ofrivillig viktnedgång
Hej jag är inte överviktig eller så men försöker äta så jag håller min vikt oxh det funkar bra. Vissa veckor så äter jag lite kcal varje dag så jag kan frossa på helgen och efter dessa helger verkar jag tydligen gå ner lite i vikt, det är inte ett helt kg men kanske 100-200g och det tycker jag är jäkla konstigt. Någon som har vart med om det? Jag hålla mig runt samma kcal intag varje vecka så mer kcal blir det inte .. Eller lite kanske men det är max bara 500kcal:)
Menar du att du äter max 500 kcal om dagen, eller menar du att du max går över det normala kaloriintaget med max 500 kcal i veckan?
Kan tillägga att om man frossar sådär så kan det kicka igång ämnesomsättningen lite, så ibland kan det visa nedåt på vågen även efter en sådan sak, men du ska nog inte haka upp dig på förändringar från dag till dag på det sättet. Bättre att se om du som helhet håller dig på samma vikt, eller om du faktiskt går ner i längden också. I så fall kan det kanske vara bra att lägga till kalorier i ditt dagliga intag. :) Och sedan kan man ju också säga att det inte är bra att ha sådana där frossardagar, utan att det är bättre att eftersträva någon slags balans. Men ja… Det är inte alltid så lätt. Men det beror kanske lite på vad du menar med att frossa, också.
Att jag ibland "råkar" äta 500kcal mer vissa veckor :)
Okej:) tack:)
Du behöver äta minst 1200kcal/dag. Man kan inte heller "spara" kcal till helgen. Utan relativt jämn balans är bra.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Men om du inte är överviktig varför behöver du räkna kcal? Räcker det inte att äta nyttigt och lagom?
Det är inte ovanligt att man går upp och ner 1kg eller 2, en helt vanlig variation, så 100-200 gram är ingen fara.