Träning= avstannad viktminskning
Har upptäckt att varje gång jag tränar regelbundet så stannar min viktminskning av, om jag sedan gör uppehåll en vecka kommer det igång igen, varför är det så? Löptränar ca tre dagar i veckan och sen kör ett gruppass på gymmet i olika former. Måste gå ner 11 kg till men samtidigt så vill jag ju träna och springa. Kan det vara så att det stannar av pga jag äter för lite? Hur fungerar det egentligen?
Något tips hur man kan trigga igång viktminskningen även när jag tränar? att gå ner 11 kg är viktigast så får jag inte igång viktminskningen även när jag tränar får jag fundera på att sluta träna tills jag nått mitt mål men det är ju inget jag vill.
Muskler väger mer än fett, kanske kroppen formar om. Ta fram måttband och mät vissa ställen på kroppen - bättre än vågen.
Om du äter för lite.. svårt att säga då du inte skriver vad du äter men bokför maten i tex www.dumbbell.se - kvinna m stillasittande jobb bör få i sig ca 2000 kalorier/dag. Tränar du hårt bör det kanske vara lite mer.
Äter du för lite så går kroppen i svält = krig = noll viktminskning då kroppen sparar på ALLT. Svältläge är ca 800 kalorier/dag - inget att rekommendera alls.
Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃
#1 Ja kroppen har format om sig, har gått ner både en tröjstorlek och en byxstorlek utan att vågen har rört sig men av annan anledning måste jag även ner i kg:n tyvärr. Hur mycket i vikt i muskler kan man lägga på sig om man går från att inte träna alls till tre-fyra dagar i veckan?
Äter två, kanske tre ibland, gånger om dagen, har kollat flera sådana kaloriräknar sidor och då äter jag för lite kalorier men det gör jag även när jag inte tränar så därför förstår jag inte riktigt men jag jobbar på det. Har jättesvårt med mat, speciellt att laga mat därför blir det sällan och väldigt ensidigt. Just nu blir det mest omelett känns det som, med proteinpulver och grädde.
Har hämtat en app till mobilen precis så ska försöka komma upp i rätt antal kalorier per dag och se om det ger utdelning.
ägg är superbra mat men kroppen behöver mer än så. sommar o varmt - försök med blandad sallad
proteinet är ju viktigt när du tränar men om du vill prova att tappa några kilon lätt så kan ju kolhydraterna vara idé att minska till under 100 gram/dag - då blir det lågkolhydratkost och du bör inte få några omställningsbesvär - vill du minska än mer bör du läsa på kolhydrater.ifokus och läsa om omställningsbesvären om kan uppstå.
Promenader skapar inga muskelmassor men skapar förbränning - det kan ju vara något att köra - och om du går med stavar så förbränner kroppen rejält. 🙂
jag tillhör en grupp människor som går upp i vikt av mejerier. Prova att utesluta dem under 14 dagar och kolla om något händer då.
Hur mycket kalorier/dag äter du? och hur lång är du?
#5 minns inte riktigt, var länge sedan jag räknade sist men ska hålla stenkoll närmsta veckan med hjälp av appen och se exakt hur jag ligger till, idag kom jag upp i 1800 men då har jag ätit en micropop oxå vilket inte hör till det vanliga, tror jag brukar ligga på 1400-1500.
är 170 cm.
Kan tänka mig att du behöver käka mer för att din kropp inte ska ställa in sig på svält när du tränar (äter för lite + tränar = kroppen får för lite energi för att våga släppa fettet). :)