Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikett: kost
Läst 3176 ggr
genser
0

hunger -bra eller dåligt?

Jag funderar på det här med hunger. De senaste dagarna har jag tänkt till rejält kring vad jag ätit och hur mycket och känner mig rätt nöjd med kosten jag haft. För kul (tack för tipsen) lade jag in dagens mat på shapeup och fick ut ca 1250 kcal som råkade vara det som jag rekommenderats av sidan. Låg över rekommendationerna på både protein och fett och under på kolhydrater (de rekommenderade 180 -det låter asmycket) vilket känns rätt bra.

Under dagen har jag inte varit särskilt hungrig men nu på kvällen sitter jag med rejält kurrande mage. Och jag funderar, är hunger bra eller dåligt när man går ned i vikt?

Jag har läst många varningar mot att svälta sig (och jag tycker själv att 1250 kcal låter otroligt lite, även för en stillasittande dag), men å andra sidan måste det väl bli konsekvensen att man är hungrig när man äter mycket mindre än vanligt (jag vet att LCHF sägs vara annorlunda)? Det finns väl nån sorts normal och okej hunger också? Men hur vet man vad som är vad?

Skulle vara intressant att höra era tankar kring hunger!

Zepp
2

Man får skilja på hunger och sug.. fast de kan verka ungefär lika!

Är man hungrig så är det en signal som betyder att man skall äta, dvs kroppen behöver energi eller näring.

Är man hungrig kan man äta ungefär vad som helst.

Är man sugen går man o kikar i kylskåpet för att se om det finns något gott att äta.

Kurret i magen är nog mest ett tecken på att den är tom.. vilket inte alltid behöver betyda att man behöver tillföra mer energi.. det är väl mer en förvarning.

När man får reell hunger så blir det betydligt fler signaler.. och ofta kan man känna sig matt och eller få en svag huvudvärk.

Till de 1250 Kcal skall du räkna de som du går ner i vikt.. och en viktminskning på ungefär 0,5 kilo i veckan är cirka 500 Kcal om dagen.

Såå.. om så är fallet hos dig så blir det 1250+500=1750 Kcal.. vilket motsvarar en inte allt för aktiv/storvuxen person.

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Zureel
0

Jag brukar också ligga över i protein och fett men under kolhydrater i shapeup. Det jag gör för att skilja på hunger och sug är att först ta en god kopp te ifall jag fortfarande är hungrig en halvtimme efter det äter jag ett mindre men nyttigt mellanmål även om det innebär att jag får röd stapel.

Nali
0

Pma mig så hjälper jag dig med ett kalorischema som hjälper dig gå ner i vikt men inte gör så du är hungrig. ShapeUp räknar oftast ut kalorier för "extrem viktnedgång" och inte naturlig viktnedgång.

Zureel
0

Shapeup lägger in så extrem eller naturlig nedgång som användaren vill eftersom man själv lägger in hur fort man vill gå ned.

Nali
0

Visserligen är det sant men Om du inte vill hamna på en platå så måste du ändra kaloriintaget annars vänjer sig kroppen

Karmatarerskanise
1

#5 Platåer kommer man inte ifrån. Kollar man viktkurvan hos de flesta som går ner så kommer det små platåer, oavsett vilken metod man använder sig av.

genser
1

#1 och #2
Tack för reflektionerna. Jag har svårt att veta hur jag ska förhålla mig till hunger, det är inte så att jag inte kan hantera den, det gäller bara att försöka veta när det är sug och när det är annat -och att kurrande mage alltså inte behöver betyda att man behöver fylla den..?

Och hur mycket hunger är för mycket hunger, dvs när äter man för lite? Det vore ju trist att vänja kroppen med alltför små kalorimängder, det blir tuffare när man försöker normalisera kaloriintaget igen då antar jag.

Det är ju schysst av dig att engagera dig så mycket i andras resor, men jag vill inte ha ett kalorischema, det var inte det jag frågade efter, jag var ute efter att höra andras tankar om hunger. Och jag tror inte att hunger är något man kan eller ska undvika helt, varken i viktminskning eller annars, och då menar jag inte svälthunger såklart utan normal hunger mellan måltider.

Karmatarerskanise
0

7 precis. Hunger är faktiskt naturligt.

Zepp
0

Ja altså.. om man säger som så, så är ju de olika signalerna av olika härkomst.. men blandas lätt ihop.

Reel hunger kan man säga kommer från behovet att fylla på energi, och handlar ofta om att olika hormoner sjunker och andra ökar tex insulin sjunker när det börjar bli brist på glukos, Grehlin ökar aptiten och stimuleras av snabba kolhydrater, Leptin stiger när fett tas ur fettcellerna och ökar aptiten/hungern.

Sen så har man belöningsystemet som belönar dig med dopamin, och som gillar snabba kolhydrater, godis, choklad, sprit och annan stimulantia.. när nivåerna sjunker så blir man låg och vill höja dem igen.

Jag brukar säga att kurret i magen är en förvarning som säger att.. snart är det dags att laga mat.

Sen så.. det är helt normalt att bli lagom hungrig strax före en måltid, då har man fungerande matrutiner, med väl avvägda portioner.

Egentligen så borde man bara äta när man är hungrig, sluta när man är mätt och sen inte äta fören man blir hungrig igen.. men det funkar rätt dåligt i en social kontext.. så man anpassar måltidens storlek till de mattider och intervall man har att anpassa sig till.

http://www.tv4.se/nyhetsmorgon/artiklar/s%C3%A5-f%C3%A5r-du-hj%C3%A4rnkoll-p%C3%A5-vikten-4fbfa09704bf725194004554

http://www.bokus.com/bok/9789127134577/hjarnkoll-pa-vikten/

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Nali
0

#7 ber om ursäkt jag uppfattade det som att du kände dig hungrig hela tiden och inte "fick" äta mer pga att du ville följa kaloriintaget så strikt, därav mitt erbjudande till ett varierande kalorischema. Att känna "vanlig" hunger emellan åt är naturligt och det kan ta ett tag för kroppen att vänja sig.