Keso
Hört att keso är nyttigt och bra. Stämmer det?
Är denna bra?
http://mabra.com/files/2010/08/Keso-mellanm%C3%A5l.jpg
Testade den igår, och är riktigt god 🙂
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Alltså, det beror ju helt på hur man äter, om den är bra eller inte.
Keso innehåller väldigt mycket protein och lite fett så jag skulle säga att det är mycket bra. Som mellanmål, frukost, komplement till maten för att fylla ut istället för annat osv. Men självklart handlar det om mängder :)
http://gosmagen.wordpress.com
Keso är toppen anser jag! Mycket proteinter, lite fett. Mättar bra och ligger lågt kalorimässigt. Gott att blanda med grönsaker. Vissa tycker äve det är gott att blanda med frukt/bär. :)
Jo jag tycker keso är toppen perfekt till mellanmål eller nyttigare dessert.
#1 Vadå "hur man äter det"? Man häller i innehållet och äter det sedan tillsammans.
------------
Den jag länkade till? Det är bra att blanda i det innehållet? (finns färdig så som på bilden)? 🙂
Men bra att veta att keso i övrig tär bra, bra att ha med sig på jobbet när jag jobbar kväll ellerså, och bara ska ha något lite lättare 🙂
#5 Nej, inte hur man äter det, hur man äter. Vad man har för kosthållning.
#6 Skriv det då 😉 För kan tolkas vilket som.
Jag kör ingen speciell kosthållning. Kör mitt egna. Fungerar bäst för mig.
#7 Jag lade iofs inte till något det på slutet, det var du som gjorde.
Tja, då kanske det är bra för dig. Det får du känna efter själv.
#8 Har inte lagt till något? Läste vad du skrev, skrev min tolkning av vad du skrev inget annat, men sak samma, för du har förklarat hur du menar, så det är sak samma 🙂 (man kan läsa samma text flera gånger, och läsa det annorlunda var gång, inget fel med det, olika människor kan också läsa samma text och tolka det olika 🙂)
Men åter till tråden 😛
#9 Jag menade enbart att jag inte skrev ordet det i den meningen jag skrev. Ordet det lade du till.
Men du kommer få väldigt olika svar från personer med olika kosthållning. Allt från att det är för mycket kalorier, för mycket fett, för mycket kolhydrater, någon skulle säkert säga det är för mycket keso. Bestäm hur du vill äta, och gå efter det, så kan du själv säga om denna keson är bra eller inte.
Jag har också hört det, så jag tror det stämmer! :) Gott är det också Frida! :D
#11 Ja jag har ju skrivit det att det är gott 🙂😉
Verkar ju stämma så 🙂
Jag har också hört det, så jag tror det stämmer! :) Gott är det också Frida! :D
Krso är jättebra. Kan blandas med mycket eller användas som tillbehör.
#14 Vad bra! Då är det lättare att hitta på saker hehe
:)
#2 "Keso innehåller väldigt mycket protein och lite fett så jag skulle säga att det är mycket bra." Av den meningen tolkar jag det som att keso skulle vara bra just av anledningen att det innehåller mycket protein och lite fett. Varför skulle det vara bra att den innehåller lite fett? Med mer fett (och då helst rätt fett, som mättat fett till exempel) i produkten skulle den mätta bättre.
Nu vet jag inte riktigt om det är lite fett för att man tagit bort nåt, eller om de råvaror keson är gjord av helt naturligt innehåller lite fett. Om det är för att man tagit bort fett får man nog tänka sig för lite vad som kan vara ditsatt istället (oftast socker av något slag).
Ja av min erfarenhet efter att ha tappat 35 kg nu så mättar protein bra mkt bättre än fett… Sen behöver iaf jag protein för att bygga muskler och nej det är inget tillsatt socker i keso. Men som sagt så kommer folk alltid säga olika. Själv kör jag hög proteinkost och relativt lite fett per dag. Men det är jag :)
http://gosmagen.wordpress.com
JA DET ÄR BRA, punkt slut xd haha
Keson du visar på bilden är väl hyfsat bra.. men skulle hellre föreslå att du stoppade i eget nyttigare tillägg i keson än "skiten" som följer med :) innehåller säkert mycket socker om det är torkade produkter.
