hur ska jag få kicken??
Jag VILL verkligen ändra min livsstil äta nyttigt, träna och må bra! jag behöver verkligen detta! Min dröm är att gå ner 15-20 kg och kunna se på mig själv och vara nöjd över min kropp! Men jag har aldrig nån ork, jag är allmänt lat tycker jag, kommer alltid med nån ursäkt. Finns ingen där som kan pucha mig frammåt.. min syster och jag tränande mycket förut och försökte hjälpa varandra. Men nu har hon flyttat och jag har absolut ingen. mamma har jag ju men hon är likadan som jag, hon måste också får en spark på rumpan! Går även på gladpiller pga deppretion så det tar upp en del av mitt liv också att jag är rätt så ofta nere, och jag vet att jag skulle må mycket bättre av att sköta om mig och gå ner i vikt, men jag vet inte hur? :( har även prövat massa metoder, LCHF osv men det har jag aldrig klarat av, alltid fallit tillbaka..
Hur ska man få den där viljan/kicken? Vad är det man ska äta och undvika? hur ska man börja träna?
hjälp mig!
Börja smått en halvtimmes promenad 3-5 gånger i veckan i valfritt tempo kanske tar emot i början men snart ser man fram emot att komma ut få frisk luft och man känner sig oftast piggare av att röra på sig. medan man fortfarande bara promenerar kan man börja kolla upp olika sätt att träna testa lite allt möjligt tills man hittar nåt som är kul.
Som Zureel säger så är det nog en bra idé att börja smått. Både med träning och med maten. Börja t.ex. med att införa "lördagsgodis". Tänk på att man faktiskt får äta av allt, men inte varje dag. Sätt upp delmål där du unnar dig något du verkligen vill ha varje gång du når ett mål. Tänk långsiktigt. Ofta tar det tid att lägga på sig alla kilon, då är det bara naturligt att låta det ta tid att gå ner dem också. Satsa på ett kilo i månaden till att börja med. Det blir 12 kg på ett år bara!
Något som också kan vara bra för att få upp ögonen för vad man bör hålla sig undan i matväg är att ta bort allt som innehåller tillsatt socker i en tid. Laga maten från grunden och undvik hel/halvfsbrikat för de innehåller oftast tillsatt socker. Ät proteinrika mellanmål som ett par ägg eller keso med morot/nötter. Det mättar väldigt bra. :)
Håller med ovanstående inlägg! 😃
Jag har slutat äta efter middagen om jag inte verkligen "måste"! Det gör skitstor skillnad i längden utav bara det! En frukt tar jag nästan varje dag runt 20-tiden, men inget mer!!
Detta gör dessutom att man blir sugen på frukost, samtidigt som man blir mätt snabbare då magsäcken "krymper". 😉Jag mår bra utav detta och får betydligt lättare att hålla/gå ner i vikt!
Självklart måste man kunna unna sig något gott ibland på kvällarna, men bestäm ett begränsat antal dagar och håll dig till det. 🙂 Sen om du misslyckas ska du inte ge upp! Alla har bra och dåliga dagar och ingen är sämre än att man kan förbättras!
Lycka till!
Tack för tipsen! I morgon ska jag börja bli mer nyttig o börja lite smått med promenader så ja hoppas verkligen att jag inte faller tillbaka som alla andra gånger..:/ :)