Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikettallmänt-viktsnack
Läst 2234 ggr
[Lupse]
4

Hur jag lyckades..

Visst kan det vara svårt att gå ner i vikt, vet det själv. Men jag har klarat det, har äntligen tappat alla onödiga kilon och samtidigt blivit ”fit”. Om ni frågar mig så tycker jag inte att det var så jättesvårt. Det handlade mestadels om att klara av det psykiskt. Jag menar, det svåraste var i början med att tänka och övertyga mig själv om att jag inte behöver någon tårta, glass, chips och what ever skit som jag tycker är gott. När jag väl klarat det så gick det snabbt. Men egentligen handlar det inte om att gå ner i vikt, utan att bli hälsosam och ändra sina matvanor. Det var nog till och med svårare än att sluta med skräpmat. Min viktnedgång gick inte neråt hela tiden. Under en period gick jag upp en del, men det var för att jag inte hade ändrat mina matvanor. Grejen var att jag inte hade lärt in mig nya matvanor utan att jag tyckte att jag gick på en diet, alltså att jag kunde sluta. Men det var mer än fel. När jag väl insåg det lyckades jag ändra mina matvanor och äter fortfarande som jag ska. Jag går inte längre ner i vikt, kanske till och med lite upp men det är bara för att jag bygger upp muskler, men mitt kroppsfett bara minskar. Jag ser bättre ut och mår även super.

Jag är en helt vanlig sjuttonårig tjej, ingen pt, dietist, eller person som har har någon högre utbildning. Men jag har ändå lyckas. Utan svält eller mördarträning. Jag hittade ett sätt som funkade för mig och är villig att dela med mig av det. 

Jag var 175 cm lång (det är jag ifs fortfarande idag), vägde 80 kg och hade ett midjemått på 88 cm. På tre månader gick jag ner till 63 kg, och 70 cm i midjan. Idag (fyra månader efter att jag officielt slutade med viktminskningen) väger jag 65 kg och har ett midjemått på 67 cm och nästan helt platt, och naturliga c kupor på brösten. Visst har mina bröst minskat enormt men jag är naturligt storbröstad så kan inte lova att man kan gå ner i vikt och inte förlora sina bröst om man nu har ganska små. 

Hur gjorde jag egentligen? Det första jag gjorde var att beställa hem koffeinpiller. Jag ville få i mig koffein men pga missfärgningar och att jag nyss blekte tänderna så svalde jag piller framför kaffe, men jag tror att det inte spelar någon roll vad man väljer. Sedan så köpte jag detox te från Polen (som jag fortfarande dricker, kommer därifrån så kan språket bra och köpte det när jag var där, alltså inget konstigt skit). Jag tror nog att detox te eller piller gör sin skillnad men tycker man att det är skit kan man bara hoppa över det. 

När det gäller maten så hade jag ett ganska fast schema, kanske lite enformigt men väldigt gott (enligt mig iaf). Jag åt ca var tredje/fjärde timme och var sällan hungrig mellan måltiderna. 

Kl 8.00 - frukost

Frukosten består av två halvor av polar bröd extrem (eller vad den heter) med tunt lager av keso och tunt skivad avocado. Vatten och koffein piller. 

Kl. 12.00 - Lunch

Beror lite på men oftast blir det: bulgur med ajvar tillsammans med en liten kycklingbit och en liten sallad som består av salladsmix och citronsaft med kryddor. En viktig sak att komma ihåg är att inte ta för stora portioner. 

När jag inte hae tid att fixa matlåda blir det oftast en egenkomponerad sallad från salladsbaren på ica, dock utan dressing, köper istället en citron och klämmer ut på salladen, mums!

kl. 15.00 - Mellanmål

En frukt och lite skyr naturell yoghurt. Man brukar säga att all frukt är bra.. håller inte riktigt med. Jag äter bara Grapefrukt, björnbär, jordgubbar, honungsmelon eller hallon. Det är för att dessa frukter innehåller ganska lite socker men samtidigt är tillräckligt söta för att inte känna socker sug. 

Kl. 18.00 - Middag.

Brukar bli bulgur, en bit kyckling och grillade grönsaker i ajvar. Annars gillar jag att äta spaghetti med köttfärsås (men då med sojafärs ist och med sjögräsnudlar). När jag inte har tid att fixa middag så äter jag en färdigrätt från viktväktarna där favoriten är pannbiff. 

Kl. 20.00 - Ibland äter jag något, ibland inte. Beror på om jag tränat den dagen eller är hungrig. Men äter jag något vid den här tiden blir det oftast en Grapefrukt eller en knäckemacka med lite keso.

Glöm INTE att dricka MYCKET vatten! Jag dricker väldigt mycket till frukost, en halv liter och sedan 1,5 liter fördelat under resten av dagen. Jag dricker inte så mcyket till måltiderna men ganska mycket emellan de. Har läst att det är bättre att inte dricka till maten, varför? det vet jag helt ärligt inte. 

