Viktminskning iFokus

Viktminskning

Etikettviktrelaterade-sjukdomar
Läst 5449 ggr
Kavitha
0

Får inte bort magen

Har en liten fundering.

Jag har sen ca ett år tillbaka gått ner från 71kg till just idag 63,3kg enbart genom att ändra min kost, men min mage försvinner inte.

Vet inte om det har med min IBS att göra, men den är som en ballong, även när jag inte känner mig svullen. Ser många gånger gravid ut fast jag inte är det och det börjar bli jobbigt. Trodde att det skulle försvinna litegrann iallafall tillsammans med min viktnedgång men det märks knappt något skillnad alls.

Vet inte riktigt vad jag ska göra då mitt midjemått verkligen inte är hälsosamt då det är större än mitt höftmått och vill verkligen få bort det *"elaka bukfettet" för min diabetes skull.

Kan det vara min IBS som strular till det?

TinaH
0

jag var tvungen att gå ut på nätet och kolla vad IBS är för något.

Det står ju bl.a att det kan bero på muskelaturen i magen, kanske där av du inte får bott "buk-magen".

Det var bara en teori från migFlört

Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~

teachingbirds
1

Eftersom bukfettet är bland det som försvinner sist så skulle jag rekommendera att börja träna magen, för att få mer muskler. Det går ju inte att punktförbränna, men genom att göra magövningar borde du få bort lite mer iaf. Om det då inte beror på IBS-en.

Kavitha
0

teachingbirds - Jo det har jag också hört, att magen är det som försvinner sist så att säga. Att träna för mig är väldigt svårt då jag lider av Fibro, men har börjat på lätt vattengympa nu iallafall, men det är ju mest för att inte bli för stel och inte för viktens skull. Så att träna bort magen skulle aldrig gå för mig eftersom musklerna inte fungerar som de ska, så då har det blivit att göra det enda som går, att ändra kosten.

Men som sagt, så vette sjutton varför magen inte vill försvinna. Börjar fundera på om jag lagrar mycket vatten också, för ibland så försvinner magen rätt mycket efter jag varit på toa och det mer har känts som att kissa än att bajsa, om man nu ska prata sån´t.

Hände senast idag, men sen efter några timmar så är den svullen igen och man står på ruta ett igen. Ibland känns tarmarna jättesvullna också och det måste ju nästan vara IBS:en som spökar, men allt vatten vette sjutton vart det kommer ifrån.

TinaH
0

kan du inte tala med din FM-läkare och be och få vattendrivande?

Jag tycker du gör helt rätt i att gå på vatten gympa, för FMn.

Vem vet, det ena kanske ger det andraFlört

Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~

vinteralvan
0

Många med både fibro och IBS har blivit bättre av LCHF, främst genom att ta bort livsmedel som innehåller säd.

Kavitha
0

TinaH - Visst kan jag göra det, men hur vet man att det är just det som är felet då, att jag samlar vatten alltså? Är ju bara en misstanke jag har. Kan man testa det på något sätt?

Ja vattengympan tror jag också är bra för min Fibro och så känner man sig duktig då också, så det är bara positivt. Går tillsammans med min syster som behöver börja träna, så det har blivit lite som en syskongrej också att gå på vattengympan och det sporrar en ju att fortsätta.

vinteralvan - Jo det vet jag och jag försökte tidigare att köra på en sådan kost, men fick inte riktigt grepp om det helt och hållet. Men så som jag äter nu fungerar också bra tycker jag.

teachingbirds
0

#3 Min mamma lider oxå av både fibro och IBS och har blivit något bättre genom kosten. Dock orkar hon inte hålla på med lhcf men har annammat några saker som helt klart hjälper verkar det som. Vill du ha hennes msn så kanske ni kan byta erfarenheter? Även om hon inte är direkt överviktig så lider ni ju av samma sjukdomar.

Kavitha
0

teachingbird - Så din mamma har alltså hittat ett sätt att få magen att INTE vara så svullen? Vore jättebra att få reda på mer.

teachingbirds
0

#8 Vad jag har förstått så går det väl lite upp och ner, men hon har slutat äta rött kött (alltså nöt och gris) och mjölkprodukter och det har hjälpt.

[Tassy]
0

jo det låter som att IBSen kan spöka här. Det gäller för dig att försöka lokalisera vad som irriterar din mage, och sedan försöka lägga kosten utefter det. fett och fibrer är två trådar att börja dra i, då det påverkar magen mycket, i synnerhet för IBSare. Samma sak med stark mat, och hårdsmält mat. Lök, nötter, bönor och sånt brukar kunna vara bovar.

Är det till exempel gluten eller laktos är det inte IBS du har, utan då är du allergisk/intolerant.

Det är viktigt att du provar dig fram för att se vad som gäller för just din mage, det är så olika från person till person vad som ställer till problem.

Kavitha
0

teachingbird - Ok, kan ju vara värt att prova. Tack för tipset.

Tassy - Ja jag har tagit bort en hel del i min kost för att magen inte ska svälla. Har med hjälp av dietisten fått råd om vad jag bör undvika pga min IBS. Men gluten eller laktos är inte det som är felet iallafall för det har jag fått göra tester för och har ingen intolerans mot det. Så jag försöker i all mån att undvika sådant som är gasbildande.

[Norrbysa]
0

En anna grej är ju att man ofta som kvinna blir av med fettet runt magen allra sist. Tyvärr.. :-P

jewarg
0

Hej! Jag kör då och då med rock ring :). Skall öka och köra ännu mera för man tränar ju då sin mage :). Har själv problem att få bort överflödet på magen efter jag fött barn,men vet att det kommer minska mer och mer en dag :). Med vänlig hälsning, Jenny

JeW

KesoMonstret
0

Om man har varit överviktig, gravid eller allmänt väldigt svaga magmusklet kan man lida av disectic rectum. Det är en seperation av magmusklerna som får de som ska stanna "innanför" att stick ut där imellan. Finns övningar som kan fixa problemet ifall det inte är för allvarligt, Och att träna de inte magnsuklerna i övrigt spänner ju korsetten runt om så musklerna håller upp fettrt och tonar. :)

JigokuShoujo
0

TS: träning är väl ändå det bästa när man har fibro? I det långa loppet har studier visat att träning i form av vattengympa, lågintensiv träning (ex. promenader, cykling) och även styrketräning gör att man får mindre ont av sin fibro. I alla fall om man ska tro det som står på fibromyalgi.se.

vad jag har hört så kan man bli svullen om magen av mjölkprodukter även om man enligt provtagning inte är allergisk mot det, så testa uteslut det ett tag ändå och se om det gör någon skillnad. Har för mig man har sett detsamma vad gäller mat med gluten i. Kan ju testa utesluta det också?