja den ser ju inte hur vi är som person, den räknar ju liksom bara ut av våra uppgifter, så det kan ju lätt bli tokigt.
Enligt min dietist borde jag kunna äta ca 2000kcal/dag för att gå ner, det gjorde jag innan dock, och då stod jag still.

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

JigokuShoujo
2013-05-24 12:00
0

Kör också shapeup-appen, men har ju betalat lite så jag kan modellera antal procent av kolisar/fett/protein jag vill äta. Jag ställde visserligen in den på att jag ville gå ner 1kg i veckan, men efter att ha gått ner 2-3kg så skulle jag enligt den äta under 1200kcal/dag vilket skulle betyda svältgräns (ca 1200kcal bränner man om dagen genom att hålla organen igång, men det är bara nåt jag hört, rätta mig om jag har fel). Men den protesterade bara i en annan del av appen, inte på den sidan man skriver in maten, vilket jag tyckte var lite dåligt…

funderade lite på hur det är med vitaminer? Har hört att vitaminbrist även det kan göra att kroppen vägrar släppa ifrån sig extrakilon. Tar själv både vitamin och omega-3 på morgonen, just in case för vet att jag själv är dålig på att äta en allsidig kost dagligen (blir dock mer sallad och frukt nu eftersom de innehåller mindre energi/100g än andra matsorter). Får du i dig tillräckligt mycket vitaminer varje dag?

Ylva-Li
2013-05-24 13:03
0

Hmm bra fråga faktiskt.
Ett tag käkade jag apelsiner i massor. Eller ja 1 per dag iaf. Hade ett enormt sug. Det är bättre igen. 
Jag försöker ju dock ta grönsaker till min mat. Kör hellre på ångskokade grönsaker än råa. Typ broccoli, blomkål, morot etc. 

Jaha, kan man ställa in det! Betalar också för appen.

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

JigokuShoujo
2013-05-26 10:54
1

Japp, det går, bara att trycka på profil, sedan näringsämnen och där skriver du i procent hur mycket av varje du vill äta :)

Zureel
2013-05-26 11:47
0

Man behöver inte ha betalvarianten av shapeup för att ändra kost procent.

[Majbot]
2013-05-26 12:29
0

Om du äter en varierad kost så är inte det ett problem. Om du äter tex pasta och köttbullar/billys pizza eller torskfile med ungsbakade grönsaker, you get what I mean :)

Ylva-Li
2013-05-26 21:24
0

Det har du absolut rätt i. Maten i sig är egentligen inga problem. Vi äter fisk, kött etc. Inte ätit pizza sen september, inte ens hembakad! Ibland gör vi egna hamburgare, men då med lättare alternativ, bbq-sås istället för dressing t.ex drar ner kalorierna ofattbart mycket. Ost kan man också utesluta. Massa sallad, lök och tomat på så blir det saftigt och mycket gott!

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

[Majbot]
2013-05-26 21:28
2

osten är inte farlig :o Brödet(kolhydraterna) isåfall! :O fett är inte farligt! :o

Ylva-Li
2013-05-27 17:29
0

Det beror ju på vad man försöker undvika. :) Jag mår sämre fysiskt med för mycket fett, så jag drar hellre ner fett.
Fast, när vi äter kolhydrater så är det fiberrikt istället. Så grovt hamburgebröd. 
Den ljusa fiberspaghettin smakar jättegott!

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||

Ylva-Li
2013-05-27 17:30
1

Underligt nog.. inte vägt mig på 2 veckor för jag inte har vågat då jag verkligen fuskat de här 2 veckorna. Knappt räknat kcal alls.
Vägde mig i morse. -1.1kg på 2 veckor. 
Tror ju inte min metod kommer hålla dock. ;) Ska röra mig betydligt mer nu!

//Ylva-Li 

|| Studio Li (foto) ||