Mvh. Sanne & Djuren
Många brukar äta keso bland annat med kanel :) ska tydligen vara gott, har inte testat själv men kan tänka mig att det är en hitt!
Om man tycker om kanel då :) samt KANEL FÖRBRÄNNER ;)
Mvh. Sanne & Djuren
#20 Använder inte mer än max hälften som är där i, så är inte mycket alls 🙂
Vet inte vad man skulle kunna ha i annars? inte förtjust i färsk frukt eller liknande i det tyvärr 😕
#22 Som jag skrev ovan Kanel :)
Men sedan kan du ju stoppa i nötter om det är naturella? :)
Om du tycker om sådant.. Hallon, eller andra bär av något slag? :)
För då får du i dig lite mer Fetter och det är mättande :)
Mvh. Sanne & Djuren
Nu säger jag inte att den keson som du valt är dålig av något slag :) syftar bara på att man kan förbättra den.. + att det är billigare att köpa en storförpackning med keso och blanda i eget i den :)
(Så att inget missförstås)
Mvh. Sanne & Djuren
#23 Svårt att hitta nötter som är naturella tycker jag, hittar bara som är saltade eller rostade 😕 Kanske letat på fel ställe?
Alltså just t.ex cachenötter (stavning)?
Ja kanel kan man ju ha ovanpå 🙂 Men tänkte om man vill variera 😛
De ska finnas på ICA/COOP ställen :) De är supergoda må jag säga.. de smakar mycket sötare än rostade & saltade.
Mvh. Sanne & Djuren
#26 OK är ytterst sällan på Coop (har bara ett lite mindre dyrt i stan) men Maxi brukar jag vara på. Får kolla där 🙂
OK Tack!
Var så lite :) kul att kunna hjälpa
Mvh. Sanne & Djuren
#28 Uppskattas 🙂
#18 Om din kommentar var riktad till mig så har jag aldrig sagt att fett mättar bättre än protein. Jag sa att produkten skulle mätta bättre om den innehöll mer fett. Det behöver inte betyda att man samtidigt minskar mängden protein.
Det verkar som olika människor säger olika om just mättnadskänslan från fett vs protein. Jag håller mig ohungrig som längst när jag äter lagom med protein och en hel del fett än om jag äter mer protein och lite fett… men jag har bara gått ner ca 30 kg, så vad vet jag. ;-)
Produkten TS länkat till ovan innehåller definitivt tillsatt socker. Det omnämns på flera ställen i innehållsförteckningen. Nummer tre på listan är modifierad stärkelse. Det används för att ge bra munkänsla och konsistens, samt förlänga lagringstiden. Inte (bords)socker rent tekniskt, men nog är det tillräckligt nära för mig i alla fall.
Ingredienser
125 g Cottage cheese: Mjölk, salt, modifierad stärkelse, vasslepermeat, konserveringsmedel (kaliumsorbat), syrningskultur, löpe. 25 g Nötblandning: Rostade cashewnötter 50%, ananas 17% (ananas, socker, surhetsreglerande medel (citronsyra), apelsin 17% (apelsinskal, socker, surhetsreglerande medel (citronsyra), papaya 16% (papaya, socker).
Källa: http://www.arla.se/vara-produkter/produkt/?productid=7310865074355
Den här keson är den som är bra.
http://www.arla.se/vara-produkter/produkt/?productid=7310865008060
#31 Ja den, fast laktosfri har vi köpt hem nu 🙂
den jag länkade till är mer då och då, och var mer ett exempel 😛 (använder knappt hälften av frukterna mm som kommer med hehe)
🙂
Keso är så himla gott! Har haft det till minst en måltid varje dag sedan december! Känner att jag inte alltid får i mig rätt mängd protein varje dag så lägger alltid till keso.
#34 Ja det smakar fräscht på något sätt :)
Lika väl som naturell yoghurt tillsammans med frusna bär(man tinnar ju upp dem förstås) Så himlans gott, ett hett tips! Speciellt nu i sommar :) Bären gör så att yoghurten inte smakar surt.. och ger en naturlig söt smak… nästan så man kan tro att de är sockrade med mer än bara naturligt socker ;)
Mvh. Sanne & Djuren