Träning är enligt mig en viktig del när det gäller viktminskning. Har läst någonstans att viktminskning handlar om 70 % mat och 30 % träning. Jag tycker om att träna, men när jag började resan tyckte jag att det var förjävligt. I början tränade jag tre gånger i veckan, på gym och gick till och från skolan, samt lite extra promenader under dagen. På gymmet blev det första månaden nästan bara kardio träning, bla löpband och crosstrainer. Under den andra månaden tränade jag fyra gånger i veckan på gym men då blev en av dessa dagar en styrketräningsdag och alla andra nästan bara kardio. Den tredje månaden och nu tränar jag också fyra gånger i veckan men tränar bara kardio en dag, bara styrke en dag och både och under de resterande två dagarna. Kan lägga till att det blev en promenad innan frukost varje lördag och söndag. Jag spenderade inte så mycket tid på gymmet, mellan ca 16 - 17.30, brukade köra att bränna bort 400 kcal, men senare så blev det ett mer fast schema. 

Undrar ni om jag aldrig äter någon skitmat? En dag i veckan tillåter jag mig själv att äta någon pizza eller på restaurang. Någon godbit är det okej om den slinker i också. Men inte i stora mängder eller oftare än en gång i veckan. 

Ni får gärna kommentera vad ni tycker. Jag trivs jättebra med denna livsstil och mår prima. Ni får gärna fråga på, men kom ihåg, jag har ingen större kunskap om hälsa och träning förutom det jag har skrivit om nu. Vill du prova på denna ”diet”? Gör det gärna, men om du inte mår bra av den, sluta genast, hälsan går först!

Tack för mig :D

Jagebest
0

Inspirerande! Jg själv försökte gå ner en del på en månad.. Misslyckades totalt. Ska försöka följa det du skrev, det kanske funkar för mig också :) Men har några frågor: 1. Hur stora ser dina portioner ut? Tänkte främst på lunch/middag/mellanmål. 2. Räknar du kalorier? 3. Kan du inte beskriva lite om hur dina träningsrutiner såg ut från början? 4. Det där detox tet, finns det någon sådant i Sverige eller något liknande? 5. Mätte/vägde du dig ofta under tiden? :)

Karmatarerskanise
2

Måste bara fråga vilken funktion du tar koffeinet för?

[Lupse]
0

#1, Vad trevligt att du vill testa, lycka till! :)

Svar fråga 1: Jag äter inte speciellt stora portioner mat till lunch. Om jag nu ska ta ett exempel på tex rätten jag beskrev i schemat så tar jag ca. 1,5 dl kokt bulgur, en msk ajvar en kycklingbit på ca 100 g och massa sallad. På tallriken blir det runt 30 % bulgur 30% kyckling och 40 % sallad. Mellanmålet blir inte så stort det heller, ca 4 msk skyr blandat med frukt. Det blir som en liten fruktsallad, men jag begränsar mig bara till en frukt. Om jag ska säga specifikt hur mycket frukt blir det väl en halv grapefrukt, 200 g melon eller ca 150 g av någon bärsort. Middagens portioner varierar, om jag tränat den dagen blir det lite mer (men då lite mer grönsaker och protein) och äter nästan direkt efter träning för att kroppen ska återhämta sig bra. Om jag inte tränat den dagen blir portionerna is lite mindre. Om vi säger tex, att jag äter en kycklingbit på 150 g när jag tränat så äter jag en bit på 100 g när jag inte gjort det. Men jag tycker att du bör känna efter själv (:

Svar fråga 2: Jag räknar inte kalorier. Första veckan gjorde jag det men det var bara för att kontrollera att jag inte åt mer eller mindre än 1400 kcal. Anledningen till varför jag slutade var främst att det blev tröttsamt i längden, speciellt när jag använde shapeup appen. Men det var bra att jag gjorde det för nu har jag måtten i huvudet och äter nästan alltid lika stora portioner (nu syftar jag på att jag tex alltid äter lika stora portioner av bulgurrätten efter träning). 

Svar fråga 3: Nja.. jag minns inte så bra hur de såg ut. Men vad jag minns blev det 5 minuter hopprep som uppvärmning, sedan 20 minuter crosstrainer. 5 minuters paus efter det och sedan 30 minuter på löpbandet där jag gick i två minuter, sprang i en minut. Sedan en paus till och 10 minuter till på crosstrainern, stretching och sedan var jag klar. 

Svar på fråga 4: Jag vet inte om det finns något te här i Sverige men har för mig att det finns tabletter med nästan exakt samma innehåll. Tror att tabletterna heter biodrin.. men kan kolla så snart jag har tillgång till en dator (:

Svar på fråga 5: En gång i veckan vägde jag mig och kollade midjemåttet. Det gick lite långsamt i början men sedan så gick jag ner lite mer för varje vecka.. lite ologiskt egentligen men det stannade upp lite under den tredje månaden och det var ifs bra. Om jag skulle backa tiden skulle jag väga mig var annan vecka. Jag blev lite besviken av resultatet i början och om jag skulle gjort det var annan vecka skulle jag nog bli lite gladare just då. (:

#2 Tar koffeinet för att jag är lite seg på morgonen och behöver en kick. Hur mycket jag än sover är jag alltid seg den första timmen och koffeinet gör sitt.. Sedan är det för att öka förbränningen en aning på morgonen. (: