Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikett: bantningsmetoder-och-preparat
Läst 3677 ggr
[jitterbop]
0

Slutat med LCHF efter 4 år.....viktväktarna?

Med hjälp av mycket träning gick jag ner 33 kg, la inte om kosten speciellt mycket. Gick över till LCHF efter det då jag hade stått stilla länge. Rasade 7 kg på kort tid. Efter 4 år som LCHF fantast har jag nu övergått till "normal" kost och har såklart gått upp de 7 kg jag gick ner med LCHF.

De senaste året har jag närmligen haft problem med hetsätning och fruktansvärt sötsug VARJE DAG (som har varit nära att komma upp igen flera gånger…) av kolhydrater och det fick mig att inse att min kropp behöver kolhydrater, speciellt eftersom jag tränar mycket (cyklist, rider, aktivt jobb) Nu har jag inte alls dessa problemet och mitt sötsug har minskats rejält.

Har kämpat med de 10 sista kilona i flera år och jag har funderat mycket på om jag ska övergå till viktväktarna nu för att gå ner de sista? Första målet är ju att gå ner dessa 7 kg som kom tillbaka efter min LCHF tid.

Dock har jag inte den bästa ekonomin och att punga ut över 800 ;- för något jag inte vet om det funkar känns inte så lockande.

Kan ni rekomendera vikvtväktarna? Jag håller fortfarande mig undan alltför mycket kolhydrater, jag mår inte bra i kroppen om jag ätit för mycket sådant.

[jitterbop]
0

Kan tillägga att pulverdiet är BIG NO NO för min del! ;)

vinteralvan
0

Du kan kombinera LCHF med viktväktarna. Du behöver inte äta kolhydrater för att träna, t ex Björn Ferry kör på LCHF.

[jitterbop]
0

Jag orkar ingenting utan kolhydrater och jag har provat detta i 4 år. Så jag måste ha kolhydrater för att orka cykla flera mil om dagen.

[jitterbop]
1

Vill som sagt inte fortsätta med LCHF men ändå ha lite av tänket kvar när det gäller kolhydrater, men äta mer än vad jag gjort eftersom jag inte mått bra varken fysiskt eller psykist som jag skrev…hetsätning och NOLL ork.

Ni som gått från LCHF till vv, hur har det funkat för er?

Ary
0

Jag kör inte LCHF utan numera low carb. Mitt sötsug var periodvis svårt utan kolhydrater, men lagom är bäst det vill säga att fläska på med massor av kolhydrater var inte heller bra, vill hålla insulinsvar nere…  Så bäst är att hitta den nivå som funkar bäst för just dig. Jag körde 50-80 kh (vilket tog mig av platån jag hamnat på) men har nu gått till 50 vilket verkar vara för lite så det får bli mer igen tror jag…. Nu menar jag inte att just du skulle äta 50-80 mao. Men ju bättre kh när du väl äter desto bättre. Jag äter lite knäcke, grönt och frukt, ingen pasta och mjukbröd.

Viktväktarna tycker jag har lite lurigt koncept med fel/lite fett och falska lightvarianter så jag ser det inte som nyttigt/optimalt. De verkar tycka att man kan äta vad som helst bara det inte är för mycket kcal i. Om man inte lyssnar på just de råden och anpassar kcalmängden (jag var med runt  år 2000 och var konstant hungrig i princip), dvs äter lite mer än de säger skulle konceptet ha funkat. Dvs äta mer fett (än VV) och räkna kcal. Fast det gör jag utan viktväktarna förstås…. 😉

[jitterbop]
0

Light produkter är också big no no :P

Är glutenallergiker så bröd och pasta är inget för mig..har iofs glutenfria alternativ men för mycket kolhydrater. Dock är potatis godkänt för min del, även potatissallad, innehåller inte så farligt mycket kolisar. Även lagt till frukt osv.

Tanken med vv var att få kontroll hur mkt man stoppar i sig. Har räknat kalorier under min LCHF tid men tycker det är drygt…är kanske lika med points då?