16/8 pariodisk fasta
Har tränat 3-4 ggr i veckan i 8 månader nu, och ätit rätt, och har bara gått upp i vikt. Så nu tänkte jag prova den nya metoden periodisk fasta. Både min pappa och min sambos pappa har provat och säger att det funkar bra.
Har googlat runt och känner mig påläst!
Har en liten fundering, de säger att man får dricka kaffe, te och vatten under 16-timmars-fastan. Tänker de då på vätska i allmänhet? Alltså får jag dricka juice på morgonen? Och får jag ta en tesked socker i kaffet?
Fasta bör man inte göra, speciellt när man tränar.
Kroppen behöver maten, för att få energi och även för att kunna bygga muskler och ha igång ämnesomsättningen.
Läste om pariodisk fasta. 500-800 kalorier/dag de andra dagarna, vansinne i mina ögon! Nej skippa det, tvivlar starkt att det är bra för kroppen
Vad äter du för kost? Och vad tränar du?
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Du tänker nog på 5:2 fastan.. den tror inte heller är bra alls!
Jag tänkte prova 16:8-fastan. Med 16:8 får man äta alla sina 2000 kalorier varje dag, men under en begränsad tid på dygnet.
Äter balanserat annars. Enda sockret är det jag har i kaffet, inget bröd med jäst i och väger mina kolhydrater, som bara är fullkorn och ingen pasta. Det har jag kört i 3 månader nu, och har bara gått upp ytterligare.
Om de säger att man får dricka kaffe, te och vatten så är det bara det som gäller. Om du skulle dricka Juice så hade det varit lika med att äta ett flertal äpplen/apelsiner + extra socker. Det första du borde utesluta i din kost om du vill gå ner i vikt är ju socker..?
Dricker du juice ofta? Det är 10000 ggr bättre att äta frukten istället för att dricka juice, du sparar massvis med kalorier + du blir mättare längre då..
Inget fel på den fastan du ska köra på iaf! Den metoden är bevisad att fungera väl för atleter, dock håller jag med om att 5:2 metoden inte är den bästa om man vill gå ner i vikt genom träning.
Har du provat att ha sötningsmedel i kaffet istället för socker? För det är nog meningen att du ska undvika kalorier under de timmar du fastar. Vatten är ju det bästa men kaffe och te är ju också så gott som kalorifritt om du inte tillsätter mjölk eller socker. Och som sagt så är juice ingen höjdare när man vill gå ner i vikt, ät riktig frukt istället. :)
http://www.ceciliafolkesson.se/ LCHF, periodisk fasta, tränar ordentligt! Denna tjejen vet vad hon pratar om ! In och läs :)
#5 Då får man kolla vilket sötningsmedel man väljer, läst att det är väldigt få som är bra eller att rekommendera 🙂
Ok! Tack för alla bra svar! Då skippar jag juicen :)
… fast sötningsmedel är jag skeptisk mot eftersom det innehåller kemikalier etc som jag tror inte är bra för kroppen av andra skäl.. så bättre att lära sig dricka kaffe utan socker :/
#1 Jag vet flera som kör periodiskfasta och tränar samtidigt.
HAHAHAHAHAHA…..
Första dagen avklarad! :D
Fast trots att det kändes som att jag åt hela tiden, och bra fiber- och proteinrika saker, så kom jag bara upp till 1200 kcal! Är det för lite? Hur mycket måste man äta för att inte hamna i sparlåga, som kvinna?
#9 Ja vissa kanske det fungerar för, andra inte.
Men jag tycker inte det är lämpligt, om man tränar hårdare.
Och skrev BÖR! Och skrev min åsikt, inget annat.
#10 Jag äter 1200-1400kcal/dag ungefär. 🙂 Lite olika.
Under 1000kcal har jag hört att man inte bör äta i alla fall.
#11 jag ville bara berätta för dig att det fungerar för andra personer, dem jag vet kör på periodiskfasta har också utbildning eller en PT som vet vad dem gör. Skrev bara det, inget annat.
HAHAHAHAHAHA…..
jag vill veta vad det är för fasta?:)
på ett inlägg så sa du att man inte äter på 16 timmar och i ett annat så äter man 2000kcal om dagen men på begränsad tid? fattar inget och jag är intresserad:)
#13 Det går ut på att man har en lucka på 8 timmar/dag där man får äta sina 2000 kcal
Okej man får äta i 8 timmar men det måste gå 16 timmar till nästa 8 timmar ätande?
#12 Fast som du skrev det, så verkade det inte som att du hade läst mitt inlägg som du svarade på nämligen 😉
Och som jag sagt, har jag inte sagt att det inte fungerar på någon.